12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.
12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 74
2. Bağlamacıya şiirini yapı bakımından inceleyiniz.
Şiir beş adet dörtlükten oluşmuştur. Nazım biçimi bakımından koşmaya benzer, nazım türü bakımından güzellemeye örnektir.
3. Şiirin temasını bulunuz. Bu temanın halkla ve halk şiiriyle olan ilişkisini belirleyerek daha önce Türk edebiyatında ele alınıp alınmadığını tespit ediniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Şiirin teması geçmişe özlemdir. Metinde halk kültürüne, onun eserlerine, şiir ve edebi anlayışına tekrar dönme arzusu ağır basmaktadır. Bu tema daha önce de mesela Beş Hececiler’ de de sıklıkla görülmüştür.
14. a . “Sanat eseri sanatçının vücudundan kopan parçalar gibidir.” sözünden yola çıkarak Bağlamacıya
AHMET KUTSİ TECER MADDELER HALİNDE...
12.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI
SAYFA 74
1. Metnin hangi zihniyet etrafında oluştuğunu yorumlayınız.
Bu şiir Halk Edebiyatı bağlamında Memleketçi Edebiyat zihniyeti etrafında oluşmuştur.
Bu şiir Halk Edebiyatı bağlamında Memleketçi Edebiyat zihniyeti etrafında oluşmuştur.
2. Bağlamacıya şiirini yapı bakımından inceleyiniz.
Şiir beş adet dörtlükten oluşmuştur. Nazım biçimi bakımından koşmaya benzer, nazım türü bakımından güzellemeye örnektir.
3. Şiirin temasını bulunuz. Bu temanın halkla ve halk şiiriyle olan ilişkisini belirleyerek daha önce Türk edebiyatında ele alınıp alınmadığını tespit ediniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Şiirin teması geçmişe özlemdir. Metinde halk kültürüne, onun eserlerine, şiir ve edebi anlayışına tekrar dönme arzusu ağır basmaktadır. Bu tema daha önce de mesela Beş Hececiler’ de de sıklıkla görülmüştür.
4. Bağlamacıya şiirinde tarihî temalar kullanılmış mıdır? Bunların şiirin bütünlüğü içindeki görevlerini sözlü olarak anlatınız.
Bu şiirde geçmişin kültürel değerleri ve halk edebiyatımızın tarihi karakterlerinden sıklıkla bahsedilmektedir. Böylece şiir teması oluşturmak için atmosfer sağlanmıştır. Ayrıca şair bu tarihi öğelerle geçmiş özlemini somut hale getirmiş ve gözler önüne sermiştir.
5. Şiirdeki söz sanatlarını bulunuz ve bu söz sanatlarının şiirdeki görevlerini açıklayınız.
“Dirilt namelerini atalarının” mısrasında nameler ölü bir insana benzetilmiştir. Burada kapalı istiareye başvurulmuştur. “ Dertli, Emrah, Ruhsat” derken telmih ( hatırlatma ) sanatı vardır. İkinci dörtlükte geçen şair isimleri de bu sanata örnektir. “Bağlaman şenliğidir odaların” derken bir teşbih ( benzetme ) yapılmıştır. Üçüncü dörtlükte türkü, varsağı, destan gibi birbiriyle alakalı sözlerin kullanılmasıyla tenasüp ( uygunluk ) sanatı yapılmıştır. “Arkadan yine bir Karacaoğlan” derken Karacaoğlan’dan kasıt Karacaoğlan’ın eserleridir. Burada bir söz benzetme ilgisi olmadan başka bir söz yerine kullanılmış, yani mecaz-ı mürsel yapılmıştır. Son dörtlükteki ozan isimleri yine telmih sanatına örnektir. “Küsmüş parmakları sazları yaslı” derken parmak ve saz insana benzetilmiş yani teşhis ( kişileştirme ) yapılmıştır.
“Dirilt namelerini atalarının” mısrasında nameler ölü bir insana benzetilmiştir. Burada kapalı istiareye başvurulmuştur. “ Dertli, Emrah, Ruhsat” derken telmih ( hatırlatma ) sanatı vardır. İkinci dörtlükte geçen şair isimleri de bu sanata örnektir. “Bağlaman şenliğidir odaların” derken bir teşbih ( benzetme ) yapılmıştır. Üçüncü dörtlükte türkü, varsağı, destan gibi birbiriyle alakalı sözlerin kullanılmasıyla tenasüp ( uygunluk ) sanatı yapılmıştır. “Arkadan yine bir Karacaoğlan” derken Karacaoğlan’dan kasıt Karacaoğlan’ın eserleridir. Burada bir söz benzetme ilgisi olmadan başka bir söz yerine kullanılmış, yani mecaz-ı mürsel yapılmıştır. Son dörtlükteki ozan isimleri yine telmih sanatına örnektir. “Küsmüş parmakları sazları yaslı” derken parmak ve saz insana benzetilmiş yani teşhis ( kişileştirme ) yapılmıştır.
6. Bağlamacıya şiirinde seslerin dizilişi, dil ve söyleyiş özellikleriyle ilgili dikkatinizi çeken hususlar nelerdir? Bunların şairin duygularını ifade etmedeki gücünü sorgulayınız.
Şiirde ses uyumlarına yani aliterasyon ve asonanslara oldukça yer verilmiştir. Halk şiiri özelliği olarak birbirine uygun sesler kullanmak önemlidir. Ayrıca yine Halk şiiri etkisiyle yarım uyaklar ve rediflere de yer verilmiştir. Bu ahenk unsurları şairin iletmek istediği fikri keskinleştirmiş ve daha etkileyici bir biçime getirmiştir.
7. Memleketin değişik görünüşleri, farklı insan manzaraları bu şiire nasıl yansımıştır? Sözlü olarak
ifade ediniz.
Metinde Anadolu bir bütün olarak anlatılmış, her yöreden ozan ve şairden bahsedilmiştir. Şiir ayrıca Anadolu insanının hayatında ozanlığın yerini anlatırken bu insanların yaşayışına dair ipuçları da vermektedir.
Metinde Anadolu bir bütün olarak anlatılmış, her yöreden ozan ve şairden bahsedilmiştir. Şiir ayrıca Anadolu insanının hayatında ozanlığın yerini anlatırken bu insanların yaşayışına dair ipuçları da vermektedir.
8. Bağlamacıya şiirinin ahenk özellikleriyle ilgili aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
a. Şiirin ölçüsünü belirleyerek bunun şiirdeki görevini defterinize yazınız.
Şiir 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. 6+5 durak yapısı kullanılmıştır. Bu özellik şiire ritim kazandırmıştır.b. Şiirin ses akışını yorumlayınız.
Şiirde özellikle mısra sonlarında sesler birbirine benzer şekilde kullanılmıştır. Bu ise kafiye ve redifleri oluşturmuştur. Ayrıca dize içlerinde seslerin birbirine benzeşmesiyle aliterasyon ve asonanslar yakalanmıştır.
Şiir 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. 6+5 durak yapısı kullanılmıştır. Bu özellik şiire ritim kazandırmıştır.b. Şiirin ses akışını yorumlayınız.
Şiirde özellikle mısra sonlarında sesler birbirine benzer şekilde kullanılmıştır. Bu ise kafiye ve redifleri oluşturmuştur. Ayrıca dize içlerinde seslerin birbirine benzeşmesiyle aliterasyon ve asonanslar yakalanmıştır.
9. Günümüzde de Ahmet Kutsi Tecer gibi derlemeler yapan sanatçılar var mıdır? Elde ettiğiniz sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Günümüzde bu tarz çalışmalar genellikle üniversitelerin Halkbilim veya Türkoloji bölümlerince yapılmaktadır.
10. Bağlamacıya şiirinde millî duyarlılığa yer verilip verilmediğini belirleyiniz. Tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Bu şiirde milli duyarlılığa oldukça yer verilmiştir. Folklor öğelerinin sıkça görülmesi, halk kültürüne, tarihine, edebiyat ve müzik alemine örneklerin bolca zikredilmesi bunu gösterir niteliktedir. Milli bir tarih ve kültür duygusu içerisinde milli duyarlılığa yer verilmiştir.
Bu şiirde milli duyarlılığa oldukça yer verilmiştir. Folklor öğelerinin sıkça görülmesi, halk kültürüne, tarihine, edebiyat ve müzik alemine örneklerin bolca zikredilmesi bunu gösterir niteliktedir. Milli bir tarih ve kültür duygusu içerisinde milli duyarlılığa yer verilmiştir.
11. Bağlamacıya şiirindeki halk şiiri unsurlarıyla ilgili tespitlerinizi defterinize yazınız.
Metin ölçü, kafiye ve redif yani ahenk unsurları bakımından halk şiiri ile büyük paralellikler gösterir. Söyleyiş olarak da yalınlığın seçilmesi, kimi zaman yiğitçe bir söyleyiş ile halk şiiri söyleyiş tarzına yaklaşılmıştır.
Metin ölçü, kafiye ve redif yani ahenk unsurları bakımından halk şiiri ile büyük paralellikler gösterir. Söyleyiş olarak da yalınlığın seçilmesi, kimi zaman yiğitçe bir söyleyiş ile halk şiiri söyleyiş tarzına yaklaşılmıştır.
12. Şiirin bağlı bulunduğu geleneği belirtiniz. Bu gelenek ile Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri arasındaki
ilişkiyi anlatınız.
Şiir halk edebiyatı şiir geleneğine bağlıdır. Bu gelenek Milli Edebiyat dönemi ve devamında halk kültürüne ait öğelerin önem kazanmasıyla kendisine modern bir mecrada yaşama şansı bulmuştur.
Şiir halk edebiyatı şiir geleneğine bağlıdır. Bu gelenek Milli Edebiyat dönemi ve devamında halk kültürüne ait öğelerin önem kazanmasıyla kendisine modern bir mecrada yaşama şansı bulmuştur.
13. Bizim Memleket şiiri ile Bağlamacıya şiirini zihniyet, ses, dil, tema ve yapı yönünden inceleyiniz.
Şiirlerin benzer ve farklı yönlerini defterinize yazınız.
İki şiir de halk edebiyatı şiir geleneğinden etkilenmiştir. İkisinin de dili sadedir, ikisi de memleket konularını işlemektedir. İki şiir de dörtlüklerden oluşmaktadır.
İki şiir de halk edebiyatı şiir geleneğinden etkilenmiştir. İkisinin de dili sadedir, ikisi de memleket konularını işlemektedir. İki şiir de dörtlüklerden oluşmaktadır.
şiiri ile Ahmet Kutsi Tecer arasındaki bağı nasıl ifade edersiniz? Sözlü olarak anlatınız.
Ahmet Kutsi Tecer hayatını halk edebiyatı ve kültürü araştırmalarına, derlemelerine adamıştır. Örneğin Aşık Veysel gibi büyük bir ozanı edebiyatımıza tanıtan ve kazandıran kişi olmuştur. Dolayısıyla bu şiir Ahmet Kutsi Tecer’in dünyaya bakışını da yansıtmaktadır.
Ahmet Kutsi Tecer hayatını halk edebiyatı ve kültürü araştırmalarına, derlemelerine adamıştır. Örneğin Aşık Veysel gibi büyük bir ozanı edebiyatımıza tanıtan ve kazandıran kişi olmuştur. Dolayısıyla bu şiir Ahmet Kutsi Tecer’in dünyaya bakışını da yansıtmaktadır.
b. Ahmet Kutsi Tecer hakkında yaptığınız araştırmadan yola çıkarak sanatçının fikrî ve edebî yönünü
anlatınız.
AHMET KUTSİ TECER MADDELER HALİNDE...
Milli Edebiyat Zevk Ve Anlayışını Sürdüren Şiir
Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri:- Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir.
- Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
- Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
- Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
- Hece vezni kullanılmıştır.
- Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.
- Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır.
- Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır.
- Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır.
AHMET KUTSİ TECER (1901-1967)
- İlk şiirlerinde romantik aşkları,ölüm,yalnızlık ve hüzün gibi bireysel temaları işlemiş, daha sonraları halk kültürünün zengin kaynaklarıyla tanışmasıyla biraz da dönemin havasına uygun olarak ülke ve toplum sorunlarına yönelmiştir.
- Şiirlerinde yer yer Anadolu halk motiflerini işlemiş, lirik ve memleket şiirleriyle tanınmıştır.
- Hece ölçüsüne yeni biçimler aramış,Batılı şiir anlayışından aşık tarzı söyleyişlere yönelmiştir.
- Türk halk şiirinden yararlanarak şiirler yazmıştır.
- "Neredesin" şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir.
- En çok bilinen şiiri Orda Bir Köy Var Uzakta adlı şiirini babasının memleketi olan Apçağa Köyü ( Erzincan/Kemaliye) için yazmıştır.
- Aşık Veysel'i edebiyatımızda tanınmasına katkıda bulunmuştur.
- İlk ve en önemli oyunu Köşebaşı'nda Batı'ya özenenleri eleştirir. 1961'de sahnelenen son oyunu Satılık Ev yayımlanmamıştır.
- Çoğunluğu dergilerde olmak üzere Halk edebiyatı ve folklor konularında çeşitli incelemeleri de vardır.
- Eserleri:
- Şiir: Şiirler
- Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev,Bir Pazar Günü
ORDA BİR KÖY VAR UZAKTA
Orda bir köy var, uzakta,
O köy bizim köyümüzdür.
Gezmesek de, tozmasak da
O köy bizim köyümüzdür.
Orda bir ev var, uzakta,
O ev bizim evimizdir.
Yatmasak da, kalkmasak da
O ev bizim evimizdir.
Orda bir ses var, uzakta,
O ses bizim sesimizdir.
Duymasak da, tınmasak da
O ses bizim sesimizdir.
Orda bir dağ var, uzakta,
O dağ bizim dağımızdır.
İnmesek de, çıkmasak da
O dağ bizim dağımızdır.
Orda bir yol var, uzakta,
O yol bizim yolumuzdur.
Dönmesek de, varmasak da
O yol bizim yolumuzdur.
Ahmet Kutsi TECER
0 Yorum var "12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 74"
Yorum Gönder