12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69


SAYFA 69:
6. Aşağıdakilerden hangisi ahenk ve tema bakımlarından toplumcu gerçekçi bir şiire ait olamaz?
A. Belki avluda bir ağaç bulunur ama
Gökyüzünü başımın üstünde görmek
bana yasak…
B. bana aylardır
kendi sesimden başka insan sesi duyurmayan
bu demirli pencere
C. Dışarda bahar geldi karıcığım, bahar,
dışarda bozkırın üstünde pırıltılar…
Ve içerde artık böcekleriyle canlanan kerevet,
D. Bugün Pazar.
Bugün beni ilk defa güneşe çıkardılar.
Ve ben ömrümde ilk defa gökyüzünün bu kadar…
E. Ben zamanı gördüm,
Devrilmiş sütunları arasından
Çok eski bir sarayın
7. Aşağıdaki eşleştirmeleri uygun biçimde yapınız.
Toplumcu gerçekçilik ( Marksizm-Sosyalizm )Öz Şiir ( Sembolizm-Parnasizm )Memleket Edebiyatı ( Realizm-Naturalizm )
EtkinlikMillî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynaklarını araştırınız (71. sayfadaki 7. soruya yöneliktir.).

Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları


Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları
·         Batı taklitçiliğinden kaçınarak milli konulara yönelme, yeni ve milli bir edebiyat ortaya koyma amacı güdülmüştür.

·         Türk kültürü ve tarihi el değmemiş bir hazine olarak kabul edilmiştir.
·         Dil birliğini, ulus*devlet anlayışının temeli olarak gören Milli Edebiyatçılar Türkçeyi bilim ve sanat dili haline getirme, dil bilinci yoluyla milli bilinç oluşturma, halk kültürüne yönelme ve halkı eğitme gibi amaçlarına ulaşmak için dilde sadeleşmeye gitmişlerdir.
·         Dilde karşılığı bulunan ve dilimize fazla oturmayan Arapça ve Farsça sözcükleri kullanmamayı, sade bir Türkçeyi savunmuşlardır.
·         Toplum için sanat anlayışı çerçevesinde eserler ortaya konmuştur.
·         Halkın yaşamı ve sorunlarının yanı sıra bireysel konular da işlenmiştir.
·         Mizahi üslup önemsenmiş, mizah ve hiciv türünde eserler de verilmiştir.
Dil ve üslup sadedir.
EtkinlikFaruk Nafiz Çamlıbel’in fikrî ve edebî yönü hakkında araştırma yapınız (72. sayfadaki 13. soruya yöneliktir.).

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL EDEBİ KİŞİLİĞİ,ESERLERİ MADDELER HALİNDE


FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1974)
  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı  ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de usta­ca kullanmıştır.
  • Sanat adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiir­ler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Cumhuriyet  Dönemi  Türk  Edebiyatı’nda  da  etkili   bir isimdir.
Eserleri:

ŞİİR:
Şarkın Sultanları (1919) 
Gönülden Gönüle (1919) 
Dinle Neyden (1919) 
Çoban Çeşmesi (1926) 
Suda Halkalar (1928) 
Bir Ömür Böyle Geçti (1933) 
Elimle Seçtiklerim (1934) 
Akarsu (1937) 
Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938) 
Akıncı Türküleri (1938) 
Heyecan ve Sükûn (1959) 
Zindan Duvarları (1967) 
Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969)
OYUN: (çoğu manzumdur)
Canavar (1925) 
Özyurt (1932) 
Akın (1932) 
Kahraman (1933) 
Yayla Kartalı (1945)
ROMAN
Yıldız Yağmuru (1936)
Ayşenin Doktoru

Etkinlik
Ahmet Kutsi Tecer’in Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında araştırma yapınız (74. sayfadaki 14. soruya yöneliktir.).

AHMET KUTSİ TECER KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ-ESERLERİ MADDELER HALİNDE


Milli Edebiyat Zevk Ve Anlayışını Sürdüren Şiir

 Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri:
  • Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir.
  • Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
  • Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
  • Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
  • Hece vezni kullanılmıştır.
  • Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.
  • Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır.
  • Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır.
  • Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır.
AHMET KUTSİ TECER (1901-1967)

  • İlk şiirlerinde romantik aşkları,ölüm,yalnızlık ve hüzün gibi bireysel temaları işlemiş, daha sonraları halk kültürünün zengin kaynaklarıyla tanışmasıyla biraz da dönemin havasına uygun olarak ülke ve toplum sorunlarına yönelmiştir.
  • Şiirlerinde yer yer Anadolu halk motiflerini işlemiş, lirik ve memleket şiirleriyle tanınmıştır.
  • Hece ölçüsüne yeni biçimler aramış,Batılı şiir anlayışından aşık tarzı söyleyişlere yönelmiştir.
  • Türk halk şiirinden yararlanarak şiirler yazmıştır.
  • "Neredesin" şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir.
  • En çok bilinen şiiri Orda Bir Köy Var Uzakta adlı şiirini babasının memleketi olan Apçağa Köyü ( Erzincan/Kemaliye) için yazmıştır.
  • Aşık Veysel'i edebiyatımızda tanınmasına katkıda bulunmuştur.
  • İlk ve en önemli oyunu Köşebaşı'nda Batı'ya özenenleri eleştirir. 1961'de sahnelenen son oyunu Satılık Ev yayımlanmamıştır. 
  • Çoğunluğu dergilerde olmak üzere Halk edebiyatı ve folklor konularında çeşitli incelemeleri de vardır. 

  • Eserleri:
  • Şiir: Şiirler
  • Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev,Bir Pazar Günü
ORDA BİR KÖY VAR UZAKTA
Orda bir köy var, uzakta,
O köy bizim köyümüzdür.
Gezmesek de, tozmasak da
O köy bizim köyümüzdür.

Orda bir ev var, uzakta,
O ev bizim evimizdir.
Yatmasak da, kalkmasak da
O ev bizim evimizdir.

Orda bir ses var, uzakta,
O ses bizim sesimizdir.
Duymasak da, tınmasak da
O ses bizim sesimizdir.

Orda bir dağ var, uzakta,
O dağ bizim dağımızdır.
İnmesek de, çıkmasak da
O dağ bizim dağımızdır.

Orda bir yol var, uzakta,
O yol bizim yolumuzdur.
Dönmesek de, varmasak da
O yol bizim yolumuzdur.

Etkinlik

Arif Nihat Asya’nın sanat ve edebiyat dünyasındaki yeri konusunda bir araştırma yapınız (77. sayfadaki 12. soruya yöneliktir.). 

ARİF NİHAT ASYA KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

BAYRAK ŞAİRİMİZ ARİF NİHAT ASYA
ARİF NİHAT ASYA (1904-1975)
  • Milliyetçi şiirleriyle tanınan ve Adana'nın kurtuluş günü olan 5 Ocak günü yazdığı ünlü Bayrak şiirinden dolayı "Bayrak şairi" olarak da anılan Türk şairdir.
  • Halk ve Divan şiir biçimlerinin yanı sıra modern şiir biçimlerini de kullanmıştır.
  •  Aruzla başladığı şiirde rubailer, gazeller yazdı.
  •  Özellikle rubailere büyük önem verdi. Rubailerden oluşan 5 ayrı kitap yayınladı.
  • Milliyetçi şiirleriyle dikkat çeken Arif Nihat Asya, yurdun güzelliklerini, doğasını anlatan, kimi zaman yergici ama Türklüğü yücelten şiirleriyle de bilinir.
  • Arif Nihat, nazmın her tür ve şekliyle eserler vermiştir. 
  • Fikrin ağır bastığı şiirlerinde milliyetçilik konusu büyük bir yer tutar. 
  • Çok renkli ve değişik biçimli şiirler yazmış olan Asya, son şiirlerinde biraz da mistisizme yönelmiştir. 
  •  Şiirinde daima bir yenileşme çabası içinde olan şair, etkilerden uzak kalarak kendine özgü bol renkli şiir dünyasını yaratmıştır.
  •  Güzel ve zarif benzetmelerin yanı sıra, keskin zekâsının, şakacı mizâcının mahsûlü olan nükteleri, hicivleri, kelime oyunları üslûbunu tamamlayan önemli unsurlardır.

ŞİİRHeykeltıraş (1924) 
Yastığımın Rüyası (1930) 
Ayetler (1936) 
Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor (1946) 
Kubbe-i Hadrâ (Mevlana üzerine, 1956) 
Kökler ve Dallar (1964) 
Emzikler (1964) 
Dualar ve Aminler (1967) 
Aynalarda Kalan (1969)
Bütün Eserleri (1975-1977) 
Rubaiyyat-ı Ârif (rubailer, 1956) 
Kıbrıs Rubaileri (rubailer, 1964, 1967) 
Nisan (rubailer, 1964) 
Kova Burcu (rubailer, 1967) 
Avrupa'dan Rubailer (1969) 
Şiirler (Ahmet Kabaklı derledi, 1971) 
Bütün Eserleri (1975-1977, Ötüken Yayınları)
MENSUR ŞİİRLERİ:
Yastığımın Rüyası 
Ayetler
DÜZYAZI:
Kanatlar ve Gagalar (özdeyişler, 1946) 
Enikli Kapı (makaleleri, 1964
ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER:
             BAYRAK Ey,mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü, 
Kızkardeşimin gelinliği,şehidimin son örtüsü! 
Işık ışık, dalga dalga bayrağım, 
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım. 

Sana benim gözümle bakmayanın 
mezarını kazacağım. 
Seni selamlamadan uçan kuşun 
yuvasını bozacağım. 

Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder... 
Gölgende bana da, bana da yer ver ! 
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar. 
Yurda ay yıldızın ışığı yeter. 

Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün. 
Kızıllığında ısındık, 
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün. 
Gölgene sığındık. 

Ey, şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalan; 
Barışın güvercini, savaşın kartalı... 
Yüksek yerlerde açan çiçeğim; 
Senin altında doğdum, 
Senin dibinde öleceğim.

Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen !
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim !

ARİF NİHAT ASYA-NAAT

Paylaş

0 Yorum var "12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69"

Yorum Gönder