Namazların birleştirilmesi konusuyla ilgili mezheplerin farklı uygulamalarının kaynağı nedir?

 Namazların birleştirilmesi konusuyla ilgili mezheplerin farklı uygulamalarının kaynağını araştırınız.


Hanefiler iki namazın gerçekten birleştirilerek kılınmasını hac esnasında Arafat ve Müzdelife’de caiz görürler.

Şafiilere göre gerek hacda gerekse belirli şartlar dâhilinde yolculuk, korku, aşırı yağmur ve benzeri
mazeretler sebebiyle namazlar birleştirilebilir. İhtiyaca binaen ve belirli şartlar altında cevaz verilen cem etme ruhsatını amacı doğrultusunda kullanmak gerekir.

Dört fıkıh mezhebinin dünya coğrafyasında yaygın olduğu yerler nelerdir? Kısaca hakkında bilgi

 Dört fıkıh mezhebinin dünya coğrafyasında yaygın olduğu yerler hakkında bilgi veriniz.


HANEFİLİK
Günümüzde Türkiye, Balkanlar, Bosna-Hersek, Ukrayna, Kırım, Azerbaycan, Kafkasya, Kazan, Ural, Sibirya, Türkistan , Afganistan, Horasan, Tayland, Hint, Keşmir ve Pakistan gibi bölgelerde Hanefi mezhebi yaygındır.

MALİKİLİK
Maliki mezhebi önce Hicaz bölgesinde, daha sonra Mısır, Kuzey Afrika ve Endülüs’te yayılmıştır. Endülüs Emevi Devleti’nin resmî mezhebi olmuştur. Günümüzde Mısır, Tunus, Cezayir, Fas ve Sudan’da Maliki mezhebi oldukça yaygındır

ŞAFİLİK
Günümüzde Şafii mezhebi Türkiye’nin doğu ve güneydoğu bölgelerinde, Mısır, Suriye, Irak, Horasan, Filipinler ve Maveraünnehr ’de yaygın durumdadır.

HANBELİLİK
Günümüzde Hanbeli mezhebi mensupları Suudi Arabistan, Katar, Umman, Irak, Suriye, Ürdün, Filistin ve Mısır’da bulunmaktadır. Hanbeli mezhebi bugün Suudi Arabistan’da resmî mezhep konumundadır.

İslam’da “seferîlik” kavramı ve mezheplerin bu konudaki hükümleri hakkında bilgi

  İslam’da “seferîlik” kavramını ve mezheplerin bu konudaki hükümlerini inceleyip sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Seferîlik: Yolculuk, sefer mesafesine yolculuk yapmaanlamına gelir. Sefer mesafesi orta yürüyüşle üç günlük bir mesafedir. Bu mesafe yaklaşık 90 km. olarak belirlenmiştir. Yolculuk hâli genel olarak güçlük ve sıkıntılardan uzak değildir. Bu yüzden İslam dinî yolcular  hakkında bazı kolaylıklar getirmiştir. 

Bazı yolculukların rahat, meşakkatsiz ve çok kısa sürede yapılabilmesi, sonucu değiştirmez. Çünkü hüküm ferde göre değil, cinse göre meydana geleceğinden,
bütün yolculuk hâllerini kapsamına alır. Ramazanda yolculukta bulunan için orucu sonraya bırakmak mübahtır. Seferîlik süresi Hanefilerde en fazla onbeş gün, Şafii ve Malikilere göre ise dört gündür.

Hükmi kirlilik nedir? Kısaca bilgi

 Hükmi kirlilik nedir? Bilgi veriniz.


Hükmi kirlilik, abdestsizlik veya cünüplük sebebiyle insanda meydana geldiği var sayılan kirlilik halidir. Bu, hades terimiyle ifade edilir. Hades ise büyük hades ve küçük hades olmak üzere ikiye ayrılır. 

Cünüplük, hayız ve nifas gibi hükmi kirlilikler büyük hades, abdest gerektiren hükmi kirlilik de küçük hadestir. Büyük hükmi kirlilikten gusül ile, küçük hükmi kirlilikten de abdest ile temizlenilir. 

Suyun bulunmaması veya bulunduğu halde kullanma imkanının olmaması halinde her ikisinden temizlenme yolu ise teyemmümdür.

Dinen pis sayılan maddeler nelerdir? Maddeler hâlinde

 Dinen pis sayılan maddeler nelerdir? Maddeler hâlinde sıralayınız.


Aslen veya geçici olarak temiz olmayıp hijyen kurallarına aykırı olan şeye pis yani “necis” denilir.
Dinîn pis olduğunu kabul ettiği nesnelerden birinin bulaştığı şey de “kirli” ve “pis” kelimeleriyle ifade edilir. Pislik taşımayan nesneler dinen temiz yani “tahir” olarak kabul edilir.

Bir şeyin pis veya temiz sayılmasında temel ölçü, ibadet temizliğine engel olup olmamasıdır. Buna göre ibadet temizliğine engel olan maddeler pis, olmayanlar ise temizdir. Şuna dikkat etmek gerekir ki bir maddenin ibadet açısından temiz sayılması, her durumda o maddenin yenilip içilmesinin helal olması anlamına gelmez. Mesela, içine zirai mücadelede kullanılan zehirli bir ilaç karışmış bulunan bir su ile abdest alınabilir. Ancak sağlığa zararlı olduğu için bu suyun içilmesi haramdır.

Dinen necis sayılan maddeler ana hatlarıyla şöyledir: Kan, domuz eti, sarhoş edici içkiler; insan ve hayvanlara ait idrar ve dışkı necistir. Etinin yenmesi ister helal isterse haram olsun, akıcı kanı olan kara hayvanlarından olup dinî usule uygun biçimde boğazlanmadan ölen veya öldürülen hayvanların etleri de necistir.