Çanakkale metni cevapları ve soruları, Ekoyay Yayınları 6. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 51-52-53-54-55-56 (Milli Mücadele ve Atatürk)

2019 2020 çözümlerine göz atabilirsiniz. 6. Sınıf Ekoyay yayınları Türkçe Çalışma Kitabı sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ,41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60,61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284 Çalışma Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz. İşte sayfa sayfa 6. Sınıf Ekoyay yayını 19. yüzyılda liberal eğitim, John Henry Newman, Thomas Huxley ve F. D. Maurice gibi düşünürler tarafından savundu. Liberal eğitimi, kendi öğretisi ve kişisel zenginleşmesi için eğitim öğretmeni olarak tanımladı.

6. Sınıf Türkçe ders kitabı cevapları her sınıf ve düzeyden öğrencilerin ödevlerine yardımcı olması için paylaşıyoruz. 2019 2020 Eğitim öğretim yılı için okullarda okutulan 6. Sınıf Türkçe ders kitabı etkinlik cevapları için bu sayfayı baştan sona inceleyebilirsiniz. Daha iyi anlamanız için her bir etkinliği ayrı ayrı çözümledik. Eklenmesini ve düzeltilmesini istediğin yerler olursa yorum kısmından yazmayı unutmayın.

Sayfanın Cevapları:

Çanakkale metni cevapları ve soruları, Ekoyay Yayınları 6. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 51-52-53-54-55-56 (Milli Mücadele ve Atatürk)

Çanakkale Metni Cevapları

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 51 Cevabı

HAZIRLIK

Çanakkale” sözcüğünün zihninizde yaptığı çağrışımları söyleyiniz.

  • Cevap: Çanak gibi bir yere yapılmış olan kale veya çanak şeklinde bir şehirde yer alan bir kale çağrışımı yapmaktadır bana.

Çanakkale’den Kurtuluşa” adlı belgeselden aldığınız notları arkadaşlarınızla paylaşınız.

  • Cevap: Belgeseli izledikten sonra sizde uyandırdığı duyguları yazmalısınız.

Farklı biryazı karakteri ile yazılmış aşağıdaki şiiri, türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
Sevgili öğrenciler, bu şiir 1939 yılında yayımlanmıştır. Şiir, Türkçemizin dönemsel söyleyiş özelliklerinden bazılarını barındırmaktadır. Bu yüzden yazım ve noktalama düzeltmesi yapılmadan kitabınıza alınmıştır. Metni okurken bunlara dikkat ediniz.

1. ETKİNLİK

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 52 Cevabı

a. Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metindeki bağlamlarından yola çıkaraktahmin ediniz. Tahminlerinizi “x” işareti koyarak belirleyiniz.

alay
batarya
top
cenk
nefer
ihtilal
üş-

Herhangi bir törende veya gösteride yer alan topluluk. ()
Genellikle üç tabur ve bunlara bağlı birliklerden oluşan asker topluluğu. (x)

En küçük topçu birliği. (x)
Paralel ya da seri bağlanan birden çok pil veya üretecin oluşturduğu küme. ()

Gülle ya da şarapnel atan büyük, ateşli silah. (x)
Bazı aletlerde bulunan toparlağımsı parça. ()

Kahramanca mücadele, çarpışma, savaş. (x)
Tek avucun aldığı her şey. ()

Er. (x)
Kişi. ()

Köklü değişim. (x)
Kargaşalık, düzensizlik, karışıklık. ()

Bir yere toplanma. (x )
Eşmek, kazmak. (  )

b. Okuduğunuz şiirde geçen “öğün” kelimesi, günümüzde “övün” şeklinde kullanılmaktadır. Bu, Türkçenin dönemsel söyleyiş özelliklerinden biridir. Türkçede yazarken gösterilen “ğ” sesi, söylerken tam olarak çıkarılamaz. Bu yüzden “ğ” zamanla “v” ye dönüşmüştür. Bu, “döğüşmek” kelimesinde de görülür. Siz de böyle ses değişmesine uğramış sözcüklere örnekler veriniz.

  • Cevap:

Söğüşleme — sövüşleme

Göğermek —- gövermek

2. ETKİNLİK 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 53 Cevabı

Necmettin Halil Onan’ın “Bir Yolcuya” şiirini ezberleyiniz. Şiiri, temasına uygun biçimde vurgu ve tonlamalara dikkat ederek arkadaşlarınıza okuyunuz.

  • Cevap:Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın
    Bu toprak, bir devrin battığı yerdir.
    Eğil de kulak ver, bu sessiz yığın
    Bir vatan kalbinin attığı yerdir.Bu ıssız, gölgesiz yolun sonunda
    Gördüğün bu tümsek Anadolu’nda,
    İstiklal uğrunda, namus yolunda
    Can veren Mehmed’in yattığı yerdir.Bu tümsek, koparken büyük zelzele,
    Son vatan parçası geçerken ele,
    Mehmed’in düşmanı boğdugu sele
    Mübarek kanını kattığı yerdir.Düşün ki, haşrolan kan, kemik, etin
    Yaptığı bu tümsek, amansız, çetin
    Bir harbin sonunda bütün milletin
    Hürriyet zevkini tattığı yerdir.

    Necmettin Halil Onan

3. ETKİNLİK 

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.

1. Türk milletinin Çanakkale’de birçok milletin ordusuyla savaşmak zorunda kaldığı hangi dizelerde dile getirilmektedir?

  • Cevap: Başına yüz milletin birden üştüğü yersin! dizesinden anlamaktayız.

2. Düşman ordusunun gücünün bizim ordumuzun gücünden fazla olduğu hangi dizelerde anlatılmaktadır?

  • Cevap: Aşağıdaki dizelerde düşmandaki savaş aletleri ile bizdekiler kıyaslanmıştır.

Sen savaşa girince mızrakla, okla, yayla,
Karşına çıktı düşman çelikten bir alayla.
Sen topun donanmayla, tüfeğin bataryayla,
Neferin ordularla boy ölçüştüğü yersin!

3. Çanakkale Savaşları’na çok genç yaştaki insanlarımızın katıldığı hangi dizelerde ifade edilmektedir?

  • Cevap: “Nice tüysüz yiğitler yılmadı cenk devinden” derken tüysüz yiğitten kasıt genç yaştaki insanlarımızdır.

4. Şair, Çanakkale Savaşları’nı niçin bir destana benzetmektedir?

  • Cevap: Çünkü şaire göre Çanakkale “Sen Mustafa Kemal’in Yüz milletle yüz yüze ilk görüştüğü yer”dir.

5. Şaire göre Çanakkale niçin övünmelidir?

  • Cevap: Sen Mustafa Kemal’in Yüz milletle yüz yüze ilk görüştüğü yersin diyerek övünmesini istemektedir.

6. Şiirde abartma yapılmış mıdır? Yapıldıysa hangi dizelerde yapılmıştır?

  • Cevap: Yapılmıştır. Mesela toprağından fazladır sende yatan adamlar derken abartma yapılmıştır.

7. Şiirin ana duygusu nedir?

  • Cevap: Çanakkale Zaferi

8. Milletimizin Çanakkale’de yaptığı mücadele ile 15 Temmuz’da yaptığı mücadele arasında benzerlikler var mıdır? Açıklayınız.

  • Cevap: Tam olmasa da vardır. Çanakkale’de Mustafa Kemal gibi bir lider varken başımızda 15 Temmuz’da öyle bir liderimiz yoktu. Ama benzeyen yan olarak bu gariban milletin bağımsızlığına huzuruna kurşun sıkan iç ve dış düşmanların olmasını sayabiliriz.

9. Şiiri siz yazmış olsaydınız bu şiire nasıl bir başlık koyardınız? Niçin?

  • CevapÇANAKKALE KAHRAMANLARI

4. ETKİNLİK 

Şairler şiirlerde ahengi sağlamak için dize sonlarındaki ses benzerliklerinden yararlanırlar. Okuduğunuz şiirde de bu ses benzerlikleri vardır. Dize sonlarında yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları ve görevleri farklı ek, kelime ve kelime grupları arasındaki ses benzerliklerine kafiye (uyak) denir. Dize sonlarında kafiyeden sonra gelen, yazılışları, söylenişleri ve görevleri aynı olan ek, kelime ve kelime gruplarına da redif denir. Okuduğunuz şiirde hem kafiye hem de redif vardır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 54 Cevabı

Aşağıda “Çanakkale” şiirinin ilk iki dörtlüğündeki kafiyeler kırmızıya, redifler ise maviye boyanmıştır. Siz de şiirin diğer dörtlüklerindeki kafiye ve redifleri örneklerdeki gibi gösteriniz.

  • Cevap:

-devinden 

-alevinden 

-evinden

-yersin

-adamlar

-damlar

-akşamlar

-yersin

-halin

-ihtilalin

-Kamalin

-yersin

5. ETKİNLİK  

Okuduğunuz şiirle ilgili arkadaşlarınıza sormak üzere bir soru yazınız.

  • Cevap: Bu şiiri okuduğunuz zaman sen de ne tür duygular uyandırdı anlatır mısın?

6. ETKİNLİK 

Okuduğunuz şiirden alınmış aşağıdaki kelimelerde hangi hâl eklerinin olduğunu ve bu eklerin işlevlerini yazınız.

yiğitler: yiğit kelimesi yalın haldedir. -ler eki çokluk ekidir.
düşmana: -a eki yönelme durum ekidir
sesim:-i eki belirtme durum ekidir
cenkte: -te eki bulunma durum ekidir
toprağından: -dan eki ayrılma durum ekidir

7. ETKİNLİK 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 55 Cevabı

a. Aşağıdaki kelime ve kavram havuzundan yararlanarak, yaptığınız araştırmalardan ve EBA’dan izlediğiniz belgeselden yola çıkarak “Mustafa Kemal Atatürk ve Çanakkale” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda kelime ve kavram havuzundaki kelime ve kelime gruplarını anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz. Konuşmanızı 3-4 dakika ile sınırlandırınız.

  • Cevap: Atatürk’ün bir lider olarak ülkemizi değiştirdi. Başka yaşam başka hayat sundu ve bunları bize sunarken tek değildi. Yanında canını feda eden insanlarda vardı. Bizim şimdi böyle yaşam sürmemizin nedenini onlara borçluyuz. 1923 ve sonra Atatürk’ün yenilikleriyle ülkemiz değişti. Atatürk ve canını feda eden insanlara sonsuz teşekkürler. İşte bu çalışmaların fitilini Çanakkale’de yaktı. O zor günlerde orada komutan olarak ölmeyi emreden bir kahraman olarak vatanı için canını kanını vermekten çekinmeyecek biri olarak bizleri bugüne taşıyacak mücadelenin kahramanı olmaya hak kazandı.

b. Konuşmanızı tamamladıktan sonra aşağıdaki soruları cevaplayınız. Bunun için tablonun ilgili yerlerine “X” işareti koyunuz.

Kelime ve kavramları yerinde ve anlamlarına uygun kullanabildim mi? (x)
Herkes beni rahatlıkla duyabildi mi? (x)
Gereksiz el ve kol hareketleri yaptım mı? (x)
Konuşmamı zamanında tamamlayabildim mi? (x)
Konuşmamda gereksiz tekrarlar yaptım (x)

c. Daha iyi bir konuşma yapabilir miydiniz? Nasıl? Kısaca açıklayınız.

  • Cevap: Belki kürsüden konuşurken biraz daha jest ve mimiklerimi fazla kullanabilirdim.

8. ETKİNLİK 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 56 Cevabı

Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Siz de bırakılan boşluğa okulunuzda düzenlemeyi planladığınız “Çanakkale Zaferi ve Şehitleri Anma Programı” için bir el ilanı tasarlayınız. Tasarlayacağınız el ilanı için metin oluştururken özlü sözlerden ve şiirlerden yararlanabilirsiniz.

  • Cevap

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Tekalif-i milliye Emirleri hakkında araştırma yapınız.

  • Cevap:

Sakarya Meydan Muharebesi öncesi ordunun ihtiyaçlarını karşılamak üzere Mustafa Kemal’in Başkomutanlık yetkisine dayanarak , 7 ve 8 Ağustos 1921 günleri yayımladığı on emire Tekalif-i Milliye Emirleri denir.

Tekalif-i Milliye Emirlerinin Amaçları

Ordunun silah ihtiyacını karşılamak

Ordunun giyecek ve taşıt ihtiyacını karşılamak

Ordunun personel ve asker ihtiyacını karşılamak

Tekalif-i Milliye Emirlerinin Maddeleri

Her ilçede bir tane Tekâlif-i Milliye Komisyonu kurulacak.

Halk, elindeki silah ve cephaneyi 3 gün içinde orduya teslim edecek.

Her aile bir askeri giydirecek.

Yiyecek ve giyecek maddelerinin %40’ına el konacak ve bunların karşılığı daha sonra geri ödenecek.

Ticaret adamlarının elindeki her türlü giyim eşyasının %40’ına el konacak ve bunların karşılığı daha sonra geri ödenecek.

Her türlü makineli aracın %40’ına el konacak.

Halkın elindeki binek hayvanlarının ve taşıt araçlarının %20’sine el konacak.

Sahipsiz bütün mallara el konacak

imece nedir? Büyüklerinize sorunuz.

  • Cevap: Genellikle kırsal yerleşim yerlerinde, birçok kişinin toplanıp el birliğiyle bir kişinin tarlasını sürmek, ekinini biçmek, harmanını kaldırmak, mısırını, fındığını toplamak vb. gibi bir işini görmesi ve böylece herkesin bu türden işlerinin sırayla bitirilmesi.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları 2. Milli Mücadele ve Atatürk Sayfa 51, 52, 53, 54, 55, 56 Çanakkale Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları

Kuşların Çektiği Kağnı metni cevapları ve soruları, Ekoyay Yayınları 6. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49-50 (Milli Mücadele ve Atatürk)

    2019 2020 çözümlerine göz atabilirsiniz. 6. Sınıf Ekoyay yayınları Türkçe Çalışma Kitabı sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ,41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60,61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284 Çalışma Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz. İşte sayfa sayfa 6. Sınıf Ekoyay yayını 19. yüzyılda liberal eğitim, John Henry Newman, Thomas Huxley ve F. D. Maurice gibi düşünürler tarafından savundu. Liberal eğitimi, kendi öğretisi ve kişisel zenginleşmesi için eğitim öğretmeni olarak tanımladı.

6. Sınıf Türkçe ders kitabı cevapları her sınıf ve düzeyden öğrencilerin ödevlerine yardımcı olması için paylaşıyoruz. 2019 2020 Eğitim öğretim yılı için okullarda okutulan 6. Sınıf Türkçe ders kitabı etkinlik cevapları için bu sayfayı baştan sona inceleyebilirsiniz. Daha iyi anlamanız için her bir etkinliği ayrı ayrı çözümledik. Eklenmesini ve düzeltilmesini istediğin yerler olursa yorum kısmından yazmayı unutmayın.

Sayfanın Cevapları:

Kuşların Çektiği Kağnı metni cevapları ve soruları, Ekoyay Yayınları 6. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49-50 (Milli Mücadele ve Atatürk)

Kuşların Çektiği Kağnı Metni Cevapları

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 42 Cevabı

HAZIRLIK

1. Millî Mücadele’de yararlılık gösteren çocuklar ile ilgili yaptığınız araştırmadan elde ettiğiniz bilgileri paylaşınız.

  • Cevap: Çanakkale Savaşı’nda yurdu savunmak için henüz okul sıralarında olan yüzlerce gencimiz kahramanca vatanı savunmuşlar onlar için de Hey Onbeşli türküsü bile yakılmıştır. Fındıklıoğlu İbrahim, Sait Yalçın, Kısakürekzade Şahap, Etlioğlu Ahmet Duran, Bombacı Ahmet, Şekerci Ökkeş ve Çuhadar Ali gibi çocuk kahramanlar Özellikle Kahramanmaraş’ın kurtuluşunda önemli rol oynadılar.

2. “120” adlı sinema filminin vermek istediği mesaj nedir?

  • Cevap: Kurtuluş savaşı sırasında kahramanca vatanını savunan ve bizlerin bugün bağımsız özgür bir şekilde bu topraklarda yaşamamız için hayatlarını ortaya koyan kahramanların hayat hikayeleri anlatılmaktadır.

3. Birazdan okuyacağınız metnin başlığını ve görsellerini inceleyiniz. Başlık ve görsellerden hareketle bu metnin konusunu tahmin ediniz.

  • Cevap: Milli Mücadele döneminde kahraman ninelerimizin, kadınlarımızın, çocuklarımızın kahramanlıkları ile ilgili bir metin bizi bekliyor gibi hissettim.

Bu metin, alındığı kaynaktaki orijinal hâliyle kitabınıza konulmuştur. Dolayısıyla metnin yazım ve noktalamasında herhangi bir düzeltme yapılmamıştır. Metni öğretmeninizin örnek okumasından sonra bunlara dikkat ederek sesli okuyunuz. Metindeki yazım ve noktalama farklılıklarının yazarın söyleyişiyle ilgili olup olmadığını tartışınız.

1. ETKİNLİK

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 44 Cevabı

Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime grupları varsa bunları belirleyip sözlüğünüze kaydediniz. Bunların anlamlarını metindeki bağlamlarından hareketle tahmin ediniz. Sözlük anlamlarını Türkçe sözlükten, atasözleri ve deyimler sözlüğünden bularak sözlüğünüze yazınız.

  • Cevap:

Pençe: dört ayaklı yırtıcı hayvanların ön ayaklarının, yırtıcı kuşların ayaklarının parmaklarıyla tırnakları

Kağnı: iki tekerlekli, tekerlekleri tek parça, dingili tekerleklerle birlikte dönen, öküz ya da manda koşulan, genellikle dağlık, kırsal yerlerde kullanılan ilkel araba.

2. ETKİNLİK 

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Büyükler, Tekin’e neden “Bu çocuğun içinde bir kuş var?” demektedirler?

  • Cevap: Çünkü Tekin kuşlarla çok iyi anlaşmaktadır. Bütün gününü kuşlarla geçirmektedir. Sanki kuşların dilinden anlamaktadır da ondan.

2. Tekin ve annesi ne taşımaktalar? Niçin?

  • Cevap: Cephedeki askerler için mermi taşımaktalar.

3. Şiirin 4. bendinde geçen “Daha çok mu yüklemişti ne acısından yasından.” dizesinde hangi acıdan söz edilmektedir?

  • Cevap: Vatanın içinde bulunduğu işgalden dolayı yüreğindeki vatan sevgisinden vatanın içinde bulunduğu durumun yarattığı acıdan bahsedilmiştir.

4. “Dayadı yüreğini itti anası/Dayadı yüreğini itti Tekincik.” dizelerinde geçen “dayadı yüreğini” ifadesiyle ne anlatılmaktadır?

  • Cevap: Vr gücüyle içlerindeki bütün enerjiyle tüm kuvvetleriyle anlamındadır.

5. Kağnı, bataktan nasıl kurtulmuştur? Sizce bu gerçekten olmuş mudur?

  • Cevap: Yüzbinlerce kuş iplere asılmış ve kağnıyı kurtarmıştır. Elbette böyle bir şey olmamıştır. Ama şiir etkili olsun o zor günler daha duygu dolu olarak daha iyi anlaşılsın diye şair böyle anlatmak istemiştir.

6. Şiirde hangi yıllar anlatılmaktadır? Bunu nasıl anladınız?

  • Cevap: Kurtuluş Savaşı Yılları anlatılmaktadır.

7. Millî Mücadele’nin çocuk kahramanları ile Tekin’in benzer özellikleri var mıdır?

  • Cevap: Evet vardır. Çünkü hepsi vatan aşkı ile yanıp tutuşan gençlerdir. Onlar ellerinden gelenin daha da fazlasını bu vatan için vermekten geri durmayacak genç yüreklerdir.

8. Okuduğunuz şiirin ana duygusu nedir?

  • Cevap: Vatan Sevgisi

3. ETKİNLİK 

Okuduğunuz şiir için farklı başlıklar belirleyiniz.

  • Cevap: BÜYÜK YÜREKLER

Belirlediğiniz başlıklar şiirin içeriğiyle hangi yönden ilişkilidir? Aşağıya yazınız.

  • Cevap: Yaptıkları fedakarlığın ne kadar büyük yürekli insanlar tarafından yapılabileceğine örnek oldukları için.

4. ETKİNLİK 

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 45 Cevabı

Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Verilen soruları cevaplayınız.

Yediyordu Elif kağnısını,
Kara geceden geceden.
(…)
Mustafa Kemal’in kağnısı derdi, kağnısına Mermi taşırdı öteye, dağ taş aşardı.
Çabuk giderdi, çok götürürdü Elifçik,
Nam salmıştı asker içinde.
Bu kez yine herkesten evvel almıştı yükünü, Doğrulmuştu yola önceden önceden.
Öküzleriyle kardeş gibiydi Elif,
Yemezdi, içmezdi, yemeden içmeden onlar,
Kocabaş, çok ihtiyardı, çok zayıftı,
Mahzundu bütün bütün Sarıkız, yanı sıra,
Gecenin ulu ağırlığına karşı,
Hafifletir, inceden inceden.
İriydi Elif, kuvvetliydi kağnı başında,
(…)
Durdu birdenbire Kocabaş, ova bayır durdu,
Nazar mı değdi göklerden, ne?
Dah etti, yok. Dahha dedi, gitmez,
Ta gerilerden başka kağnılar yetişti geçti gacırgucur Nasıl durur Mustafa Kemal’in kağnısı.
Kahroldu Elifçik, düşünceden düşünceden
(…)
Kocabaş yığıldı çamura,
Büyüdü gözleri, büyüdü yürek kadar,
Örtüldü gözleri örtüldü hep.
Kalır mı Mustafa Kemal’in kağnısı, bacım, Kocabaş’ın yerine koştu kendini Elifçik,
Yürüdü düşman üstüne, yüceden yüceden.

a. “Kuşların Çektiği Kağnı” metni ile “Mustafa Kemal’in Kağnısı” metnini tema, konu, kişiler ve olay örgüsü bakımından karşılaştırarak aşağıya yazınız.

  • Cevap:

tema : İkisinde de Milli Mücadele döneminde Anadolu kadınının insanının kahramanlığıdır

konu :  İkisinde de konu cephaneye kurşun taşıyan annelerimiz ve onların yaşamıdır

kişiler:   Elif’in Kağnısı’nda Elif, Kocabaş,  Kuşların Çektiği Kağnı’da ise Tekin  ve anası, kuşlardır.

olay örgüsü: İkisinde de Milli Mücadele döneminde cephaneye kağnı ile silah taşıyan kahramanlarımızın hikayesi aktarılır.

b. İki metin arasında bu kadar benzerliğin olmasının nedeni sizce nedir? Aşağıya yazınız.

  • Cevap: İkisinde de yaşanan duyguların aynı olmasıdır. O zor zamanları Milli Mücadele dönemini anlattıkları içindir.

c. Bu iki metinden yola çıkarak Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Millî Mücadele’de kadınlara ve çocuklara bakış açısı hakkında ne söylenebilir? Aşağıya yazınız.

  • Cevap: İkisinde de şair, kahraman olan Türk Kadınının varını yoğunu bu millet için, bağımsızlık için nasıl ortaya fedakarca koyduğunu milli duygular ile anlatmaktadır.

5. ETKİNLİK 

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 46 Cevabı

a. Aşağıda yan yana dizilmiş kelime ve kelime gruplarını örnekteki gibi cümle hâline getiriniz.

  • Cevap:

Leylek her sene güneye doğru göç eder.

Evden çıkmak için annemden izin istedim.

Çocuğa balonu sen mi aldın?

Kapının önünde duran arabayı gördün mü?

Yukarıdaki kelime ve kelime gruplarını birbirleriyle ilişkili hâle getirip cümle kurmanızı sağlayan ekler çekim ekleridir. Çekim ekleri hem isimlere hem de fiillere getirilir. İsimlere getirilen ekler isim çekim ekleridir. Kurduğunuz cümlelerdeki ek almış isimleri ekleriyle birlikte örnekteki gibi aşağıya yazınız.

  • Cevap:

    b. Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarındaki renkli yazılmış isim çekim eklerine dikkat ediniz. Soruların cevaplarını karşılarına yazınız.

    • Cevap: Bu sorunun cevabı yukarıdaki tablodadır.

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 47 Cevabı

    1. Hangi renkte yazılmış ekler, eklendikleri isimlere belirtme, yönelme, bulunma, ayrılma gibi anlamlar katmıştır?

    • Cevapmavi, kırmızı, 

    2. Hangi renkte yazılmış ekler, eklendikleri isimlerin karşıladığı nesnenin kişiye veya bir başka varlığa bağlı ve ait olduğunu göstermektedir?

    • Cevapyeşil 

    3. Hangi renkte yazılmış ekler, eklendikleri isimlerin karşıladığı nesnenin sayısının birden fazla olduğunu belirtmektedir?

    • Cevapmor ve bir tane kırmızı ( kaşlarına)

    4. Hangi renkte yazılmış ekler, kendisinden önceki isimden ayrı yazılmış ve soru anlamı oluşturmuştur?

    • Cevapturuncu

    5. Hangi renkte yazılmış ekler, bir ismin başka bir isimle ilgili olma durumunu belirtmektedir?

    • Cevap: kırmızı ( kaşları, devesi, baca )

  • Şimdi, “Kuşların Çektiği Kağnı” metnindeki isim çekim eki almış kelime ve kelime gruplarını bulunuz. Bunları eklerine ayırarak aşağıya yazınız.

    • Cevap: Bu sorunun cevabı yukarıdaki tablodadır.

    c. Aşağıdaki cümlelerde numaralandırılmış kelimeleri ve arka sayfadaki tabloyu inceleyiniz. Numaralı kelimelerde hangi eklerin kullanıldığına dikkat ediniz. Bu kelimelerin numarasını tabloda ilgili olduğu yere yazınız. Bir kelimenin birden fazla yere yazılabileceğini unutmayınız. Öğretmeninizden yardım alınız.


  • 6. ETKİNLİK 

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 49 Cevabı

    Aşağıdaki metni okuyunuz. Bu metinden ve yaptığınız araştırmalardan hareketle “Millî Mücadele yıllarında yaşamak ister miydiniz? Niçin?” sorusunu cevaplayınız. Bu soruya cevap verirken yeni öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarını anlamlarına uygun biçimde kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilinizi etkili kullanmaya gayret ediniz.

    • Cevap: Bugün bizler bu topraklarda hala özgürce ve insanca yaşıyorsak, herhangi bir sömürücü devletin işgali altında değilsek Atatürk’ün sayesindedir. Onun bizlere gösterdiği yolda, ışıklarla beraber aydınlığa bu ülkeyi götüreceğimize ant içiyoruz. Çünkü başka ülkemiz yok. Başka Atatürk gelmeyeceği gibi. Milli Mücadele demek Atatürk demektir. O zor günlerde Ata önderliğinde çoluk çocuk tüm halkın kadınların kağnılarıyla çektiği mermi yüklü cephanelerin zaferidir. Milli Mücadele düşmanla her şeyini ortaya koyarak savaşmak ve bu aziz milletin yaşayacağı toprakları savunmak yeniden kurmak demektir.

    7. ETKİNLİK 

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 50 Cevabı

    Tekin ve annesi mermileri ulaştırdıktan sonra neler yaşamış olabilirler? Hayal gücünüzü kullanarak “Kuşların Çektiği Kağnı” metnini, metnin türüne bağlı kalarak devam ettiriniz.
    Yazdığınız metni yazım kuralları ve noktalama işaretlerine uygunluk bakımından kontrol edip düzenleyiniz. Bunları yaparken yazım kuralları ve noktalama işaretleriyle ilgili önceki yıllarda öğrendiğiniz bilgileri hatırlamaya çalışınız. Gerekirse bunun için yazım kılavuzundan yararlanınız.
    Yazdığınız kısımla beraber metnin tamamını önce sınıf arkadaşlarınızla ve öğretmeninizle, sonra sosyal medyada paylaşınız.

    • Cevap:

    KUŞLARIN ÇEKTİĞİ KAĞNI DEVAMI

    Kuşlar minik gagalarıyla çekedursun kağnıyı. Yolda karanlık, çamur, düşman askerlerin tehdidi derken gün biter mi? Gün bitse de cepheye ulaşır mı bu koca yüreklerin yardımı? Elbet yanlarında vatan sevgisi, yanlarında ilahi güç olduğu sürece varır elbet. Karamsarlığa yer yok demişti Ata, karanlık bizden uzak demişti. Davrandı yiğitler, çekti kuş sürüsü kağnıyı ve sonunda vardı cepheye. Mehmetçiğe umut vatana bayrak oldu mücadele. Ve böyle kuruldu yurt. Binlerce yıl o bayrak inmemecesine…

    GELECEK DERSE HAZIRLIK

    Çanakkale Savaşları ve Mustafa Kemal Atatürk’ün Çanakkale Savaşlarındaki rolü hakkında araştırma yapınız ve notlar tutunuz.

    • Cevap: 25 Nisan Arıburnu çıkartmasında Kurmay Yarbay Mustafa Kemal 19. Tümen Komutanı olarak ihtiyat kuvveti olmasına rağmen sorumluluk alarak 57. Alayla düşmana karşı koydu. Askerlerine “Ben size taarruz etmeyi değil ölmeyi emrediyorum!” tarihi emrini vererek düşmanı sahile attı.Aylarca süren savaşlardan sonra Anafartalar Grup Komutanlığı’na getirilen Mustafa Kemal, buradaki komuta yeteneği ve üstün başarıları sonucu “Anafartalar Kahramanı” ünvanıyla anıldı.Seddülbahir’de ise kahraman subay ve Mehmetçikler İngiliz kuvvetleri ile aylarca kıyasıya savaştılar.Kara savaşları 10 Ocak 1916’ya kadar sürdü. Sonuçta çekilmek zorunda kaldılar. Kahraman ordumuz “Çanakkale Geçilmez!” sözünü tarihe yazdırdı.

    Necmettin Halil Onan’ın “Bir Yolcuya” şiirini bulup defterinize yazınız.

    • Cevap:

    Bir Yolcuya

    Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın
    Bu toprak, bir devrin battığı yerdir.
    Eğil de kulak ver, bu sessiz yığın
    Bir vatan kalbinin attığı yerdir.

    Bu ıssız, gölgesiz yolun sonunda
    Gördüğün bu tümsek Anadolu’nda,
    İstiklal uğrunda, namus yolunda
    Can veren Mehmed’in yattığı yerdir.

    Bu tümsek, koparken büyük zelzele,
    Son vatan parçası geçerken ele,
    Mehmed’in düşmanı boğdugu sele
    Mübarek kanını kattığı yerdir.

    Düşün ki, haşrolan kan, kemik, etin
    Yaptığı bu tümsek, amansız, çetin
    Bir harbin sonunda bütün milletin
    Hürriyet zevkini tattığı yerdir.

    Necmettin Halil Onan

    Genel Ağ adresinden “Çanakkale’den Kurtuluşa” adlı belgeseli izleyiniz ve belgeselde ilginizi çeken bilgileri not ediniz.

    • Cevap: Belgeseli izledikten sonra sizde uyandırdığı duyguları yazmanız gerekmektedir.