6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 87.Sayfa Cevapları

Ödev yapmak zor geliyorsa;
www.ridkes.blogspot.com

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 87.Sayfa Cevapları

DEĞERLENDİRME

Doğru, Yanlış
Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların başına "D", yanlış olanların başına "Y" yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz cümlelerin doğrularını noktalı yere yazınız.
18. (D) Çadırın, Orta Asya Türk tarihinde önemli bir yeri vardır.
........................................
19. (Y) Orhun Yazıtları, Uygur tarihiyle ilgili önemli bilgiler içermektedir.
.....I.KÖKTÜRK(GÖKTÜRK)........................................
20. (D) Uygurlar yerleşik hayata geçerek sanatta önemli adımlar atmışlardır.
...................................................................
21. (D) Orta Asya’daki Türkler konargöçer yaşam tarzıyla bilinirler.
..................................................................................
22. (Y) İpek Yolu üzerindeki devletler arasında savaş olmamıştır.
.ÇİNLİLERLE TÜRK DEVLETLERİ ARASINDA SAVAŞLAR OLMUŞTUR..
23. (D) Karahanlı Devleti, ilk Türk-İslam devleti olarak kabul edilir.
.......................................................................................
24. (Y) Nizamülmülk, Büyük Selçuklu Devleti’nin önemli sultanlarındandır.
...........VEZİRDİR............................................................................
25. (D) Türk tarihinde önemli bir yeri olan Nevruz, baharın gelişini müjdeler.
...................................................................................................
26. (D) Halı ve kilim dokumacılığının Türk kültüründe önemli bir yeri vardır.
............................................................................................

Düşün, Yaz
27. Günümüz Orta Asya Türk devletlerinin yaşam şartlarında eski dönemlere göre hangi değişiklikler olmuş olabilir?
CEVAP:Yerleşik hayata geçilmiş, mimari, sanat ve edebiyat gelişmiştir. Teknolojik açıdan oldukça fazla mesafe katedilmiş, çadırlarda yaşayan ve yalnız hayvan besleyerek geçinen bir topluluktan, modern evler inşa eden ve modern tarımla uğraşan bir toluma ulaşılmıştır.

28. Türk Silahlı Kuvvetlerinin varlığı sizde hangi duyguları uyandırıyor?
CEVAP:Ordu güvenlik demektir. Türk Silahlı Kuvvetlerinin varlığı bizde güven hissi uyandırıyor. Dahili ve harici düşmanlara karşı ordumuzun her an tetikte olduğunu bilmek bizlere huzur veriyor. 

29. İslamiyeti kabul eden toplumların hayatında hangi değişikliklerin olması beklenir?
CEVAP:Türk İslam Toplumlarında, kültürel hayat, islam kültür çevresinin etkisi altında gelişti. Türklerin bu çevreye girmeleri onların her alanda ilerlemesine ve yükselmesine sebep oldu. Türk düşüncesi, bir yandan tarihi gelişimini devam ettirirken diğer yandan İslam düşüncesi ve felsefesiyle bütünleşti. Bu toplumların hayat tarzlarında islamın yüce ve ebedi ilkelerine, esaslarına ve kurallarına uyum sağlayacak değişmeler meydana geldi. Hukuk düzenleri "Şerri" esaslara ve "Törelere" göre yeniden kuruldu, düzenlendi. Arap ve Fars dil ve kültürlerinin baskısına rağmen, Türk dili korundu. Karamanoğullarının başlattıkları resmi dilin türkçe olması hareketi, bazı olumsuz dönemler dışında devam etti. İslamın koruyuculuğunu üstlenen Türkler, Türk tasavvuf düşünce ve eylemleriyle müslümanlığın çağlar boyu gelişmesini ve yönlendiriciliğini sağladılar. Anadolu Türk toplumu oluşturduğu kültür çevresinde, manevi ve maddi kültür hayatını sürekli şekilde güçlendirdi. Kurduğu imparatorluklar o çağların siyasette, sosyal düzen ve sosyal adalette, iktisadi alanda, özellikle bilimde, eğitim ve öğretimde, hukuk hayatında, en medeni ve en ileri devletleri oldular. Osmanlı imparatorluğu kuruluşundan başlayarak, tarihi varlık alanından çekilişine kadar altıyüz yıl boyunca İslam Dünyasının, Türk İslam kültür çevresinin tek temsilcisi oldu. Bir dünya devleti niteliğini koruyarak, kültür hayatını inançlarda, adalette, dilde, musikide, sanat ve estetikte, mimaride, folklörde, eğitim ve öğretimde, sosyal ilişkilerde, diplomasi de özenle güçlendirdi. İnsanlık tarihine sayısız örnekler verdi. Kültür varlığımızın zenginleşmesini sağladı.

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 86.Sayfa Cevapları

Ödev yapmak zor geliyorsa;
www.ridkes.blogspot.com

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 86.Sayfa Cevapları

DEĞERLENDİRME

Çoktan Seçmeli
Aşağıda verilen soruların cevabı olan seçeneği işaretleyiniz.

11. 1.Hz. Ali'nin halife olması
2.Hicret
3.Hz. Ömer'in halife olması
4.Bedir Savaşı
Yukarıda İslamiyet ile ilgili bazı olaylar verilmiştir. Bu olayların tarihî sıralaması hangi seçenekte doğrudur?
A) 4 – 3 – 2 – 1
B) 2 – 3 – 1 – 4
C) 4 – 2 – 3 – 1
D) 2 – 4 – 3 – 1

12. İslamiyetin doğuşu ve gelişimi ile ilgili aşağıdaki seçeneklerden hangisi yanlıştır?
A) Uhut Savaşı, Müslümanlarla Mekkeli müşrikler arasında yapılan ilk savaştır.
B) Müslümanlardan bir grup, Mekke'de zor günler yaşayınca Habeşistan'a hicret etti.
C) Hz. Muhammed, peygamber olmadan önce sık sık yalnız kalır ve düşüncelere dalardı.
D) Dört Halife Dönemi'nde, İslamiyet yayılmaya devam etti.

Eşleştirme

13. Birbiriyle ilişkili olan kavramları eşleştiriniz.
Nevruz                         kültür
Pazırık halısı                Hun Dönemi
Beş-Balıg                     şehir, Uygur Dönemi
Orhun Yazıtları            tarihî kaynak
Askerlik                       onlu sistem
İpek Yolu                     ticaret
İslamiyet                      din    

Boşluk Doldurma
Aşağıdaki noktalı yerleri verilen sözcüklerden uygun olanı ile tamamlayınız.
14. Avrupa Hunlarının en parlak dönemi .....Attilâ................ ile başlar.
15. Mekkeli müşriklerle Müslümanlar arasında ....628................. yılında Hudeybiye Antlaşması yapıldı.
16. Müslümanlarla Mekkeli müşrikler ve Yahudiler arasında .... 627................. yılında Hendek Savaşı yapıldı.

Cümle Oluşturma
17. Aşağıdaki kavramlarla beş cümle oluşturunuz. Her cümlede en az iki kavram kullanınız.
* Devlet adamları ülkeyi yönetirken milletin refahını yükselmelidir.
*Türk kültüründe geleneklerin çok öenmli bir yeri vardır.
*Sanat eserleri estetik kaygılarla yapılmalıdır.
*Türk devletlerinde tahta geçiş törenlerei devletlere göre değişim veya süreklilik göstermiştir.
*Osmanlı devleti fetihler sonucu büyüdüktem sonra devlet teşkilatını kurmuştur

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 85.Sayfa Cevapları

Ödev yapmak zor geliyorsa;
www.ridkes.blogspot.com

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 85.Sayfa Cevapları

DEĞERLENDİRME

Çoktan Seçmeli
Aşağıda verilen soruların cevabı olan seçeneği işaretleyiniz.

6. Aşağıdakilerden hangisi kervansaraylardaki bir özellik değildir?
A) Yolcuların dinlendiği bir yerdir.
B) Kervansarayların varlığı ticari faaliyetleri yavaşlatmıştır.
C) Ticaret yapanlar için çok önemlidir.
D) Yol üzerinde bulunur.

7. Türklerin İslamiyete geçişiyle birlikte Türk devletlerinin çoğunda daha önce olmayan hangi özellik görülmeye başlamıştır?
A) Öldükten sonra dirilmeye inanmaya başlamışlardır.
B) Cennet ve cehenneme inanmaya başlamışlardır.
C) Hz. Muhammed'in son peygamber olduğuna inanmaya başlamışlardır.
D) Tek Tanrı inancını benimsemeye başlamışlardır.

8. Toplumsal yardımlaşma, Türk ulusunun eskiden beri taşıdığı üstün bir özelliktir. Ulusumuz bu özelliğini çoğu zaman atasözleri ile de anlatmıştır.
Aşağıda verilen atasözlerinden hangisi, yardımlaşmacı özelliğimizi anlatanlardan biri değildir?
A) Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
B) Dost kara günde belli olur.
C) El eli yıkar, el de yüzü.
D) Keskin sirke küpüne zarar verir.

9. Kaşgarlı Mahmut’un Araplara Türkçeyi öğretmek amacıyla yazdığı eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) Divan-ı Lügat'it-Türk 
B) Kutadgu Bilig
C) Divan-ı Hikmet
D) Atabetü’l Hakayık

10. Aşağıdakilerden hangisi, Türk-İslam devletlerinin Türk kültür tarihine etkisine bir örnek değildir?
A) Nevruz Bayramı
B) Hıdırellez
C) Yılbaşı 
D) Sünnet töreni

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 84.Sayfa Cevapları

Ödev yapmak zor geliyorsa;
www.ridkes.blogspot.com

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 84.Sayfa Cevapları

DEĞERLENDİRME

Çoktan Seçmeli
Aşağıda verilen soruların cevabı olan seçeneği işaretleyiniz.
1. Uygurlar Budizm'e girdiklerinde, bu dine ait dinî terimleri Türkçeye çevirmişlerdir. Bu durum aşağıdakilerden hangisinin göstergesidir?
A) Eski inançlarından vazgeçmediklerinin
B) Millî benliklerini korumaya önem verdiklerinin
C) Yerleşik hayata geçtiklerinin
D) Ulusal bütünlüğü korumaya çalıştıklarının

2. Orta Asya Türklerine ait Pazırık halısı ile ilgili bilgilerden hangisi doğrudur?
A) Kök Türk Dönemine ait bir halıdır.
B) Dünyanın ilk halısı olma özelliğine sahiptir.
C) Halının üzerinde doğa figürleri vardır.
D) Halının üzerindeki figürler siyasi mesajlar verir.

3. I. Ekonomik yönden
II. Barınmayla ilgili malzeme yönünden
III. Toplumların siyasi ilişkileri yönünden
IV. Savaşların galibini belirlemesi yönünden
Yeryüzü şekilleri ve iklim, Orta Asya’daki toplumları etkilemiştir. Bunun sebepleri yukarıdakilerden hangileridir?
A) I, II ve III
B) I, II ve IV
C) II, III ve IV
D) I, II, III ve IV

4. Hz. Ebu Bekir Dönemi'nde meydana gelen aşağıdaki gelişmelerden hangisi İslam Devleti'nin otoritesinin arttığının bir göstergesi değildir?
A) İsyancı Arap kabilelerinin denetim altına alınması
B) Arabistan'da siyasi birliğin sağlanması
C) Arap Yarımadası'nın tamamında egemenlik kurulması
D) Kur'an-ı Kerim'in kitap hâline getirilmesi

5. Tarihî İpek Yolu, toplumlar arasındaki ilişkilerden hangisinin gelişmesinde etkili olmamıştır?
A) Kültürel
B) Ekonomik
C) Eğitim 
D) Siyasal

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 53.Sayfa Cevapları

Ödev yapmak zor geliyorsa;
www.ridkes.blogspot.com

6.Sınıf Evren Yayınları Sosyal Bilgiler Ders Kitabı 53.Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Destan, eski zamanlarda toplumların başından geçen olayların abartılı bir şekilde
anlatıldığı edebî eserlerdir. Bu tanımlamaya göre ilk Türk toplumuna ait olan Oğuz
Kağan Destanı'nda neler anlatılmıştır? Yazınız.
CEVAP:Günlerden bir gün Ay Kağan bir erkek çocuk doğurur.Doğan çocuğa Oğuz adı verilir. Bu çocuk çok kısa bir sürede büyür, yiğit olur.

O çağda, halka zarar veren bir canavar vardı. Oğuz bu canavarı avlamak istedi.

Günlerden bir gün kargı, yay, ok, kılıç ve kalkanla ava gitti. Ormanda bir geyik ele geçirdi, onu söğüt dalı ile bir ağaca bağladı ve oradan uzaklaştı. Tan ağarırken gelip gördü ki canavar geyiği yemiş.Sonra Oğuz Kağan bir ayı tuttu, onu altın kuşağı ile ağaca bağladı gitti.Tan ağarırken geldiği zaman canavarın ayıyı da yiyip gittiğini anladı. Bu kez o ağacın dibinde kendisi durdu. Canavar geldi ve başı ile Oğuz'un kalkanına vurdu. Oğuz kargı ile canavarı öldürdü. Kılıcı ile başını kesti, alıp gitti.

Yine günlerden bir gün Oğuz Kağan bir yerde Tanrıya yalvarmakta idi. Karanlık bastı göktenbir ışık indi. Güneşten ve aydan daha parlaktı. Oğuz Kağan oraya yürüdü ve gördü ki o ışığın içinde yalnız oturan bir kız vardı. Oğuz Kağan onu görünce aklı gitti; sevdi ve aldı. Günlerden ve gecelerden sonra kız, üç erkek çocuk doğurdu. Birincisine Gün, ikincisine Ay, üçüncüsüne Yıldız adını koydular.

Yine bir gün Oğuz Kağan ava gitti. Göl ortasında ağacın kabuğunda yalnız başına oturan çok güzel bir kız gördü. Oğuz Kağan onu görünce aklı başından gitti; sevdi ve aldı. Günlerden ve gecelerden sonra kız, üç erkek çocuk doğurdu. Birincisine Gök, ikincisine Dağ, üçüncüsüne Deniz adını koydular.
Bundan sonra Oğuz Kağan büyük bir şölen verdi. Oğuz Kağan kırk masa ve kırk sıra yaptırdı. Türlü yemekler, türlü şaraplar, tatlılar ve kımızlar yediler içtiler. Ondan sonra Oğuz Kağan dört yana buyruklar yolladı, bildiriler yazdı ve elçilere verip gönderdi.
Bu bildirilerde şöyle yazılıydı:"Ben Uygurlar'ın kağanıyım ve yeryüzünün dört köşesinin kağanı olsam gerektir. Sizden itaat dilerim".

Oğuz Kağan dünyanın dört bir tarafına ordularıyla gider, karşılaştığı yerlerdeki Türk boylarına isimler verir ve birçok ülkeyi pek çok çarpışmadan sonra ve kendi yurduna katar.

Oğuz Kağan ihtiyarlayınca yurdunu "Boz Oklar" ve "Üç Oklar" diye anılan oğulları arasında paylaştırdı.

2. Orta Asya’yı, Asya fiziki haritasından bulunuz. Buradaki yeryüzü şekillerinin
insan yaşamına nasıl etki edeceği ile ilgili görüş ileri sürünüz.
CEVAP: Orta Asyanın doğusunda Çin, batısında Hazar Denizi, kuzeyinde  sibirya, güneyinde hindikuş dağları/hindistan vardır.

3. "Ordu – millet" ifadesi milletimiz için ne anlama gelmektedir? Açıklayınız.
CEVAP:Ordu-millet kavramı Türk devletlerinde ortaya çıkmış bir kavramdır. Doğan her Türk erkeği savaşçı özellikle kazandırılarak yetiştirilir. Türkler’de askerlik herhangi bir meslek değil, herkesin bildiği ve gerektiğinde uyguladığı bir kavram olmuştur. İşte bu nedenle Türk devletlerinde ordu-millet kavramı çıkmıştır. Çünkü milleti oluşturan unsur insan, aslında orduyu da oluşturan bir askerdir.

4. İpek kumaşının, Çin'den Avrupa'ya giden önemli bir ticaret yoluna isminin verilmesinin sebebi ne olabilir?
CEVAP: İpek dokumacılığının gelişmesi, ipek böceği kozalarının iplik haline getirilmesi, bütün bunlarla ilgili olarak dut ağaçlarının yetiştirilmesi Çin’de tarih öncesi zamanlarda başlar. Daha M.Ö. iki binli yılların ortalarına gidildiğinde, mercan kabukları üzerine renk boya, dut ve ipek gibi kelimelerin çin yazısı işaretleriyle süslendiği anlaşılmaktadır. Bunların her yıl Ağustos ayında, İpek Tanrıçası’na sunulmak üzere hazırlanan adakların korunması için yapılmışlardır. Çin İpeği üretiminin ihracat yapılabilecek kapasiteye ulaşabilmesi, savaşan imparatorluk döneminin sonuna doğru yani Avrupa’da bulunan en eski ipek parçalarının yapıldığı tarihlerden hemen sonra gerçekleşmiştir.

5. İslamiyetin yayılışını anlatan bir yazılı eserde hangi bilgilere ulaşabilirsiniz?
Açıklayınız.
6. Türklerin İslamiyeti kabul etmesi ile birlikte hayatlarında neler değişmiştir? Araştırınız.
7. Türk büyüklerinden Alparslan, Gazneli Mahmut, Melikşah gibi isimler size Türkİslam
devletleri ile ilgili neleri hatırlatıyor? Yazınız.
8. Millî ve dinî özelliklerimizi yansıtan kültürel ögelerle ilgili araştırma yapınız.
9. Evinizde ve çevrenizde Türk kültür tarihine ait hangi nesneler var? Bu nesnelerin
millî kültürümüz açısından önemi nedir?