12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 71

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 71


12.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI 
SAYFA 71
Tema: Memlekete HayranlıkTarihî ifadeler: Zahir, viranTemanın halkla ilişkisi: Tema doğrudan memlekete yönelmiştir. Bu şiirde memlekete romantik bir bakış açısı vardır.Temanın daha önce ele alınıp alınmadığı: Tema daha önce Milli Edebiyat Döneminde ve sonra devamında ele alınmış bir temadır.

4. Bizim Memleket şiirinde tema ile başlık arasında nasıl bir ilişki kurarsınız? Bunun ahenk üzerinde bir etkisi var mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Metnin başlığı temaya uygun bir başlıktır. Bu ikisi halk kültürüne yakın olduğundan şiirin ahengi de halk edebiyatı zevkine göre oluşturulmuştur.5. Şiirdeki söz sanatlarını bularak bunların görevlerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.

İlk dörtlükte “İçinden tanırım ben o elleri” mısrasında eller sözcüğü ile insanlar kastedilmiştir. Burada mecaz-ı mürsel vardır. İkinci dörtlüğün tamamında memleket tabiatı abartılarak anlatılmış, mübalağa sanatı kullanılmıştır. Ayrıca “Baharlar yaratır kışın karından;” mısrasında a ve ı sesleri tekrarlarıyla aliterasyon sanatına başvurulmuştur, bahar ve kış arasında tezat sanatı kullanılmıştır. Üçüncü dörtlükte “Bir tasta yoğurur derdi, sevinci,” mısrasında dert ve sevinç hamura yahut yoğrulabilen bir nesneye belirtilmiştir böylece kapalı istiare yapılmıştır ve dert ile sevinç sözcükleri arasında tezat sanatına yer verilmiştir.. Son dörtlükte şair yerini yurdunu, toprağını aslan payına benzetmiştir. Böylece açık istiare kullanılmıştır.

6. Bu şiirde memleket manzaralarıyla ilgili hangi anlatım özelliklerini görmektesiniz? Açıklayınız.
Şiirde memleket manzaraları büyülü, şifalı topraklarmış gibi anlatılmıştır. Buradaki manzara tasvirlerinde öznel anlatım söz konusudur. Betimleyici anlatım ağırlıktadır.

7. Bizim Memleket şiirinden hareketle Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirlerin dil ve söyleyiş özellikleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz? Yorumlayınız.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir dilde sadelik ve yalınlıktan yanadır. Biçim ve söyleyiş olarak halk edebiyatı şiir geleneğinden yararlanılmaktadır. Seslerin akışı, kafiye ve redifler, aliterasyonlar ile ahenk sağlanmaya çalışılmıştır. Hece ölçüsüyle yazılan şiirler ritmini bu özelliğinden ve duraklarından yararlanarak elde etmiştir. Anlamda kapalılık istenmemiş, dışa dönük ve açık şiirler kaleme alınmıştır.
 

8. Bizim Memleket şiirindeki ahenk unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Şiirin ses akışını belirleyiniz.
Şiir temasına uygun olarak vurgulara, bir ritme ve duraklara sahiptir. Bu akış şiirin anlatımına güç katmaktadır.

b. Şiirin ölçüsünü bularak bunun şiirdeki görevini açıklayınız.
Şiir 6+5=11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bu ölçü sayesinde şiir belli bir ritme ve ahenge kavuşmuştur.

9. Bizim Memleket şiirinin ifade ettiklerini düşündüğünüzde günümüzde bu tarz şiirlere rastlanıp rastlanmadığını açıklayınız. Tespitlerinizi sınıfta sözlü olarak ifade ediniz.
Günümüzde bu tarz memleketçi şiire fazla rastlanmamaktadır. Günümüz şiiri daha bireysel temaları ele alır ve insanın iç dünyasına yönelir genellikle.

10. Şiirde, millî duyarlılığa ait hangi unsurlara yer verilmiştir? Sorgulayınız.
Şiirde milli duyarlılık vatan ve memleket kavramlarıyla somutlaştırılmıştır. Memleketin üretim koşulları, doğasının büyüleyiciliği ile kutsal bir yer olduğu ve uğruna can verilebileceği belirtilmiştir.
11. Bizim Memleket şiirindeki halk edebiyatı unsurlarını bulunuz. Bunları defterinize yazınız.
Şiirin ölçüsü ( hece ölçüsü ) ve dili, şiirde daha çok yarım ve tam uyak kullanılması, koşmalara benzer coşkun bir doğa tasviri, son dörtlükteki yiğitçe anlatış birer halk edebiyatı unsurudur.
12. Bizim Memleket şiiri hangi geleneğin izlerini taşımaktadır? Bu gelenek etrafında edebî akımlardan
da yararlanılmış mıdır? Sebepleriyle anlatınız.
Bu şiir halk edebiyatı şiir geleneğinden yararlanılarak yazılmıştır. Bu gelenek etrafında edebi akımlardan romantizm ve az da olsa realizmden yararlanılmıştır. Şiirin doğa tasvirleri ve memleket gerçeklerini anlatması onu realizme, fakat gerçekliğe duygusal olarak yönelinmesiyle romantizme yaklaştırmıştır.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 72

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 72

SAYFA 72
13. Eserle sanatçı arasındaki ilişki bilinen bir gerçektir. Siz de Faruk Nafiz Çamlıbel hakkında yaptığınız araştırma ve Bizim Memleket şiirinden yola çıkarak Faruk Nafiz Çamlıbel’in sanat anlayışı ve fikrî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz? Eserle şair arasındaki ilişki bağlamında çıkarımlarda bulununuz.

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1974)
  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı  ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de usta­ca kullanmıştır.
  • Sanat adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiir­ler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Cumhuriyet  Dönemi  Türk  Edebiyatı’nda  da  etkili   bir isimdir.
Eserleri:

ŞİİR:
Şarkın Sultanları (1919) 
Gönülden Gönüle (1919) 
Dinle Neyden (1919) 
Çoban Çeşmesi (1926) 
Suda Halkalar (1928) 
Bir Ömür Böyle Geçti (1933) 
Elimle Seçtiklerim (1934) 
Akarsu (1937) 
Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938) 
Akıncı Türküleri (1938) 
Heyecan ve Sükûn (1959) 
Zindan Duvarları (1967) 
Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969)
OYUN: (çoğu manzumdur)
Canavar (1925) 
Özyurt (1932) 
Akın (1932) 
Kahraman (1933) 
Yayla Kartalı (1945)
ROMAN
Yıldız Yağmuru (1936)
Ayşenin Doktoru

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 70

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 70

12.sınıf edebiyat cevapları Mevsim Yayınları
sayfa 70
HazırlıkCumhuriyet’in ilk yıllarında sanatçıların özellikle memleket temalı şiirler yazmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Yorumlayınız.

Bu yıllarda Milli Mücadele Dönemi devamında milli değerlere, Anadolu’ya ve Anadolu insanına, folklora yönelik şiirler yazılmıştır. Dönemin fikir hareketleri içinde tutarlı bir durumdur bu.

1. Bizim Memleket şiirinden yola çıkarak metnin hangi zihniyet çevresinde yazıldığını yorumlayınız.
Metin Milli Mücadele Döneminde halka ve onun yaşamına yönelişin ağırlıkta olduğu bir dönemde oluşturulmuştur.

2. Bizim Memleket şiirini yapı bakımından inceleyeniz.
Şiir dört tane dörtlükten ( birimden ) oluşmuştur. Bu şiirin tamamında tek bir konu anlatılmıştır ve şiirin birimleri bu yüzden birbiriyle alakalı ve birbirini tamamlar niteliktedir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69


SAYFA 69:
6. Aşağıdakilerden hangisi ahenk ve tema bakımlarından toplumcu gerçekçi bir şiire ait olamaz?
A. Belki avluda bir ağaç bulunur ama
Gökyüzünü başımın üstünde görmek
bana yasak…
B. bana aylardır
kendi sesimden başka insan sesi duyurmayan
bu demirli pencere
C. Dışarda bahar geldi karıcığım, bahar,
dışarda bozkırın üstünde pırıltılar…
Ve içerde artık böcekleriyle canlanan kerevet,
D. Bugün Pazar.
Bugün beni ilk defa güneşe çıkardılar.
Ve ben ömrümde ilk defa gökyüzünün bu kadar…
E. Ben zamanı gördüm,
Devrilmiş sütunları arasından
Çok eski bir sarayın
7. Aşağıdaki eşleştirmeleri uygun biçimde yapınız.
Toplumcu gerçekçilik ( Marksizm-Sosyalizm )Öz Şiir ( Sembolizm-Parnasizm )Memleket Edebiyatı ( Realizm-Naturalizm )
EtkinlikMillî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynaklarını araştırınız (71. sayfadaki 7. soruya yöneliktir.).

Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları


Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları
·         Batı taklitçiliğinden kaçınarak milli konulara yönelme, yeni ve milli bir edebiyat ortaya koyma amacı güdülmüştür.

·         Türk kültürü ve tarihi el değmemiş bir hazine olarak kabul edilmiştir.
·         Dil birliğini, ulus*devlet anlayışının temeli olarak gören Milli Edebiyatçılar Türkçeyi bilim ve sanat dili haline getirme, dil bilinci yoluyla milli bilinç oluşturma, halk kültürüne yönelme ve halkı eğitme gibi amaçlarına ulaşmak için dilde sadeleşmeye gitmişlerdir.
·         Dilde karşılığı bulunan ve dilimize fazla oturmayan Arapça ve Farsça sözcükleri kullanmamayı, sade bir Türkçeyi savunmuşlardır.
·         Toplum için sanat anlayışı çerçevesinde eserler ortaya konmuştur.
·         Halkın yaşamı ve sorunlarının yanı sıra bireysel konular da işlenmiştir.
·         Mizahi üslup önemsenmiş, mizah ve hiciv türünde eserler de verilmiştir.
Dil ve üslup sadedir.
EtkinlikFaruk Nafiz Çamlıbel’in fikrî ve edebî yönü hakkında araştırma yapınız (72. sayfadaki 13. soruya yöneliktir.).

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL EDEBİ KİŞİLİĞİ,ESERLERİ MADDELER HALİNDE


FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1974)
  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı  ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de usta­ca kullanmıştır.
  • Sanat adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiir­ler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Cumhuriyet  Dönemi  Türk  Edebiyatı’nda  da  etkili   bir isimdir.
Eserleri:

ŞİİR:
Şarkın Sultanları (1919) 
Gönülden Gönüle (1919) 
Dinle Neyden (1919) 
Çoban Çeşmesi (1926) 
Suda Halkalar (1928) 
Bir Ömür Böyle Geçti (1933) 
Elimle Seçtiklerim (1934) 
Akarsu (1937) 
Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938) 
Akıncı Türküleri (1938) 
Heyecan ve Sükûn (1959) 
Zindan Duvarları (1967) 
Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969)
OYUN: (çoğu manzumdur)
Canavar (1925) 
Özyurt (1932) 
Akın (1932) 
Kahraman (1933) 
Yayla Kartalı (1945)
ROMAN
Yıldız Yağmuru (1936)
Ayşenin Doktoru

Etkinlik
Ahmet Kutsi Tecer’in Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında araştırma yapınız (74. sayfadaki 14. soruya yöneliktir.).

AHMET KUTSİ TECER KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ-ESERLERİ MADDELER HALİNDE


Milli Edebiyat Zevk Ve Anlayışını Sürdüren Şiir

 Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri:
  • Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir.
  • Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
  • Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
  • Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
  • Hece vezni kullanılmıştır.
  • Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.
  • Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır.
  • Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır.
  • Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır.
AHMET KUTSİ TECER (1901-1967)

  • İlk şiirlerinde romantik aşkları,ölüm,yalnızlık ve hüzün gibi bireysel temaları işlemiş, daha sonraları halk kültürünün zengin kaynaklarıyla tanışmasıyla biraz da dönemin havasına uygun olarak ülke ve toplum sorunlarına yönelmiştir.
  • Şiirlerinde yer yer Anadolu halk motiflerini işlemiş, lirik ve memleket şiirleriyle tanınmıştır.
  • Hece ölçüsüne yeni biçimler aramış,Batılı şiir anlayışından aşık tarzı söyleyişlere yönelmiştir.
  • Türk halk şiirinden yararlanarak şiirler yazmıştır.
  • "Neredesin" şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir.
  • En çok bilinen şiiri Orda Bir Köy Var Uzakta adlı şiirini babasının memleketi olan Apçağa Köyü ( Erzincan/Kemaliye) için yazmıştır.
  • Aşık Veysel'i edebiyatımızda tanınmasına katkıda bulunmuştur.
  • İlk ve en önemli oyunu Köşebaşı'nda Batı'ya özenenleri eleştirir. 1961'de sahnelenen son oyunu Satılık Ev yayımlanmamıştır. 
  • Çoğunluğu dergilerde olmak üzere Halk edebiyatı ve folklor konularında çeşitli incelemeleri de vardır. 

  • Eserleri:
  • Şiir: Şiirler
  • Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev,Bir Pazar Günü
ORDA BİR KÖY VAR UZAKTA
Orda bir köy var, uzakta,
O köy bizim köyümüzdür.
Gezmesek de, tozmasak da
O köy bizim köyümüzdür.

Orda bir ev var, uzakta,
O ev bizim evimizdir.
Yatmasak da, kalkmasak da
O ev bizim evimizdir.

Orda bir ses var, uzakta,
O ses bizim sesimizdir.
Duymasak da, tınmasak da
O ses bizim sesimizdir.

Orda bir dağ var, uzakta,
O dağ bizim dağımızdır.
İnmesek de, çıkmasak da
O dağ bizim dağımızdır.

Orda bir yol var, uzakta,
O yol bizim yolumuzdur.
Dönmesek de, varmasak da
O yol bizim yolumuzdur.

Etkinlik

Arif Nihat Asya’nın sanat ve edebiyat dünyasındaki yeri konusunda bir araştırma yapınız (77. sayfadaki 12. soruya yöneliktir.). 

ARİF NİHAT ASYA KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

BAYRAK ŞAİRİMİZ ARİF NİHAT ASYA
ARİF NİHAT ASYA (1904-1975)
  • Milliyetçi şiirleriyle tanınan ve Adana'nın kurtuluş günü olan 5 Ocak günü yazdığı ünlü Bayrak şiirinden dolayı "Bayrak şairi" olarak da anılan Türk şairdir.
  • Halk ve Divan şiir biçimlerinin yanı sıra modern şiir biçimlerini de kullanmıştır.
  •  Aruzla başladığı şiirde rubailer, gazeller yazdı.
  •  Özellikle rubailere büyük önem verdi. Rubailerden oluşan 5 ayrı kitap yayınladı.
  • Milliyetçi şiirleriyle dikkat çeken Arif Nihat Asya, yurdun güzelliklerini, doğasını anlatan, kimi zaman yergici ama Türklüğü yücelten şiirleriyle de bilinir.
  • Arif Nihat, nazmın her tür ve şekliyle eserler vermiştir. 
  • Fikrin ağır bastığı şiirlerinde milliyetçilik konusu büyük bir yer tutar. 
  • Çok renkli ve değişik biçimli şiirler yazmış olan Asya, son şiirlerinde biraz da mistisizme yönelmiştir. 
  •  Şiirinde daima bir yenileşme çabası içinde olan şair, etkilerden uzak kalarak kendine özgü bol renkli şiir dünyasını yaratmıştır.
  •  Güzel ve zarif benzetmelerin yanı sıra, keskin zekâsının, şakacı mizâcının mahsûlü olan nükteleri, hicivleri, kelime oyunları üslûbunu tamamlayan önemli unsurlardır.

ŞİİRHeykeltıraş (1924) 
Yastığımın Rüyası (1930) 
Ayetler (1936) 
Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor (1946) 
Kubbe-i Hadrâ (Mevlana üzerine, 1956) 
Kökler ve Dallar (1964) 
Emzikler (1964) 
Dualar ve Aminler (1967) 
Aynalarda Kalan (1969)
Bütün Eserleri (1975-1977) 
Rubaiyyat-ı Ârif (rubailer, 1956) 
Kıbrıs Rubaileri (rubailer, 1964, 1967) 
Nisan (rubailer, 1964) 
Kova Burcu (rubailer, 1967) 
Avrupa'dan Rubailer (1969) 
Şiirler (Ahmet Kabaklı derledi, 1971) 
Bütün Eserleri (1975-1977, Ötüken Yayınları)
MENSUR ŞİİRLERİ:
Yastığımın Rüyası 
Ayetler
DÜZYAZI:
Kanatlar ve Gagalar (özdeyişler, 1946) 
Enikli Kapı (makaleleri, 1964
ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER:
             BAYRAK Ey,mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü, 
Kızkardeşimin gelinliği,şehidimin son örtüsü! 
Işık ışık, dalga dalga bayrağım, 
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım. 

Sana benim gözümle bakmayanın 
mezarını kazacağım. 
Seni selamlamadan uçan kuşun 
yuvasını bozacağım. 

Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder... 
Gölgende bana da, bana da yer ver ! 
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar. 
Yurda ay yıldızın ışığı yeter. 

Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün. 
Kızıllığında ısındık, 
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün. 
Gölgene sığındık. 

Ey, şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalan; 
Barışın güvercini, savaşın kartalı... 
Yüksek yerlerde açan çiçeğim; 
Senin altında doğdum, 
Senin dibinde öleceğim.

Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen !
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim !

ARİF NİHAT ASYA-NAAT

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 68

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 68

Anlama-Yorumlama1. 1920-1940 yılları arasındaki toplumcu gerçekçi şiirlerde işlenen temaların günümüz Türk şiirinde de
ele alınıp alınmadığını sözlü olarak ifade ediniz.
Bahsedilen dönemde işlenen toplumcu temalar günümüz Türk şiirinde tamamen terk edilmese bile oldukça az görülmektedir.
2. Serbest nazım, şaire hangi ifade kolaylıkları sunmaktadır? Anlatınız.
Serbest nazım şiiri uyak ve ölçü gibi kısıtlayıcı unsurlardan kurtarmış ve şiirin ifade gücünü artırmıştır. Böylece şairler  düşünce ve duygularını dah rahat ifade edebilmiştir.
3. Şiirde söylev üslubunun sağladığı avantajlar ve olumsuz durumlar konusundaki düşüncelerinizi sözlü olarak anlatınız.
Söylev üslubu şiire samimiyet havasını getirmektedir ve böylece okuyucuyu şiirin anlamı ve duygusu içine rahatça çekebilmektedir. Ayrıca bu üslupla birlikte şiirler tok ve güçlü bir anlatıma kavuşmakta, böylece şiirin etkileyicilği artmaktadır.

4. Nâzım Hikmet’in toplumcu gerçekçi şiir içindeki konumu hakkında neler söylenebilir? Anlatınız.
Nazım Hikmet toplumcu gerçekçi şiirin edebiyatımızdaki lokomotifidir. Serbest nazım onunla birlikte edebiyatımıza girmiş ve yaygınlaşmıştır. Ercüment Behzat Lav, İlhami Bekir Tez gibi şairleri etkileyerek onlarla birlikte toplumcu gerçekçi şiir akımını oluşturmuştur. Yani Nazım Hikmet hem biçim hem içerik anlamında hem de ideolojik anlamda toplumcu gerçekçi şiire yön vermiştir.

5. Günümüzde toplumcu şiir hangi noktada bulunmaktadır? Açıklayınız.
Toplumcu şiir günümüzde zayıflamış bulunmaktadır. Özellikle 1980'den sonra etkisini siyasi şartlar dolayısıyla epeyce kaybetmiş ve yerini bireysel temalar içeren şiirlere bırakmıştır.

Ölçme ve Değerlendirme1. Aşağıdaki ifadeler doğru ise cümlelerin başında yer alan kutulara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Toplumcu gerçekçi şiirin temelinde Marksist ideoloji yer almaktadır. ( D )
Toplumcu gerçekçi şiirde iç sıkıntısı, bireysel yabancılaşma ve yalnızlık konuları işlenir. ( Y )
Serbest nazımda herhangi bir ölçüye (aruz-hece) bağlı kalmak zorunluluğu yoktur. ( D )
Serbest nazım ve toplumcu şiir arasında çok yakın bir ilişki bulunur. ( D )
Toplumcu şiirle öz şiir arasındaki temel fark, mısra yapılarıdır. ( Y )

2. Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
a. Türk edebiyatında NAZIM HİKMET toplumcu gerçekçi şiirin öncüsü kabul edilmiştir.
b. Türk edebiyatında serbest müstezadın ilk örneğini TEVFİK FİKRET vermiştir.
c. Serbest müstezadın ölçüsüz yazılmış biçimi SERBEST NAZIMDIR.

3. Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi şairlerden değildir?
 A. Rıfat Ilgaz B. Ahmet Ârif C. Nâzım Hikmet Ran
D. Attilâ İlhan E. Yahya Kemal Beyatlı

4. Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi şiirin en çok ele aldığı temalardandır?
A. Bireysel sıkıntılar B. Aşk C. Sınıf farklılıkları
D. Ölüm E. Tabiat

5. Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hikmet RAN’a ait bir eser değildir?
A. Memleketimden İnsan Manzaraları B. 835 Satır C. Gece Gelen Telgraf
D. Sesini Kaybeden Şehir E. Üsküdar’da Sabah Oldu

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 67

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 67

SAYFA 67
6. Millî Mücadele yıllarında direniş ruhunu uyandırmak için kalabalık kitlelere yapılan seslenişlerin söylev üslubunu canlı tuttuğu bilinen bir gerçektir. Cumhuriyet Döneminde de şairlerin söylev üslubunu sosyal meselelerin ifadesinde bir araç olarak kullanmaları onlara ne gibi kolaylıklar sağlamıştır? Anlatınız.

Şiirlerde söylev üslubunun kullanılması şair ile okuru birbirine yaklaştırmaktadır. Şiirin muhattabı olan okuyucu böylece şiirin kendisine seslendiğini kolayca fark eder ve şiirin duygulanımından en üst düzeyde yararlanır. Şiir böylece yaratmak istediği farkın karşılığını daha kolay bir şekilde bulmuş olur. Hem bu yöntemle şiire bir samimiyet de katılmıştır.


7. Memleketimi Seviyorum şiirinde kullanılan toplumsal imgeleri tespit ediniz. Bu imgeler ile halkın
yaşamı arasında nasıl bir ilişki kurulmaktadır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Şiirde memleketin şarkıları ve tütünü, memleketin yetiştirdiği önemli kişiler ( Bedrettin, Sinan, Yunus Emre), kurşun kubbeler, sarkık bıyıklar, türküler, memleketlerin tanınmış tarım ürünleri; çalışkan, namuslu ve yiğit insanlar gibi toplumsal imgeler kullanılmıştır. Bu imgeler doğrudan halkın içinden kaynağını almaktadır. Bu imgeler ile toplumsal yaşamın önemli noktaları semboller etrafında tasvir edilmiştir.

8. Toplumcu şiirin ifade imkânları ile serbest nazım arasında nasıl bir bağ kurulabilir? Şiir dilinin yeni
kavramlarla zenginleştiğini düşünüyor musunuz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Toplumcu şiir bir yenileşmeyi beraberinde getirir ve kısıtlı vezin ve kafiyeyi aşar. Serbest nazım bu aşmanın en önemli araçlarından biridir. Toplumcu şiir Türkiye'de cumhuriyetin getirdiği yeni anlayış ve sanayileşmenin, üretimin öneminin artması ile ortaya çıkmış ve bu temaları kullanmıştır. Dolayısıyla şiirlere yeni kavramlar, yeni bakış açıları girmiştir.

9. XIX. yüzyıl sonlarında ihtiyaç duyulan yeni bir şiir anlayışı, topluma yönelişi beraberinde getirmiştir.
Geniş kitlelere hitap ederek onları harekete geçirme ihtiyacı üzerine kurulan bu şiir, “ben”i anlatan şiir yanında kalabalıkları harekete geçirme işlevinin hâkim olduğu söyleyiş biçimine de sahip olmuştur. XX. yüzyıl başlarında bütün dünyada bu özelliklere sahip bir şiire yöneliş vardır. Buna göre şiirin işlevinin sanat mı yoksa toplumsal sorunlar mı olması gerektiğini anlatınız.
Şiir en nihayetinde sanatın bir koludur ve estetik değerleri asla terk etmemelidir. İnsan gerçekliğinin iki yüzü varsa bunların biri toplumsal, diğeri bireysel gerçekliktir ve bu iki gerçeklik de şiir için vazgeçilmezdir. Dolayısıyla şiir bu iki gerçeklik arasında bir denge yaratmalıdır. Yani şiir içinde yetiştiği toplumdan ve onun sorunlarından asla kopmamalı fakat şairin ruhundaki duygulanımlara da kulağını kapatmamalıdır.

10. Şiirin belli bir ölçüsünün olup olmadığını belirleyiniz. Serbest nazım, şairlere duygularını dile getirme konusunda bir kolaylık sağlamakta mıdır? Açıklayınız.
Şiir serbest ölçüyle yazılmıştır. Serbest nazım şairlere duygularını dile getirme konusunda bir kolaylık sağlamaktadır. Şöyle ki kafiye ve veznin anlamı kalıplara sokması ve şairlerin biçimsel kaygılarla kimi zaman anlamdan ödün vermeleri serbest nazımla birlikte ortadan kalkmaktadır.

11. Okumuş olduğunuz metinde özellikle dizelerin sıralanmasında bir farklılık göze çarpmaktadır.
Söyleyişin mısra ve mısra örgüsü üzerinde bir etkisi var mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Dizelerin sıralanması şiire belli bir ritim kazandırmak içindir. Bu ritim şiirin okunmasını yani seslendirilmesini esas alarak oluşturulmuştur. Şair mısraları oluştururken vurgulamak istediği yerleri, okunuşta daha etkili okunmasını istediği bölümleri bu sıralamayla belirginleştirmiştir. Burada söyleyiş mısra örgüsü üzerinde belirleyici bir rol oynamıştır.

12. Şiirdeki ses akışını belirleyiniz ve sesin farklılaşma sebeplerini belirtiniz.
Şiir vurgulamalara göre ses akışını oluşturmuştur. Yani şair kimi yerde kısa mısralarla heyecanı ve ses akışındaki hızı sağlamış kimi yerde ise şiirin ritmini yavaşlatmıştır. Ses benzerlikleri de ses akışının belirlenmesinde önemli rol oynamıştır. Yani şair sesleri duyguları ifade edecek şekilde, ses uyumlarını belirginleştirecek şekilde aktarmıştır.

13. Memleketimi Seviyorum şiirinden yola çıkarak serbest nazımla yazılmış şiirlerde ritmin nasıl sağlandığını ve anlama göre vurgu ile söyleyişin birimleri oluşturup oluşturmadığını belirleyiniz.
Serbest nazımda ritim mısraların vurguya göre kesilmesi ve sıralanması yoluyla oluşturulur. Anlama göre vurgu ve söyleyiş dizelerin akışını ve birimlerini belirler. Vurgulanmak istenen yerlerde mısralar kesilir ve böylece bu ifadeler öne çıkarılmış olur.

14. Memleketimi Seviyorum şiiri, sizde ne gibi duygular uyandırmıştır? Yorumlayınız.
Bu şiir bende memeleket sevgisi, şimdiye ve geleceğe karşı umut ve memleket için bir şeyler yapmaya, emek sarf etmeye istek gibi duygular uyandırdı.

15. Şiirin ait olduğu geleneği metinden örnekler vererek anlatınız.
Şiir Toplumcu Şiir geleneğini sürdürmektedir. Bu şiir türü ile toplum kitleleri harekete geçirilmeye çalışılmıştır. Emek ve yaşam kaygıları ele alınmış, halkın öz değerlerine bu çerçeveden bakılmıştır. Örneğin Şeyh Bedreddin toplumcu bir karakter olarak ele alınmış, halkın çalışkanlığı ve yiğitliği yine bu çerçevede değerlendirilmiştir. Şiirin her zaman vermek istediği toplumsal bir mesaj olmalıdır. Nitekim bu şiirde toplumu yeni bir bakışla keşfetmek ve onun kendi durumunu anlamasını sağlamak amaçlanmıştır.

16. Serbest nazım ile toplumcu şiir arasında nasıl bir ilişki bulunmaktadır? Açıklayınız.
Serbest nazım, toplumcu şiirin biçimden ziyade anlamı ve mesaj kaygısını öne çıkaran, dolayısıyla biçimin daraltıcı kalıplarından şiirin kurtulmasını sağlayan bir yardımcısıdır. Toplumcu şiir serbest nazımla özgürleşmiş ve fikirlerini daha rahat ifade imkanı bulmuştur.

17. Nâzım Hikmet üzerine yaptığınız araştırma ve Memleketimi Seviyorum şiirinden yola çıkarak sanatçının fikrî ve edebî dünyası ile ilgili neler söyleyebilirsiniz? Eserle şair ilişkisi bağlamında değerlendiriniz.

Etkinlik
Serbest nazımla yazılmış şiirlerin özellikleri hakkında yapılan araştırmalardan yararlanarak herkesbu nazım şekline ait bir özelliği söyler. Bu bağlamda bir beyin fırtınası yapılır. Sonuçlar tahtaya yazılır.

·         Serbest nazım divan, halk ve batı nazım şekillerinin vezin, kafiye, mısra kümelenmesi gibi kurallarını dikkate almayan, Tanzimat'tan sonra kullanılmaya başlanmış, Batı'dan alınmış bir nazım şeklidir.
·         Dizeler serbest biçimde sıralanmıştır.
·         Ses tekrarları oldukça önemlidir.
·         Kafiye tamamıyla terk edilmemiştir.

·         Şiirde dize kırılmalarına, basamaklı dizilişe, görselliğe önem verilmiştir.