8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 162

 Sabit makaralarda sistem dengedeyken daha büyük ya da daha küçük ağırlıkta makara kullanmanın yükün kuvvete olan eşitliğini etkileyip etkilemediğini araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınız ile paylaşınız.

  • CevapHareketli makaralarda 

Hareketli makaralarda yükü kaldırmak için uygulanacak kuvvet yükün yarısına eşdeğerdir. F =G/2 şeklinde olur.
Hareketli makaralarda kuvetten kazanç vardır.
Hareketli makaraya bağlı olan bir yükü h kadar kaldırmak için ipi 2h kadar çekmek gerekir. Yoldan kayıp vardır.
Hareketli makaralar, sabit makaralarda olduğu gibi kuvvetin yönünde değişiklik meydana getirmez.
Hareketli makaralarda , makara ağırlığı uygulanan kuvveti etkiler.

8. Sınıf SDR Dikey Yayıncılık Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 162 Cevabı 

8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 163

Ömer, sürtünmelerin önemsenmediği yukarıdaki sabit makara düzeneklerinde 100 N ağırlığındaki
özdeş su kovalarını F1, F2 ve F3 kuvvetleri ile ayrı ayrı dengede tutuyor. Buna göre; a) Uyguladığı F1t F2 ve F3 kuvvetlerinin büyüklükleri arasında nasıl bir ilişki vardır?

  • Cevap:Çevresine dolanan ip çekildiğinde dönerek alçalma veya yükselme hareketi yapan makaralara hareketli makaralar denir. Hareketli makaralarda ipin bir ucu sabit bir yere asılıdır. Diğer ucu ise kuvvetin uygulandığı uç olup yük, makaraya bağlıdır. Bu yüzden makara yük ile birlikte aşağı veya yukarıya doğru hareket eder.

b) Hangi sistem, Ömer’in uyguladığı kuvvetin yönünü değiştirmemiştir?

  • Cevap: Çevresine dolanan ip çekildiğinde dönerek alçalma veya yükselme hareketi yapan makaralara hareketli makaralar denir. Hareketli makaralarda ipin bir ucu sabit bir yere asılıdır. Diğer ucu ise kuvvetin uygulandığı uç olup yük, makaraya bağlıdır. Bu yüzden makara yük ile birlikte aşağı veya yukarıya doğru hareket eder.


9.SINIF DİL ve ANLATIM ADA YAYINLARI CEVAPLARI SAYFA 51

SAYFA 51 1.ETKİNLİK:  a) Okuduğunuz metnin ilk iki cümlesini tahtaya yazınız.Kelimelerdeki ünlüleri özelliklerine göre (düz-yuvarlak, kalın-ince, dar-geniş) belirleyiniz. 

O gün İstanbul'da kalsam bile hiçbir iş yapamayacaktım. 

O > yuvarlak, kalın, geniş 
ü > yuvarlak,ince, dar 
İ > düz, ince, dar 
a> düz, kalın, geniş
u> yuvarlak, kalın, dar 
e > düz, ince, geniş  
ı > düz, kalın, dar 

2.cümle : Müthiş acı anlatılmaz bir sinir nöbeti yine beni kıvrandırıyordu. 

ö > yuvarlak, ince, geniş 

b) Metindeki yumuşak ünsüzler: 

n, d, y, g, z, l, r, v,c , b, ğ ,m,

SERT ÜNSÜZLER : FSTKŞHP (FıSTıKÇı ŞaHaP diye aklınızda tutabilirsiniz...) 

Süreksiz sert ünsüzler: p, ç,t, k 
Sürekli sert ünsüzler s, ş, h, f

9.SINIF DİL ve ANLATIM ADA YAYINLARI CEVAPLARI SAYFA 51 2. Etkinlik



Germiyanoğulları hakkında bilgi, Germiyanoğulları hakkında kısa bilgi

Osmanoğulları yeterince güçlendikten sonra Anadolu'daki beyliklere yöneldiler ve bunlara teker teker son vererek topraklarını kendi ülkelerine katmağa başladılar. 15. yüzyıl başlarında beyliklerin Osmanlı mülkü içinde eritilmesi işlemi tamamlanmış gibiydi. 

Ancak, bir olay 1402'de bu gelişmeyi durdurdu. O yıl Yıldırım Bayezit ile Timur arasında Ankara'da yapılan savaşı Bayezit kaybetmiş, bu da devletin bütünlüğünü sarsmıştı. Nitekim savaş sonunda Bayezit'in oğullarından Çelebi Sultan Mehmet Amasya'ya çekilerek hükümdarlığını ilan edince ilk bölünme gerçekleşmiş oldu. Ankara da yeni beyliğe eklenmişti. Bu XV. yy.ın ikinci yarısında Fatih'in, Karaman Beyliği’ni sona erdirmesiyle de Anadolu'da beylikler dönemi sona ermiş oldu. 

Cevre kirliliginin topluma verdigi zararlar nelerdir

1- Göçler ve düzensiz şehirleşme, 

2- Kişi başına kullanılan enerji, su, kağıt, kömür vb artışı, 

3- Ormanların tahribi, yangınlar ve erozyon, 

4- Aşırı otlatma ve doğal bitki örtüsünün tahribi, 

5- Konutlardaki ve işyerlerindeki ısınmadan kaynaklanan (özellikle kalitesiz kömür kullanımı) hava kirliliği, 

6- Motorlu araçlar ve deniz araçları, 

7- Maden, kireç, taş ve kum ocakları, 

8- Gübre ve zirai mücadele ilaçları, 

9- Atmosferik olaylar ve doğal afetler, 

10-Kanalizasyon sularının arıtılmaksızm alıcı ortamlara verilmesi ve sulamada kullanılması, 

11-Katı atıklar ve çöp, 

12-Sulak alanların ve göllerin kurutulması, 

13-Arazilerin yanlış kullanımı, 

14-Kaçak avlanma, 

15-Televizyon, bilgisayar ve röntgen; tomografi vb; tıbbi cihazların yaygınlaşması ile meydana gelen radyasyon,

16-Endüstriyel ve kentsel kaynaklı gürültü

Atatürk'un Türk diline verdiği önem ile ilgili anılar

Atatürk’ün Türk Diline Verdiği Önem
Dil bir milletin iletişimini sağlayan fakat sadece bunula kalmayıp geçmişten gelen birikimleri de geleceğe aktaran kültürden ve tarihten ayrılmaz bir parça ve unsur durumundadır.
Yüce Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün, Türk dilini ne kadar önemsediği tartışılmaz ve de tüm yurttaşlar tarafından bilinir. Atatürk’ün Türk diline duyduğu sevgiyi ve verdiği önemi anlayabilmek için sarf ettiği şu sözlere bakabiliriz: “Türkmilletinin dili Türkçedir. Türk Dili dünyada en güzel, en zengin ve kolay olabilecek bir dildir. Onun için her Türk, dilini çok sevip onu yükseltmek için çalışır. Bir deTürk Dili, Türkmilleti için kutsal bir hazinedir. Çünkü Türkmilleti geçirdiği sonsuz felaketler içinde ahlakını, göreneklerini, anılarını, çıkarlarını kısacası; bugün kendisini millet yapan her niteliğinin, dili sayesinde korunduğunu görüyor. Türk Dili,Türk ulusunun yüreğidir, beynidir.”Aslında Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk dili ile ilgili söylediği muhteşem bir sürü sözü vardır, bunlar araştırıldığında çok rahat görülecektir. Diğer bir yandan baktığımızda Mustafa Kemal’in yaptığı Harf Devrimi Türkçe için büyük bir devrimdir, çünkü bu sayede yazı dili Arapça yazı dilinden kurtularak özgünlük kazanmıştır. Bu Harf Devrimi incelendiğinde, bu devrimden sonra yabancı dilden dilimize geçen sözcüklerde azalma olduğu görülecektir. Ancak bu günümüzde tamamen Türkçe kelimeler kullanıyoruz anlamına gelmemelidir.Türk Dil Kurumu, Mustafa Kemal’in isteği ile Türk dilinin bilim alanında araştırılıp özgünleştirilmesi ve milli bir dil haline daha hızlı bürünebilmesi için kurulmuştur. Yine TDK’nin kurulması Türkçe’ye büyük katkı sağlamıştır. Türk dili ile ilgili yapılan büyük çalışmalar (Divanü Lügati’t-Türk, Kutadgu Bilig incelemeleri vb.) O’nun döneminde başlamıştır.Atatürk vasiyetnamesine tüm mal varlığının Türk Dil Kurumu ve Türk Tarih Kurumu’na bıraklımasını vasiyet etmiştir. Bu da dil ve tarih unsurlarına Mustafa Kemal’in ne kadar önem verdiğinin diğer açık bir göstergesidir.