2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 147

 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 147 cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 101,102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136,137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188,189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.

ALIŞTIRMALAR

1. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
 
a) 2x-1 = a ise 4x+1 in a cinsinden eşitini bulunuz.
b) (-2³)⁴.(-2)⁻³/(-2⁻²)⁻³.(-2⁻¹) işleminin sonucunu bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-1a.-soru.jpg
c) a=2⁽₄²⁾ ve b=(2⁴)³ ise a/b ifadesinin eşitini bulunuz.
ç) x ve y , 0 dan farklı gerçek sayılardır.
(x³)⁴.(y⁶)³/(x².y⁴)⁵ işleminin sonucunu en sade hâlde yazınız
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-1c.-soru.jpg
 
2. a ve b birer tam sayı olmak üzere 7⁴ᵃ⁻²ᵇ⁻⁴ = 6ᵃ-⁵ᵇ⁺⁸ ise a + b toplamını bulunuz,
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-2.-soru.jpg
3. a = 4ˣ + 3 ve b = ( 1/2 )⁻²ˣ - 3 larak veriliyor. a nın b cinsinden eşitini bulunuz
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-3.-soru.jpg
4. aˣ ≠ 1 olmak üzere 11/aˣ-1+11/a⁻ˣ-1 işleminin sonucunu bulunuz
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-4.-soru.jpg
5. 2 . 4ᵃ⁺¹ / 8ᵃ⁺¹ = 1/4 denkleminin çözüm kümesini bulunuz..
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-5.-soru.jpg
6. (x-4)²ˣ⁻⁸=1 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-6.-soru.jpg
7. x, y, z ∈ R olmak üzere
 
x4 ∙ y3 ∙ z5 < 0
y5 ∙ z4 > 0
x3 ∙ z < 0
yukarıda verilenlere göre aşağıdaki eşitsizliklerden doğru olanın yanına (D), yanlış olanın yanına (Y) yazınız.
 
l. y < 0 dır. (.......)
ll. x < 0 dır. (.......)
lll. z > 0 dır. (.......)
lV. x ∙ y > 0 dır. (.......)
V. x y 0> dır. (.......)
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-7.-soru.jpg
8. 81¹⁰ + 27¹⁴ = a ∙ 9²⁰ denklemini sağlayan a sayısını bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-8.-soru.jpg
9. 3 ∙ 2a = x veriliyor. 9 ∙ 16a ifadesinin x cinsinden eşitini bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-9.-soru.jpg
10. (2 - x / 5 )³ + 8 = 0 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-147-10.-soru.jpg

2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 137

2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 137 cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 101,102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136,137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188,189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.

1. A = {(0,4), (1/2,3), (-1,5), (5,2/3), (3,2)} kümesinin elemanlarından kaç tanesinin 2x + 3y = 12 denklemini sağladığını bulunuz.
Parantez içinde verilen değerlerden ilki x,ikincisi y değeridir.Şimdi tek tek değerleri verip denklemde yerine koyup deneyelim ;
 
(0,4) için x=0,y=4 2.0+3.4=12 (sağladı)
(1/2,3) için x=1/2,y=3 2.1/2+3.3=10 (sağlamadı)
(-1,5) için x=-1,y=5 2.-1+3.5=13 (sağlamadı)
(5,2/3) için x=5,y=2/3 2.5+3.2/3=12 (sağladı)
(3,2) için x=3,y=2 2.3+3.2=12 (sağladı)
 
3 ifade denklemi sağlar.
2. Aşağıda verilen denklem sistemlerinin çözüm kümelerini bulunuz.
 
a) -5x + 3y = 22
2x - 3y = -16
 
b) 7a - 3b = 10
2a + 5b = -3
 
c) x/2 + y/3 = -1
2x/3 - y/2 = 10
 
ç) 1/(x+1) - 2y = -11
x/(x+1) + 4y = 22
a) y değerini yok edelim. Böylece x değerinin bulabiliriz.
 
-5x + 3y = 22
2x - 3y = -16
 
Bu iki denklemi alt alta toplarsak y değeri yok olacaktır.
 
-3x = 22-16 = 6
x = -2 olur.
 
x yerine -2 sayısını yazdığımızda y değerini buluruz.
10 + 3y = 22
3y = 12
y = 4 olur.
 
b) İki denklemi genişletmemiz gerekecek bu soruda. İlk denklemi 5 ile ikinci denklemi de 3 ile genişletirsek bilinmeyen bir değeri yok etmiş oluruz.
 
35a - 15b = 50
6a + 15b = -9
 
İki denklemi toplarız.
 
41a = 41
a = 1 buluruz.
 
İlk denklemde a yerine 1 yazıp b değerini bulalım.
7 - 3b = 10
- 3b = 3
b = -1 olur.
 
c) Her iki denklemi de tek bir paydada yazarak başlayalım işlemimizi yapmaya.
 
(3x + 2y)/6 = -1 yani;
3x + 2y = -6
 
(4x - 3y)/6 = 10 yani;
4x - 3y = 60
 
Yeni denklemlerimizi alt alta yazalım ve uygun sayılarla genişletelim. Yeni sayılarımızı toplayıp bilinmeyen değerlerimizi bulalım.
 
3x + 2y = -6
4x - 3y = 60
 
İlk denklem 3 ile ikinci denklem 2 ile genişletilir.
 
9x + 6y = -18
8x - 6y = 120
 
17x = 102
x = 6
 
Oluşturduğumuz denklemlerin birinde x yerine 6 yazalım ve y değerini bulalım.
 
18 + 2y = -6
2y = -24
y = -12
 
ç) Bu soruyu çözmek için biraz önceki yöntemlerden yararlanırsak işlemlerimiz çok uzar ve yorucu bir hal alır. Çok daha basit bir şekilde çözmek için sonuçları birbirine eşitleriz. İlk denklemimizin sonucu -11 ve ikinci denklemin sonucu 22'dir. İlk denklemi -2 ile çarparsak ikinci denklem ile eşit olur. Sonra da her iki denklemi birbiri ile eşitleriz.
 
-2 / (x + 1) +4y = x / (x+1) + 4y
 
Bu iki denklemde 4y değerleri birbirini götürür. x de karşı denklemde bulunan -2 sayısı ile eşittir. Bize soruda verilen denklemlerde x yerine -2 yazalım ve y değerini bulalım.
 
1 / (-2 + 1) - 2y = -11
-1 -2y = -11
-2y = -10
y = 5
3. 3x + 4y = 78 denkleminin çözüm kümesinin elemanlarından biri (a-1 , a+1) ise a değerini bulunuz.
Denklemin çözüm kümesi elemanları bize soruda verilmiş. x yerine a-1 ve y yerine a+1 yazarak işlemimizi yapalım.
3 (a - 1) + 4 (a + 1) = 78
3a - 3 + 4a + 4 = 78
7a +1 = 78
7a = 77
a = 11
4.- 2x + 5y = -3, (m - 2).x + 2y = n - 2 denklem sisteminin çözüm kümesi sonsuz elemanlı ise m.n değerini bulunuz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-137-4.-soru.jpg
5. y < x - 5, y ≥ -x + 6 eşitsizlik sisteminin çözüm kümesinin elemanlarını analitik düzlemde gösteriniz.
9.-sinif-meb-matematik-sayfa-137-5.-soru.jpg
6. Toplamları en çok 6, farkları en az -2 olan gerçek sayı ikililerini analitik düzlemde gösteriniz.
İki sayımızdan biri '' x '' diğeri ise '' y ''olsun.Verilenleri denklem kurarak çözelim.Toplamları en çok 6 demiş x+y = 6 deriz.Farkları en az x-y = -2 deriz.Taraf tarafa toplama yaparsak :
 
x+y= 6
x-y= -2
-----------
2x = 4
x= 2 olur.Bulduğumuz değerini yerine yazalım :
 
2+y = 6
y= 4 olur.
7. -5x + y > 10, x ≤ -2 eşitsizlik sisteminin çözüm kümesini analitik düzlemde gösteriniz.
Soruda bize iki tane eşitsizlik sistemi verilmiş. İkinci eşitsizlik sayesinde x'in alabileceği değerleri görebiliriz.
 
İlk eşitsizlikte x yerine alabileceği en büyük değeri yazarak başlayalım.
 
x = -2 için
10+y>10
y>0
 
Bir sonraki en büyük tam sayıyı yazalım. Böylece eşitsizliği hangi y değeri sağlar bunu öğrenmiş olacağız.
 
x = -3
15+y>10
y>-5
 
Bu iki x değeri sayesinde anlarız ki x'in en büyük olduğu noktada y, 0'dan büyük bir sayıdır. x sayısı küçüldükçe y sayısı da küçülecektir. x sayısının sonsuza kadar küçüldüğünü de eşitsizlikte bize bir uç değer vermediğinden anlayabiliriz. Bu demek oluyor ki x sayısı sonsuza kadar küçülüyorsa, bu sayıya karşılık gelen y sayısı da sonsuza kadar küçülür.
 
Kısaca toparlayalım. Eşitsizlikte bize verilen x sayısı sonsuzdan gelip -2'de maksimum değeri alır. x sayısına karşılık gelen y değeri de sonsuzdan gelir 0'dan büyük bir değer alır.
8. |x + y| < 3 eşitsizliğinin çözüm kümesini analitik düzlemde gösteriniz.
(a ∈ R+ , | x | < a ise -a < x < a olduğunu hatırlayınız. )
Doğruların denklemi yazdığında x+y nin her zaman -3 ten büyük 3 den küçük olduğu görülecektir.
x/3+y/3=1
-x/3+-y/3=1
 
Birinci denklemde 0,0 noktası sağlar çünkü 3 den küçük oluyor ondan aşağıyı boyadım.İkincide 0,0 yine sağladı ondan yukarı boyadım.

9.-sinif-matematik-117.-sayfa-8.-soru-cevaplari.jpg 

2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 128

2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 128 cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 101,102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136,137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188,189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.

ALIŞTIRMALAR

1. Aşağıda verilen ifadeleri mutlak değer dışına çıkarınız.
 
a) x ∈ R ve x > 0 ise |5x + 7|
b) x ∈ R ve x < 0 ise |3a - |- a||
c) a, b ∈ R ve 0 < a < b ise |a - b| - |b - a|
ç) x, y ∈ R ve x < y < 0 ise |x + y| + |- x| - |y|
a) x ∈ R ve x > 0 ise |5x + 7| dışarı 5x+7 olarak çıkar çünkü x zaten pozitif bir sayıdır dolayısıyla 5x+7 de pozitiftir dışarı aynı şekilde çıkar.
 
b) x ∈ R ve x < 0 ise |3x - |- x||
I-xI dışarıya -x olarak çıkar çünkü x negatif bir sayıdır önüne - işareti gelince pozitif olur. I3x-(-x) I=I4xI oldu, I4xI dışarıya pozitif olması için -4x olarak çıkar
 
c) a, b ∈ R ve 0 < a < b ise |a - b| - |b - a|
(a-b) negatif bir sayıdır çünkü b a dan büyüktür.Bu yüzden Ia-bI dışarıya önüne - alarak b-a olarak çıkar.
(b-a) pozitif bir sayıdır çünkü b a dan büyüktür.Bu yüzden Ib-aI dışarıya pozitif olduğu için aynı şekilde çıkar b-a olur.
(b-a)-(b-a)=0 olur.
 
d) x, y ∈ R ve x < y < 0 ise |x + y| + |- x| - |y|
Ix+yI ifadesi x ve y negatif olduğu için negatif bir sayıdır ve mutlak değer dışına önüne - alarak çıkar -x-y olur
x negatif bir sayı olduğu için -x pozitif bir sayıdır bu yüzden I-xI ifadesi dışarıya aynı şekilde -x olarak çıkar
y negatif bir sayıdır bu yüzden IyI dışarıya önüne - alarak çıkar -y olur
-x-y-x-(-y)=-2x oldu
2. Aşağıda verilen mutlak değerli denklemlerin çözüm kümelerini bulunuz.
 
a) x ∈ R , |- 2x + 7| = 11
b) x ∈ R , |- 7x + 17| = -2
c) a ∈ R , |5a - 20| = 0
ç) b ∈ R , |- 3b| + |2b| - 20 = 0
a) Mutlak değerin içini önce 11'e daha sonra da -11'e eşitleyerek işlem yapacağız. Mutlak değer bütün sayıları pozitif yaptığından dolayı içindeki sayıların negatif olma ihtimalini de düşünmüş oluyoruz böylece.
 
-2x + 7 = 11
-2x = 4
x = -2
 
-2x + 7 = -11
-2x = -18
x =9
 
Bu işlemlerden anlarız ki x'in -2 ve 9 olmak üzere iki değeri olabilir.
 
b) Mutlak değerin eşit olduğu sayı hiçbir zaman negatif olamayacağı için x yerine hangi sayıyı yazarsak yazalım bu ifade sağlanamaz. Yani x değerini sağlayan elemanlar kümesi aslında bir boş kümedir.
 
c) Mutlak değerin içindeki sayı 0 ise eşit olduğu sayı da 0 olur. O halde;
 
5a - 20 = 0
5a = 20
a = 4 olmalıdır.
 
ç) Bu soruyu çözerken iki ihtimal için işlem yapmalıyız. b sayısı negatif veya pozitif olabilir. Her ikisini de değerlendirmeliyiz.
 
* b < 0
-3b -2b = 20
-5b = 20
b = -4
 
* b > 0
3b + 2b = 20
5b = 20
b = 4
 
Yaani b sayısı -4 veya +4 olabilir.
3. Aşağıda verilen mutlak değerli eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulunuz.
 
a) x ∈ R , |5x - 5|< 10
b) a ∈ R , |7a - 13| < 0
c) a ∈ R , |6a - 12| < -7
ç) a ∈ R , |2a - 2| - 8 ≤ 0
d) x ∈ R , |x + 6| > 0
e) x ∈ R , 6 ≤ |x - 8| ≤ 10
a) |5x - 5| = 10
Mutlak değerin içinin negatif veya pozitif olmasına göre işlemi iki kere yapacağız.
 
* -5x + 5 =10
-5x = 15
x = -3
 
* 5x - 5 =10
5x = 15
x = 3
 
Bu sayılar mutlak değerin içini 0 yapan sayılardır. Yerine yazdığımızda 10'dan küçük gelmesi gerektiği için x çözüm kümesi (-3 , +3) olarak bulunur.
 
b) Bu ifade mutlak değerin sonucunun 0'dan küçük olmasını istiyor bizden. Ancak mutlak değer sonucu her zaman pozitif olduğu için bu ifade yanlıştır. x yerine yazılabilecek bir sayı yoktur. x kökleri boş kümeyi ifade eder diyebiliriz.
 
c) | x + 6| > 0
Mutlak değerin sonucu her zaman pozitiftir. Mutlak değer içini 0 yapan değer hariç tüm sayılar x değeri olabilir. Yani x "-6" hariç tüm sayılardır.
 
ç) Bu seçeneği değerlendirirken mutlak değer içindeki sayının negatif olması ihtimalini de düşüneceğiz. Şöyle düşünebiliriz; (x-8) sayısı mutlak değer içinde olduğu için dışarıya daima pozitif çıkacaktır. x yerine yazdığımız değer sonucu bu sayı 6 da olabilir -6 da olabilir ancak sonuç her zaman 6 olmalıdır.
 
* 6 ≤ x-8 ≤ 10
14 ≤ x ≤ 18
Bu işlemlerden x sayısı 14, 15, 16, 17 ve 18 çıkar.
 
* -6 ≥ x-8 ≥ -10
2 ≥ x ≥ -2
Bu işlemlerden de x sayısı 2, 1 , 0, -1 ve -2 olarak bulunur.
 
x yerine 10 tane sayı yazılabilir ve bu sayılar {-2,-1,0,1,2,14,15,16,17,18}'dir.
4. x ∈ R olmak üzere ||x - 4| - 6| = 2 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.
9.-sinif-matematik-108.-sayfa-5.-soru-cevaplari.jpg
5. x, y ∈ R olmak üzere |x - 3| < 5 ve 3x - y = 2 ise y nin alabileceği kaç farklı tam sayı değeri olduğunu bulunuz.
 
6. Sayı doğrusu üzerinde 7 ye olan uzaklığı 5 birimden fazla olmayan kaç tane tam sayı değerinin olduğunu bulunuz.
Bir sayı doğrusu üzerine tam sayıları yazdığımızı düşünelim. 7 noktasına olan uzaklığı 5 birimden fazla olmayan tam sayıları yani en fazla 5 birim olan sayıları tek tek işaretleyelim.
 
7-5 = 2
Sayı doğrusunda 7'ye 5 birim uzaklığındaki en küçük sayı 2'dir.
 
7+5 = 12
Sayı doğrusunda 7'ye 5 birim uzaklığındaki en büyük sayı 12'dir.
 
Soruda bizden istenen sayılar 2 ile 12 arasında kalan sayılardır. 2 ve 12 de bu sayılara dahildir.
2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
 
Toplam 10 tane sayı vardır.
7. 2/|a - 2| > 1/3 eşitsizliğini sağlayan kaç farklı a tam sayısının olduğunu bulunuz (a nın 2 olamayacağına dikkat ediniz.).
Öncelikle her iki sayının da pay kısmını eşitleriz. Böylece paydalar arasında kıyaslama yapabiliriz.
 
Paydaya 2 değerini de yazamayacağımız için özellikle dikkat etmeliyiz. İşlemleri ekte bulabilirsin.
2 / (1a - 21) > 1 / 3
2 / (1a - 21) > 2 / 6
6 > 1a - 21
6 > a - 2 > -21
a = {7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, -1, -2, -3}

2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 120

 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 120 cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 2020-2021 9. Matematik Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) Sayfa 101,102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136,137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188,189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.

ALIŞTIRMALAR

1. -6 ∙ (2x + 4) + 4x = 8x + 40 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.

Çözüm->
-12x - 24 + 4x = 8x + 40
-8x -8x = 40 + 24
-16x = 64
x = -4

2. 3x – 5 – [x + 6 – 2(9 + 3x)] = 0 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.

Çözüm->
3x – 5 – [x + 6 – 2(9 + 3x)] = 0
3x - 5 - x - 6 + 18 + 6x  = 0
8x + 7 = 0
8x = -7 
x = -7/8 

3. [(2x + a -5) / (ax - 7)] = x +1 / x - 1  denkleminin kökü 4 olduğuna göre a değerini bulunuz.

Çözüm ->
x'in yerine 4'ü yazalım
[(2x + a -5) / (ax - 7)] = x +1 / x - 1 
(2.4 + a - 5 / a. 4 - 7) = 4 + 1 / 4 - 1
(8 + a - 5 / 4a - 7) = 5 / 3
(3 + a / 4a - 7) = 5 / 3
İçler dışlar çarpımı yapalım
20a - 35 = 9 + 3a 
20a - 3a = 9 + 35
17a = 44
a = 44 / 17 

4. m, n d R olmak üzere -m ∙ (2x – 6) + 6x – n = 0 denkleminin çözüm kümesinin tüm gerçek sayılar olabilmesi için m ve n değerlerini bulunuz.

9.-sinif-matematik-100.-sayfa-4.-soru-cevaplari.jpg

5. x E R olmak üzere -2 ≤ x - 4 / 3 < 4 ise x in değer aralığını bulup sayı doğrusu üzerinde gösteriniz.

Çözüm ->
-6 ≤ x - 4 < 12
-2 ≤ x < 16
<-------------- -2............................16 --------->

6. a d R olmak üzere -4 < a ≤ 5 eşitsizliği veriliyor. -3a + 7 ifadesinin alabileceği kaç farklı tam sayı değerinin olduğunu bulunuz.

Çözüm -> 
- 15 ≤ -3a < 12
-8 ≤ 3a + 7 < 19
19 - (-8) = 27 tane

7. x, y E R olmak üzere

5 < x – 2 ≤ 9 -> 7 < x ≤ 11

-3 ≤ y + 3 ≤ 6  -> -6 ≤ y ≤ 3 -> -3 ≤ -y ≤ 6

eşitsizlikleri veriliyor. Aşağıdaki ifadelerin değer aralıklarını bulunuz.
a) x + y -- > 1 < x + y ≤ 14
b) x – y --> 4 < x - y ≤ 17
c) x . y --> -66 ≤ x . y ≤ 33
ç) 2x – 3y

14 < 2x ≤ 22
-9 ≤ -3y ≤ 18
Toplayalım 
5 < 2x - 3y ≤ 40

8. 3x – 6 ≤ 4x + 2 < 2x + 10 eşitsizliğini sağlayan x gerçek sayılarının alabileceği kaç farklı tam sayı değeri olduğunu bulunuz.

9.-sinif-matematik-100.-sayfa-8.-soru-cevaplari.jpg