6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları 3. Çocuk Dünyası Sayfa 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 Kanatlanın Çocuklar Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları

 

Kanatlanın Çocuklar Metni Cevapları

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 91 Cevabı

HAZIRLIK

1. Hangi bilgisayar oyunlarını oynuyorsunuz? Bu oyunların hangi ülkede yapıldığını, karakterlerini, amacını, bölümlerini vb. ni anlatınız.

  • Cevap: “Farmville” adlı oyunu oynuyorum. Bu oyun Amerika’da yapılmış. Karakter bir çiftçidir. Amacı, oyunda verilen bir çiftlik arazisinde tarım ve hayvancılık yaparak sanal para kazanıp çiftliği geliştirmektir. Oyun seviyelerden oluşur. Görevler tamamlandıkça seviye atlanır ve çiftlik için yeni bölümler ve ürünler açılır.

2. Bilgisayar oyunlarını oynarken ve oynadıktan sonra kendinizi nasıl hissediyorsunuz?

  • Cevap: Oynarken vaktin nasıl geçtiğini anlamıyorum. Eğleniyorum. Oynadıktan sonra sırtımın ve gözlerimin ağrıdığını hissediyorum.

3. Sizce bilgisayar oyunları çocuklar için yararlı mıdır, zararlı mıdır?

  • Cevap: Bilgisayar oyunlarının bazıları çocuklar için yararlı bazıları da zararlıdır. Oyuna göre zarar veya faydaları değişir.

Şiiri, yazım kurallarına ve noktalama işaretlerine dikkat ederek uygun hızda ve sesli okuyunuz. Şiir, alındığı kaynaktaki yazım ve noktalaması korunarak kitabınıza alınmıştır. Şiirdeyazım ve noktalama kurallarına uymayan bölümleri yazım kılavuzunu kullanarak belirleyiniz. Şiiri okurken bunlara dikkat ediniz. 

1. ETKİNLİK

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 92 Cevabı

Okuduğunuz şiirde anlamını bilmediğiniz kelimeler varsa bunları kendi sözlüğünüze kaydediniz. Bu kelimelerin önce anlamlarını tahmin ediniz, sonra anlamlarını Türkçe sözlükten bularak sözlüğünüze yazınız. Bu kelimelerle cümleler kurunuz. Kurduğunuz cümleleri arkadaşlarınıza söyleyiniz.

  • Cevap:

matlaşmak: Parlak olmayan, donuk duruma gelmek.

Cümlem: Arabanın parlak boyası toz ve kirden iyice matlaşmış.

2. ETKİNLİK 

Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.

• Bence “Kanatlanın Çocuklar” şiirinin ana duygusu:

  • Cevap: Teknolojinin gelişmesiyle çocukların yok olan hayallerinin geri gelmesi için duyulan istek.

• Ben olsaydım bu şiire şöyle bir başlık koyardım:

  • Cevap: BOĞULMASIN RÜYALAR

3. ETKİNLİK 

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 93 Cevabı

Metinli ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Eskiye bir özlem olduğu, şiirin hangi bölümlerinden anlaşılmaktadır?

  • Cevap: Şiirin birinci ve ikinci kıtalarından anlaşılmaktadır.

2. “Kuş zamanlı saatler” ifadesiyle şair ne anlatmak istemiştir?

  • Cevap: Çocuklar için zamanın kuş gibi uçup giden yani nasıl geçtiği anlaşılamayan bir şey olduğunu anlatmak istemiş olabilir.

3. Çocuk oyunlarının değiştiği hangi ifadelerle anlatılmaktadır?

  • Cevap: Çocuklar için zamanın kuş gibi uçup giden yani nasıl geçtiği anlaşılamayan bir şey olduğunu anlatmak istemiş olabilir.

4. Şiirde hangi kavramlar karşılaştırılıyor?

  • Cevap: Çocuk oyunları ile bilgisayar oyunları karşılaştırılıyor.

5. Şair “oyun” kavramını nasıl ele almıştır?

  • Cevap: Çocukların hayal dünyalarını güçlendiren bir kavram olarak ele almıştır.

6. Şair, çocuklarla ilgili umutlarını ve isteklerini şiirin hangi bölümlerinde ve nasıl ifade ediyor?

  • Cevap: Şiirin son bölümünde, çocukların hayal dünyalarının tekrar geri gelmesini ve çocukların eskisi gibi mutlu olmalarını dile getirerek ifade ediyor.

7. Şiirde benzetme yapılmış mıdır? Örnekler veriniz.

  • Cevap: Yapılmıştır. Bilgisayar ekranları köşeli dünyalara benzetilmiştir.

8. “Kanatlanın çocuklar!” ifadesinden ne anlıyorsunuz?

  • Cevap: Şairin, çocukların özgürce hayal kurmalarını istediğini anlıyorum.

4. ETKİNLİK 

Günlük hayatınızda sıkça karşılaştığınız alt alan adı uzantılarıyla ilgili aşağıdaki tabloyu inceleyiniz.

a. Tabloda görüldüğü gibi üniversitelerde edu, devlet kurum ve kuruluşlarında ise genellikle gov uzantılı siteler kullanılır. Sizce bu kurum ve kuruluşlarda ne tür çalışmalar yapılır, ne tür hizmetler verilir?

  • Cevap: Üniversitelerde eğitim ve araştırma çalışmaları yapılır, eğitim verilir, yeni bilgiler elde etmek için araştırmalar yapılır. Devlet kurumları devlete hizmet etmek için çalışmalar yapar.

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 94 Cevabı

b. Tabloda verilen bilgilerden yola çıkarak aşağıdaki konularda hangi kaynakların diğerlerinden daha güvenilir olduğunu kutucukları işaretleyerek belirleyiniz.

  • Cevap:
  • İşaretlediğiniz bilgi kaynaklarının bu konularda neden daha güvenilir olduğunu düşünüyorsunuz? Açıklayınız.

    • Cevap Ticari olmayan, kar amacı gütmeyen bir organizasyona, üniversite ve devlete ait siteler, herhangi bir maddi çıkarları olmadığı için bilgiyi aktarma konusunda daha güvenilirdirler.

    5. ETKİNLİK 

    a. Aşağıdaki dizelerde altı çizili ve renkli yazılmış kelimelere dikkat ediniz. Soruları cevaplayınız.

    • Altı çizili kelimeler hangi varlık, kavram ya da nesneleri karşılamaktadır?

    • Cevap: Altı çizili kelimeler isimleri karşılamaktadır.

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 95 Cevabı

    • Altı çizili kelimeler olmazsa bu kelimelerin karşıladığı varlık, kavram ya da nesneleri nasıl ifade edebilir, nasıl tanır ya da nasıl birbirinden ayırt edebiliriz? Açıklayınız.

    • Cevap: İfade edemeyiz, tanıyamayız, birbirlerinden ayırt edemeyiz.

    • Mavi renkli kelimeler hangi kelimelerin niteliklerini ve durumlarını belirtmektedir?

    • Cevap: İsimlerin niteliklerini ve durumlarını belirtmektedir.

    • Mavi renkle kelimeler olmadan bu kelimelerin nitelediği ya da belirttiği kelimelerin özellikleri tam olarak anlaşılabilir mi? Niçin?

    • Cevap: Anlaşılamaz. Çünkü onların özelliklerini belirten bir kelime yoktur.

    • Mavi renkli kelimeler tek başına kullanıldığında altı çizili kelimeler gibi varlık ve kavramları karşılar mı?

    • Cevap: Mavi renkli kelimeler tek başına kullanıldığında altı çizili kelimeler gibi varlık ve kavramları karşılar.

    b. Etkinliğin a kısmındaki altı çizili kelimeler birer isimdir. İsimler(adlar); canlı varlıkları, nesneleri, kavramları, duyguları, düşünceleri vb. karşılayan, onları anmaya ve birbirinden ayırmaya yarayan kelimelerdir. İsimler Türkçenin temel ögelerindendir.

    Türkçemizde isimler varlıklara verilişine göre özel isimler ve cins isimler olarak ikiye ayrılır. Tek bir kişiyi, varlığı ya da nesneyi karşılayan kelimeler özel isim; aynı türden varlıkların tümünü anlatan kelimeler de cins isimdir. Okuduğunuz şiirde geçen bulut, rüya, cüce, el, tuş, masal, zaman, kuş, çocuk gibi kelimeler cins isimdir. Okuduğunuz şiirde geçen İnternet kelimesi ise özel isimdir.

    Siz de özel ve cins isimlere örnekler veriniz.

    • Cevap:

    Özel isimler: Atatürk, Ankara, Ahmet…

    Cins isimler: kalem, minare, bardak…

    Özel ve cins isimlerin olmadığı cümleler kurulabilir mi? Niçin? Açıklayınız.

    • Cevap: Kurulabilir. İsim kullanmadan sadece fiil kullanarak cümle kurulabilir. Mesela; “Gidiyorum.” bu cümlede özel veya cins isim kullanılmamıştır ama sadece fiil kullanılarak cümle kurulabilmiştir.

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 96 Cevabı

    Siz de aşağıda istenenlere göre kutucuklara isimler yazınız.

    • Cevap:

    Okuduğunuz şiirde şair, tekil ve çoğul isimleri kullanmadan duygu ve düşüncelerini bize iletebilir miydi? Açıklayınız.

    • Cevap: İletebilirdi fakat doğru ve net olarak değil eksik olarak iletebilirdi.

    İsimler, varlıkların oluşuna (niteliklerine) göre somut ve soyut isimler alarak da ikiye ayrılır. Bu ayırmada ölçü, varlıkların duyu organlarıyla algılanıp algılanamadıklarıdır. Duyu organlarından herhangi biriyle algılanabilen varlıklara verilen isimler somut isimlerdir. Duyu organlarının herhangi biriyle algılanamayan, var olduğu his ve düşünceyle bilinen kavramları karşılayan isimler ise soyut isimlerdir. Kardeş, insan, kuş, uçurtma, sakal, somut isimlere; kardeşlik, insanlık, öfke, anlayış, mutluluk ve soyut isimlere örnektir.


    Siz de okuduğunuz metinden somut ve soyut isimlere örnekler bulunuz.

    • Cevap:

    Somut isimler: tuş, gökyüzü, yıldız
    Soyut isimler: uyku, hayal, masal

    Somut ve soyut isimlerin olmadığı bir cümle kurabilir misiniz? Niçin?  

    • Cevap: Kurabiliriz. İsim kullanmadan sadece fiil kullanarak cümle kurulabilir. Mesela; “Gidiyorum.” bu cümlede özel veya cins isim kullanılmamıştır ama sadece fiil kullanılarak cümle kurulabilmiştir.

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 97 Cevabı

    Siz de verilen cümlelerdeki altı çizili sıfatların, isimleri nasıl nitelediğini ya da belirttiğini noktalı yerlere yazınız.

    Sıfatlar, işlevleri ve anlamları bakımından iki gruba ayrılır: niteleme sıfatları, belirtme sıfatları. isimleri çeşitli bakımlardan (renkleri, özellikleri, durumları vb.) niteleyen kelimeler niteleme sıfatlarıdır. İsimleri soru, sayı, gösterme ya da belirsizlik bakımından belirten kelimeler ise belirtme sıfatlarıdır. Buna göre yukarıdaki sıfatların numaralarını aşağıdaki kutucuklara yazınız.

    • Cevap:

    Niteleme sıfatları: 1, 5, 8, 10, 12.
    Belirtme sıfatları: 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11

    Hiç sıfat kullanmadan hikâye, masal, şiir vb. bir metin oluşturulabilir mi? Niçin? Açıklayınız.

    • Cevap:  Hayır oluşturalamaz. Sıfat; varlıkları daha iyi anlatabilmek için bazen daha tanıtıcı sözcükler kullanırız. Bu sözcükleri isimlerin önüne getirerek varlıkların rengini, şeklini, durumunu, sayısını belirtir. Sıfat olmadan hikaye, masal ve şiirin anlatımı eksik kalır.

    6. ETKİNLİK 

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 98 Cevabı

    Aşağıdaki cümlelerde yer alan isim ve sıfatları belirleyiniz. Bu isim ve sıfatların bulundukları cümlelerin (dolayısıyla metnin) anlamına nasıl bir katkı sağladığını açıklayınız.

    İsim ve Sıfatların Metnin Anlamına Olan Katkısı: İsimler olmadan metin anlatılamaz. Sıfatlar metinde kullanılan isimleri şekil,renk,durum,sayı bakımından betimlendirir. Böylece isimler genel durumuyla gözümüzde canlanır. Metnin anlamı daha açık hale gelir.

    7. ETKİNLİK 

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 99 Cevabı

    Bilgisayar oyunları ruh ve beden sağlığımızı nasıl etkiler?” sorusundan hareketle görüşlerinizi, yaptığınız araştırmada elde ettiğiniz bilgilerden yararlanarak açıklayınız. Konuşmanız sırasında aşağıdaki kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.

    Konuşmalarınızda bir önceki arkadaşınızın söylediklerinden hareketle konuya farklı bir bakış açısı getirmeye çalışınız.

    • Cevap:

    8. ETKİNLİK 

    Aşağıda bir hikâyenin başı ve sonu verilmiştir. Verilenlerden yola çıkarak hikâyenin düğüm bölümünde neler yaşanmış olabileceğini tahmin ediniz. Hikâyenin düğüm bölümünü noktalı yerlere yazınız.

    • Cevap:

    SEL SULARINDA
    Sanıyorum yedi sekiz yaşlarındaydım. O yılın kışı, çok sert geçmişti. Hem çok yağmur yağmış hem yağan kar uzun süre kalkmamıştı. Her yer buz tutmuştu.
    Bu kışın ilkbaharında, hangi aydı pek anımsamıyorum, bir gün derenin hışıl- dadığını duyduk. Bir gün önce çok yağmur yağmıştı.
    — Dere taşar, çay coşar artık, diyordu herkes.
    Gerçekten öyle oldu. İkindi vaktine doğru, azgın bir sel başladı. Tepelerden hışıldayarak gelen su, iki yandaki setlere vurarak daha büyük ses çıkarıyor, önüne ne gelirse alıp gidiyordu.
    Kentimizde bir gelenek vardır. Sel geldiği zaman, herkes kıyılara toplanır, azgın suyu seyreder. O gün de öyle olmuştu. Yağmur ara verince kadınlı erkekli gruplar toplanmış, çağlayarak gelen sesi korkuyla izlemişlerdi. Biz yaramaz çocuklar, kalabalığın arasında durmuyor, biryandan selin toprak renkli suyunu izlerken bir yandan da oyunlarımızı sürdürüyorduk.

    • Cevap:

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 100 Cevabı

    GELECEK DERSE HAZIRLIK

    • TV’den, Genel Ağ’dan oyuncak reklamları izleyiniz.

    • Cevap: TV’den, Genel Ağ’dan oyuncak reklamları izlemelisiniz.

    • En sevdiğiniz oyuncağı sınıfa getiriniz.

    • Cevap:

    • Büyüklerinize çocukken hangi oyuncaklarla oynadıklarını, oyuncakları nasıl temin ettiklerini sorunuz ve büyüklerinizin cevaplarını not ediniz.

    • Cevap: Babama oyuncaklarının neler olduğunu ve nerelerden temin ettiğini sordum ve onunla sohbet ettik. Sapan, topaç ve ahşap oyuncaklarının olduğunu söyledi. Bunları daha önce bakkallar satıyormuş ve oradan temin etmiş.

    6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları 3. Çocuk Dünyası Sayfa 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 Kanatlanın Çocuklar Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları 3. Çocuk Dünyası Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90

 

Oyun Metni Cevapları

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 83 Cevabı

HAZIRLIK

1. “Oyun” kavramı size neler çağrıştırıyor? Söyleyiniz.

  • Cevap: Eğlence, hayal dünyası, oyuncak, kural, bilgisayar…

2. Oyun oynarken kendinizi nasıl hissediyorsunuz?

  • Cevap: Kendimi özgür ve mutlu hissediyorum.

3. Oyun oynanmayan bir dünya nasıl olurdu?

  • Cevap: Oyun oynanmayan bir dünya gelişemezdi. Çünkü çocuklar oyun oynayarak kendilerini geliştirirler. Çocuklar gelişemezse dünya da gelişemezdi. Ayrıca dünya çok sıkıcı bir yer olurdu.

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 83 Cevabı

Metni soru sorarak okuma yöntemine göre okuyunuz. Bunun için metni okumadan önce ve okuma sırasında, metnin başlığı ve görselleriyle ilgili zihninizde oluşan soruları tahtaya yazınız. Cevaplandırılan soruların üstünü çiziniz.

1. ETKİNLİK

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 85 Cevabı

a. Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını, bunların anlamlarıyla ilgili tahminlerinizi aşağıya yazınız.

  • Cevap:

yıkıntı: Yıkılan bir şeyin parçaları, kalıntıları, enkaz

yumak: Yuvarlak biçimde sarılmış olan

böbürlenmek: Övünerek kabarmak, üstünlük taslamak, kurulmak

Anlamlarını tahmin ettiğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını sözlükten, atasözleri ve deyimler sözlüğünden yararlanarak öğreniniz. Bu kelime ve kelime gruplarını kendi sözlüğünüze yazınız.

  • Cevap: Bu kelime ve kelime gruplarını kendi sözlüğünüze yazmalısınız.

2. ETKİNLİK 

a. Okuduğunuz metinden alınmış cümlelerdeki deyimlerin anlamlarını V“ işareti koyarak belirleyiniz.

  • Cevap:

Allah’ın günü ev, okul, okul, ev.

Allah’ın günü : ( ) Allah’a ait olan özel gün.
() Hemen hemen her gün.

Bakardım “birdirbir” deyip, koşa koşa gelerek orta yerde iki büklüm duran bir çocuğun sırtına…

iki büklüm durmak : ( ) İki sayısının şeklini almak.


() Öne doğru eğilerek durmak.

Ayy, ev başımıza yıkılacak!

başına yıkmak : () Harap etmek.
( ) Zor durumda bırakmak.

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 86 Cevabı

… böbürlene böbürlene bulutlara karışan dört köşeli, beşli, altılı uçurtmalara ne diyeceksiniz Bunlar hem göz hem akıl alır. Akıl koymaya başta.

gözünü almak : () Şiddetli ışık sebebiyle gözü iyi göremez duruma getirmek.
( ) Aşırı biçimde etkilenmek.

aklını başından almak : () Düşünemeyecek duruma getirmek, çok şaşırtmak.
( ) Başkalarının dediklerine göre davranmak.

başta akıl koymamak : ( ) Doğru yoldan ayrılmak.
() Düşünceleri karmakarışık yapmak, kararsızlığa yol açmak.

… bahçede bir koşup zıpladım mı annem hemen pencereyi vurur, çığlığı basar:
“Bırak elinden onu! Terleyip hasta olacaksın. Sofulardaki evde yaptıklarını biliyorsun ya!”

çığlığı basmak : () Çok kuvvetli şekilde bağırmak.
( ) Mümkün olduğunca sesinin az çıkmasını sağlamak.

Eski kadınlar çocukları zorla baş kaldırmaya zorladı.

baş kaldırmak : () Uysal olmaya zorlamak.
( ) Buyruğa, haksızlığa karşı gelmek.

“Canım sıkılıyor.” dedin mi ilk söz: “Gel yanıma otur.”

canı sıkılmak : () Yapacak bir işi olmamaktan tedirginlik duymak.
( ) Başkasına sinirlenmek.

Bir gün o dışarıdaki eğlencelerin yasaklanması, insanı kahkahalarla eğlendiren o oyunların özlemiyle kendimden geçerek:
“Öf, patlayacağım!” diye bağırmıştım.

kendinden geçmek : () Bilinci işlemez olmak, kendini kaybetmek.
( ) Uykuya dalmak, uyuyakalmak.

b. Anlamlarını belirlediğiniz deyimlerin metne nasıl bir katkısı olmuştur? Yazar bu deyimleri kullanmasaydı metnin anlatımı nasıl etkilenirdi? Açıklayınız.

  • Cevap: İfadelerin daha anlaşılır olmasını, anlatımın zenginleşmesini sağlamışlardır. Yazar bu deyimleri kullanmasaydı anlatım sade ve sıradan olur, etkileyiciliğini kaybederdi.

3. ETKİNLİK 

 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 87 Cevabı

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.

  • Cevap:

Konu: Çocukların oyun oynama özgürlüklerini ellerinden almak, onların gelişimlerini olumsuz etkiler.

Ana Fikir: Oyun oynayamamak

4. ETKİNLİK 

Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Metindeki kahramanın çocukluğu nasıl geçmiştir?

  • Cevap: Her gün okula gidip gelerek, oyun oynayamayarak geçmiştir.

2. Metindeki kahramanın özellikleri nelerdir? Metnin kahramanına benzeyen özellikleriniz var mıdır?

  • Cevap: Metindeki kahraman oyun oynayamadığı için üzgün ve annesine oyun oynatmadığı için tepkilidir. (örnek) Az da olsa benzerliğimiz var. Benim annem de araba çarpar, düşüp bir yerimi kırarım diye bisiklete binmeme izin vermiyor.

3. Metinde hangi geleneksel çocuk oyunlarından söz edilmiştir? Günümüzde bu oyunlardan hangileri oynanmaktadır?

  • Cevap: “Birdirbir”, “pişti”, “uzun eşek”, “tek mi çift mi”, “iplikten su yolu almaca”, “ten ten” , “el el üstünde kimin eli var”, “vay benim köse sakalım”, “eveleme develeme”, “deve kuşu kovalamaca”, “parmak ayırmaca”, “yokuş aşağı”, “seke seke ben geldim”, “çıngırağım hoş geldin”, “fış fış kayıkcı”, “duvarda top”, “cevizle vurup almaca”, “beştaş”. Günümüzde bu oyunlardan “birdirbir”, “uzun eşek”, “fış fış kayıkcı” ve “beştaş” oyunları oynanmaktadır.

4. Metindeki kahramanın ve büyüklerin “oyun” kavramına bakış açıları nasıldır? Karşılaştırınız.

  • Cevap: Metindeki kahraman oyunsuz çocuk olmayacağını düşünüyor. Büyükler ise oyuna kendilerini rahatsız eden ya da çocuklarını hasta eden bir kavram olarak bakıyorlar.

5. Sizce “oyun” yazar için ne ifade etmektedir?

  • Cevap: Oyun, çocukluğun en büyük eğitim ve eğlence kaynağıdır.

6. Metinde anlatılan yıllardaki çocuk oyunlarıyla bugünkü çocuk oyunları arasında ne gibi farklılıklar vardır? Bu farklılığın sebepleri nelerdir?

  • Cevap: O yıllarda çocuklar oyunlarını diledikleri yerlerde, herhangi bir alete veya oyuncağa ihtiyaç duymadan oynayabiliyorlardı. Bugünkü çocuklar ise oyun oynamak için daha çok telefon veya bilgisayar kullanıyorlar. Oyunlarını özel oyuncaklarla oynuyorlar. Bu farklılığın sebebi ise gelişen teknolojidir.

5. ETKİNLİK 

Okuduğunuz metinle ilgili üç soru hazırlayınız. Bunları arkadaşlarınıza sorunuz.

  • Cevap:

    6. ETKİNLİK 

     6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 88 Cevabı

    a. Okuduğunuz metinde yazar, yıllar önce başından geçen, onun düşünce dünyasında iz bırakan, tanık olduğu, unutamadığı olay ve kişileri metin aracılığıyla bizimle paylaşmıştır. Kişisel hayatı konu alan, kişinin yaşamından izler taşıyan bu tür metinlere anı denir. Anılar, samimi bir anlatımla ve öznel bakış açısıyla kaleme alınmış metinlerdir.


    Şimdi aşağıdaki metinlerden hangisinin bir anıdan alındığını işaretleyerek gösteriniz.

    • Cevap:

      6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 89 Cevabı

      b. İşaretlediğiniz metnin bir anıdan alındığını nasıl anladınız? Yazınız.

      • Cevap: Yazar birebir tanık olduğu bir olay ve kişiyi bizimle paylaşmıştır.

      7. ETKİNLİK 

      Aşağıdaki cümlelerde çoğul ekinin, eklendiği kelimelere temel anlamının(çokluk) dışında hangi anlamları kattığını eşleştirme yaparak gösteriniz.

      • Cevap:

        8. ETKİNLİK 

        Videolarını izlediğiniz oyunlardan en çok ilginizi çekeni anlatınız. Oyunu anlatırken oyunla ilgili kavramları ve yeni öğrendiğiniz kelimeleri anlamına uygun kullanmaya özen gösteriniz.

        • Cevap: Uçak oyunu bir ebeleme oyunudur, 7 kişi ile oynanır. Ebe diğer çocukları yakalamaya çalışır. Yakalanan çocuklar uçak gibi kollarını açarak dururlar. Duran oyuncu ebe tarafından yakalanmamış bir oyuncunun bacaklarının altından geçmesi ile çözülebilir. Oyun ebenin herkesi yakalaması ile biter.

        9. ETKİNLİK 

        Hakkında bilgi topladığınız geleneksel çocuk oyununu aşağıdaki başlıklara göre kendi cümlelerinizle tanıtınız. Oyununuzu tanıtırken yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanınız.

        • Cevap:

          6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ekoyay Yayınları Sayfa 90 Cevabı

          GELECEK DERSE HAZIRLIK

          Bilgisayar oyunlarının çocuklar ve gençler üzerindeki etkilerinin neler olduğuyla ilgili gazete ve Genel Ağ haberleri, dergi yazıları bulunuz. Bunun için  ve  Genel Ağ adreslerinden yararlanabilirsiniz.

          • Cevap: