“İnsanlarda birtakım ince, yüksek ve asil duygular vardır ki insan onlarla yaşar.''

“İnsanlarda birtakım ince, yüksek ve asil duygular vardır ki insan onlarla yaşar. İşte o ince, yüksek, derin ve asil duyguları en çok duyabilen ve diğer insanlara duyurabilen şairdir.”

Mustafa Kemal Atatürk


Yukarıdaki sözden çıkardığınız mesaj nedir? Bu mesaj, Atatürkçü düşüncenin hangi yönüyle ilişkilidir?
Şairler her zaman toplumdaki diğer insanlardan daha faklı duygu ve düşünceler içindedir. Şairler her zaman topluma yön vermiş insanlardır.

Sanat ve zanaatın ortak ve farklı yönleri nelerdir?Sanat ve zanaatın ortak ve farklı yönlerini sıralayınız

Farkları:

·*Sanat eseri biriciktir; zanaat eseri ise çoğaltılabilir.
·*Sanat eseri alışılmışın dışında özgündür; zanaat eseri alışılmış bilinen tekrar edilendir. 
·*Sanatta yaratıcılık ön planda olmasına karşılık zanaatta ustalık ön plandadır.
·*Sanat eseri güzellik amacı güder; zanaat ise yarar amacı. 
·*Sanatçı eserini oluştururken para kazanma amacı gütmez; zanaatçı para kazanmak ister.

Benzerlikleri: 

·*Her ikisi de el emeği ister. 
·*Her ikisi de biçim oluşturur. 
·*Her ikisi de bir beceri izlenimi verir.
·*Her ikisinin de temelinde bir tasarım vardır.

9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları, Fırat yayıncılık 9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı kitabı soru cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı,9.sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı,9.sınıf Türk Edebiyatı sayfa

9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları Fırat Yayıncılık ATATÜRK VE MÜZECİLİK

ATATÜRK VE MÜZECİLİK

13. Atatürk sanatı tanımlarken hangi sanat dallarının adını kullanmıştır? Bu tanımda sahne sanatlarının adının geçmemesinin nedeni neler olabilir?

13. Atatürk sanatı tanımlarken şiir müzik resim mimari sanatları kullanmıştır. Sahne sanatlarından bahsetmemesinden nedenlerden biri hem edebiyat içinde yer alması hem de bunların ülkemizde o tarihlerde çok gelişmemesi bağlanabilir.

14. Metinden ve sınıfınıza getirdiğiniz özdeyişlerden yola çıkarak Atatürk’ün edebiyatı nasıl tanımladığını belirtiniz.

14. Atatürk’ün edebiyat ile ilgili sözlerinden birini aşağıya yazınız.

“Her şey olabilirsiniz; Hatta Cumhur reisi bile olabilirsiniz ama asla sanatçı olamazsınız”

Yukarıdaki özdeyiş ortaya koymuştur ki sanatçı olmak ayrıcalıktır. Edebiyat da güzel sanatlar içinde yer aldığı için*edebiyat hakkındaki görüşlerinde de farklılık yoktur.

15. Atatürk ve Müzecilik adlı metinde “Bir millet ki resim yapmaz bir millet ki heykel yapmaz bir millet ki fennin icap ettirdiği şeyleri yapmaz; itiraf etmeli ki o milletin tarihî terakkide yeri yoktur.” özdeyişinde Atatürk sanatı niçin fenne eş değer olarak görmektedir? Bu sözle Atatürk sanatı ve fenni neyin temeli olarak belirtmiştir?

15. Atatürk sanatla fen bilimlerini aynı görmüş ve gelişmişliğin ölçütü olarak değerlendirmiştir. Çünkü Çağdaş uygarlık düzeyine ulaşmanın yolunun düşünce ve fikirlere açık sanat özellikle bilim ve teknik konularda sürdürmek olduğunu savunmuştur.

16. Milletlerin tanıtılmasında güzel sanatlar niçin etkilidir? Belirtiniz. Atatürk bu konunun önemini hangi sözleriyle vurgulamıştır? Metinden örneklerle açıklayınız.

16. Evrensel olan sanatçılara bakıldığında aslında hepsi yerel olmuş ve kendi milli değerlerine sahip çıkmış kişilerdir. Bu nedenle kendini dünyaya tanıtmış milletler ister istemez ülkelerini diğer milletlere anlatacaktır. Dostoyevski  evrensel bir yazardır ama ister istemez Rus toplumunu diğer milletlere anlatmıştır.

17. Metinden öğrendiklerinize göre Atatürk güzel sanatların geliştirilmesi korunması için ne gibi çalışmalar yapmıştır?

17.1937’de Atatürk’ün direktifi ile Güzel Sanatlar Akademisi’ne bağlı olarak Dolmabahçe Sarayı Veliaht Dairesi’nde Resim ve Heykel Müzesi kuruldu.

Atatürk Türk müziğinin evrensel müzikteki yerini bir an önce alması amacıyla yapılan çalışmalara önderlik etmiştir. Müzik eğitimi görmeleri için çok sayıda öğrenciyi Avrupa’ya göndermiştir. 

Ankara’da Musiki Muallim Mektebi ile İstanbul’da Sanayi-i Nefise mekteplerinin açılmasını sağlamıştır.

1924 yılında “Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu” çıkarıldı.

1924 yılında mimarlık resim ve heykel bölümlerinin yanına tezyini sanatlar bölümünün eklenmesiyle gelişiyor.

9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları, Fırat yayıncılık 9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı kitabı soru cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı,9.sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı,9.sınıf Türk Edebiyatı sayfa

“Edebiyat Dili / Edebî Dil” adlı metne göre sanatın oluşturulmasına kaynaklık eden etkenler nelerdir?

Metne göre sanatın oluşmasına kaynaklık eden etkenlerin başında güzellik duygusu gelmektedir. İnsandaki yaşadığı doğa ve hayata yepyeni bir düzen ve biçim verme gayreti sanatın oluşmasına kaynaklık eder.
Edebiyat; dil ile gerçekleştirilen, malzemesi dil olan güzel sanat etkinliğidir. Edebi eser öncelikle sanat değeri olan eserdir. Edebi eserlerde dikkatle kullanılmış bir dil vardır.
 Bilim nasıl ki akla, mantığa, öğretmeye yönelik ise sanat da insan ruhunu doyurmaya, güzelleştir meye yöneliktir.
9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları, Fırat yayıncılık 9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı kitabı soru cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı,9.sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı,9.sınıf Türk Edebiyatı sayfa

Güzel sanatlarda kullanılan malzeme sanatın oluşturulmasını ne ölçüde etkiler?

Metinde güzel sanatlar kullanıldığı malzemeye göre tasnif edilmiştir. Kullanılan*malzeme sanatçı da derin etki uyandırabilir.

1 - Edebiyat: Kelimelerle yapılan bir güzel sanattır. Nazım ve nesir yolundaki bütün eserler bu kola girer.

Edebiyat: Kalem, Kağıt, Silgi, Daktilo, Klavye

9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları, Fırat yayıncılık 9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı Ders kitabı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı kitabı soru cevapları,9.sınıf Türk Edebiyatı,9.sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı,9.sınıf Türk Edebiyatı sayfa