12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 66

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 66

sayfa 66:
3. Memleketimi Seviyorum şiirinin temasını bulunuz. Şiirde farklı temaların kullanılma sebebi ne olabilir? Bu dönemde Türk şiirinin tema bakımından zenginleşip zenginleşmediğini sorgulayınız.
Şiirin teması memleket sevgisidir. Değişen toplumsal şartlar ile şiirler de genişlemiş ve farklı temalar böylece kullanılagelmiştir. Bu dönemde Türk şiiri tema bakımından zenginleşmiş, "emek" unsuru Anadolu insanına bakışta esas nokta olmuştur. Dolayısıyla Milli Edebiyat Döneminde Anadolu'ya yönelen bakış burada farklı bir boyut kazanmıştır.

4. Şiirin teması dikkate alındığında bunun insana ait hangi gerçekleri dile getirdiği söylenebilir? Açıklayınız.

Şiir insanın toplumsal ve ekonomik alanda ürettiği ürünleri, olaylar karşısında toplumun ve insanın heyecanlanışını ve masumiyetini, insanların cesur ve çalışkan oluşunu anlatmıştır. Toplumsal hayatın gerek kültürel gerek ekonomik  gerçekleri dile getirilmiştir.

5. Söz sanatlarının şiirdeki görevleri nelerdir? Sözlü olarak ifade ediniz.
Söz sanatları şiirde anlamı tekdüzelikten kurtarır, şiirin derinliğini sağlar. Böylece şiir yüzeysellikten uzaklaşır ve imgelere yaslanmış olur. Şiirin çağrışım ve etki gücü böylece zenginleştirilir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 65

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 65

SAYFA 65:
1. Memleketimi Seviyorum şiirinden hareketle metnin meydana gelmesine imkân sağlayan zihniyeti açıklayınız.
Metin Cumhuriyet Döneminde toplumun, ekonominin, sanayinin yeniden inşa edilmesi sırasında yazılmıştır. Bu dönemde Anadolu'ya ve toplumun bütününe bakış, bu bakışla Anadolu insanının ve toprağının yüceltilmesi, emek kavramının önemini kazanması ve emeğe kutsallık atfedilmesi söz konusudur. Toplumsal ilerlemenin ve kurtuluşun halkın bizzat kendisi olduğu düşünüldüğünden halka bir umut kaynağı olarak bakılmıştır.

2. Memleketimi Seviyorum şiirini vezin, kafiye ve nazım şekli bakımlarından inceleyiniz.Memleketimi Seviyorum şiiri serbest nazımla oluşturulmuştur. Dolayısıyla şiir serbest vezine ( ölçüyle ) yazılmıştır. Şiirde düzenli bir kafiye örgüsü görünmese de kafiyeden tamamıyla vazgeçilmemiş, uyaklar ahenk unsuru olarak kullanılmaya devam etmiştir.  ( Erzurum-tanıyorum/ güneye-diye/ iyi-şeyi vs.)

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 64

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 64

sayfa 64
Hazırlık


1. Edebiyat ve sosyoloji arasındaki bağlantıyı göz önüne alarak şiir ile toplumsal hayat ilişkisini açılayınız.
Şiir, tüm sanat dallarında olduğu gibi, toplumsal hayattan büyük izler taşır. Şair de bizzat içinde yaşadığı toplumun etkin bir üyesi olduğundan onun eseri de dolayısıyla toplum içinde yetişen bir meyvedir. Şairin düşünce ve his dünyası nasıl toplumun içinde şekilleniyorsa şiir de şairin bu his dünyası içinde gelişir ve yine bu toplum içinde kendisini ifade imkanı bulur.
2. Serbest müstezadın edebiyatımıza girdiği Servetifünun Dönemindeki kullanılışı ile Cumhuriyet Dönemindeki kullanılışı arasında bir fark var mıdır? Açıklayınız. Servetifünun döneminde serbest müstezat aruz ölçüsüyle ve hece ölçüsüyle yazılmıştır. Mısralarının aruz kalıplarının farklı olabilmesi ve anlamın mısranın dışına taşması ile şiir bir parça özgürleşmiş ve böylece de serbest şiire zemin hazırlanmıştır. Cumhuriyet Döneminde sertbest nazım etkili olmuş ve şiirin biçimsel kuralları kırılmıştır.


3. Önceki bilgilerinizden hareketle Ziya Gökalp ve arkadaşlarının Millî Edebiyat Döneminde ortaya attıkları “halka doğru” prensibi ile toplumcu şiir arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Yorumlayınız.
Toplumcu şiir Milli Edebiyatta olduğu gibi merkezine halkı, özellikle Anadolu halkını alır. Bahsedilen iki dönemde de toplum için sanat anlayışı geçerlidir. İkisinde de edebiyat vasıtasıyla toplumun şekillendirilmeye çalışılması söz konusudur. İkisi arasındaki tek fark ideoloji farkıdır.

4. Sizce sanatçıların halkın yaşayışını, değerlerini ve sorunlarını eserlerinde yansıtmaları gerekli midir?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Sanatçı halkın bir parçası olduğundan kendini toplumsal hayattan ve bunu anlatmaktan soyutlayamaz ve soyutlamamalıdır. Toplum sorunları aynı zamanda kişinin ve sanatçının da sorunlarıdır. Dolayısıyla sanat eserleri toplumdan kopuk olmamalıdır.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 63

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 63

SAYFA 63
5. Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşale topluluğunun tek hikâyecisidir?
A. Kenan Hulusi Koray B. Yaşar Nabi Nayır C. Cevdet Kudret Solok
D. Yusuf Ziya Ortaç E. Ziya Osman Saba
6. Aşağıdakilerden hangisi öz şiir anlayışını sürdüren şairlerin ortak özelliklerinden biri değildir?
A. Şiirlerde ritim önemli olduğundan asonans ve aliterasyonlar kullanılmıştır.
B. Şiirde musiki etkisi uyandırmak için kelime seçimine önem verilmiştir.
C. Şiir, yüce bir ifade vasıtası olduğu için şiirin tek gayesinin sanat olması savunulmuştur.
D. Toplumun vazgeçilmez gerçeklerini dile getirmenin şiirin vazifesi olduğu düşünülmüştür.
E. Şiirde, anlamdan çok hislere ve duyuş tarzına önem verilmiştir.
7. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerini uygun biçimde yapınız.
Ziya Osman Saba  ( ÇOCUKLUĞUM )Ahmet Muhip Dıranas ( GÖLGELER )Necip Fazıl Kısakürek ( BEN VE ÖTESİ )Ahmet Hâşim ( PİYALE )Ahmet Hamdi Tanpınar ( EŞİK )
Etkinlik
Nâzım Hikmet’in fikrî yönü ve edebî dünyası hakkında bir araştırma yapınız (67. sayfadaki 17. soruya
yöneliktir.). Şairin Memleketimden İnsan Manzaraları, Açların Gözbebekleri, Makinalaşmak, Davet,
Sanat Telakkisi isimli şiirlerini bulunuz (64. sayfadaki okul dışı etkinliğe ve 67. sayfadaki 6. etkinliğe
yöneliktir.).

NAZIM HİKMET  (1901-1963)
EDEBİ KİŞİLİĞİ-SANAT ANLAYIŞI
  • Nâzım Hikmet, hece vezniyle yazdığı ilk şiirlerini Yeni Mecmua, İnci, Ümit ve Celal Sahir (Erozan)’ın çıkardığı Birinci Kitap, İkinci Kitap vb. dergilerinde yayımlamıştır.
  •      Serbest nazmın ve toplumcu şiirin öncüsüdür.
  •       Günümüzün pek çok şairini bu yönüyle etkilemiştir.
  •         Fütürist akımın Türk edebiyatındaki temsilcidir.
  •        Şiirlerini siyasi düşüncelerini yaymada araç olarak kullanmıştır.
  •         İlk şiirlerinde hece ve aruz ölçüsünü kullanmakla beraber sonraki dönemde içerik ve biçim bakımından özgün şiirler yazmıştır.
  •         Türkçenin ses özelliklerinden yararlanarak serbest nazıma geçişinde gelecekçi Rus şairMayakovski'nin etkisi olmuştur.
  •         Sanatı yalnız aydınlara yönelik bir etkinlik olarak görmeyip halka yaklaştırmıştır.
  • Divan ve Halk şiiri söyleyişlerini çağdaş bir anlayış içinde eritmiştir.
  • Nazım Hikmet denince akla öncelikle ölçüsüz, yerine göre sık ve seyrek uyaklar, uzun dizelerin ardından gittikçe kısalan kırık dize kümeleri gelir.
  • Genellikle ilk dize büyük harfle başlar sonraki dizeler büyük harfle başlamaz.Kimi zaman sözcükler bölünerek uyak oluşturulur.
  • Nâzım Hikmet, Moskova’da ölmüştür. (3 Haziran 1963). 
  • Nazım Hikmet’in mezarı Moskova’da bulunmaktadır.
Etkinlik
Serbest müstezat hakkında araştırma yapınız (64. sayfadaki 2. soruya ve 66. sayfadaki 3. etkinliğe
yöneliktir.).
Türk Edebiyatına Fransız sembolistlerinin etkisiyle Servet-i Fünun döneminde girmiştir. Geleneksel müstezat nazım şeklinin bozulmuşu görünümündedir. Aruzun her kalıbı kullanılır. Uzun ve kısa dizelerin karışık olarak dizilmesiyle oluşur. Kısa dizelerin ölçüleri uzun dizelerin ölçülerinin birer parçasıdır. Belli bir uyak ve bent düzeni yoktur. Uyaklı, ölçülü örneklerine de uyaksız, ölçüsüz örneklerine de rastlanır. Uzun ve kısa dizeler şiire belli bir düzen içinde de düzensizlik içinde de yerleşebilir. Ölçüsüz ve uyaksız serbest şiirin hazırlayıcısı olmuştur.
Etkinlik

SERBEST ŞİİRİN ÖZELLİKLERİ
1. Ölçüsüz ve uyaksız yazılan, belli kurallara bağlı olmayan şiirlerdir.
2. Edebiyatımızda serbest şiire geçiş üç aşamada olmuştur.
Birincisi, ölçülü ve uyaklı "serbest müstezat" biçimi;
ikincisi, ölçüsüz ama uyaklı serbest şiir;
üçüncüsü ölçüsüz ve uyaksız serbest şiir.
3. Türk edebiyatında serbest nazım, Cumhuriyetten sonra gelişmiştir.
* Serbest şiirde dizelerin uzunluk kısalıkları, uyak, redif, uyak düzeni, nazım birimi gibi nazmın bağlayıcı unsurları önemsenmez. Hatta bu unsurlardan mümkün olduğunca kaçılır.Ama tamamenkafiyesiz ve redifsizdir de diyemeyiz. 
* Serbest şiirde bu şekil serbestliğinin yanı sıra içerik bakımından da bir serbestlik vardır. Hemen her konuda şiir serbest olarak yazılır. Konu sınırsızdır.
* Serbest şiir, ismindeki "serbest" kelimesinin manası gibi "kuralsız" bir şiir değildir. Şiirdeki ses ve ahenk unsurları çok uyumlu bir şekilde sağlanmaktadır.
* Serbest şiir Türk edebiyatına Servet-i Fünun döneminde Batı edebiyatından alınarak yeni Türk şiirine uygulanmış bir biçimdir.


12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 62

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 62

SAYFA 62
Ölçme ve Değerlendirme1. Aşağıdaki ifadeler doğru ise cümlelerin başında yer alan kutulara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.Aşağıdaki dizeleri söyleyen bir şair, öz şiir anlayışına uygun bir şiir kaleme almıştır. ( D )
Üstünde güvercinler gezen şu rahat damın
Kalbi atar ardında birkaç mezarla çamın
Şaşmaz öğle zamanı ateşlerle yaratır
Denizi, denizi, hep yeni baştan denizi
Tanrıların sükûnu çeker gözlerimizi
Bir düşünceden sonra, ah o ne mükâfattır.
Cumhuriyet Döneminde memleket edebiyatına ve sığ toplumsal gerçeklere tepki, Yedi Meşaleciler’den gelmiştir. ( D )
Öz şiirin temelinde toplumsal sorunları dile getirme yoktur. ( D )
Öz şiirin temelinde klasisizmin izleri vardır.( Y )
Bir şiirin yapısını birimler ve birimler arasındaki ilişki belirler.( D )

2. Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
a. Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri, temellerini MİLLİ EDEBİYATTAN alır.
b. Bir şiirdeki ahenk unsurları VURGU, TONLAMA, ÖLÇÜ, UYAK VE REDİF, ASOSANS VE ALİTERASYONDUR .
c. Ahmet Hâşim, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı SAF ( ÖZ ) ŞİİR anlayışının
temsilcileridir.
ç. YEDİ MEŞALECİLER Cumhuriyet Döneminin başlarında memleket edebiyatına tepki olarak
ortaya çıkan bir topluluktur.
d. Deniz Mezarlığı şiirinin oluşmasına imkân sunan zihniyet FRANSIZ SEMBOLİZMİDİR .
e. Deniz Mezarlığı şiirinin teması ÖLÜMDÜR.
f. Millî Edebiyat Döneminde sadeleşen dil SÖZ SANATLARIYLA  şiir dili hâline gelmiştir.
g. Öz şiir anlayışında imgelerin işlevleri ANLAMI DERİNLEŞTİRMEK, DUYGULARI SOMUTLAŞTIRMAK, ÇOK ANLAMLILIĞI SAĞLAMAKTIR.

3. Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşaleciler olarak bilinen topluluk mensuplarından biri değildir?
A. Sabri Esat Siyavuşgil B. Ziya Osman Saba C. Vasfi Mahir Kocatürk
D. Orhan Seyfi Orhon E. Muammer Lütfi Bahşi

4. Aşağıdakilerden hangisi öz şiir anlayışıyla şiir yazan şairlerin etkilendiği akımlardır?
A. Sembolizm-klasisizm B. Realizm-empresyonizm C. Sembolizm-parnasizm

D. Romantizm-realizm E. Klasisizm-realizm