11. Sınıf Dil ve Anlatım Dersi 1. Dönem 1. Yazılı Sorusu ve Cevapları

1.Aşağıdaki metni sanat metni haline getirmek için neler yapabiliriz? Örnekleyerek açıklayınız.(10p)
TOROS DAĞLARI
Jeomorfolojik bakımdan Türkiye’nin Akdeniz kıyıları boyunca yaylar çizerek yükselen ve daha ötede Doğu Anadolu’nun içlerine doğru uzanan sıradağlar sisteminin genel adı. Kesim kesim değişik adlar alan Toroslar tektonik bakımdan çoğu yerde Torid, bazı kesimlerinde ise Anatolid ve kenar kıvrımları birimlerinin sınırları içindedir. Bugünkü yükseltilerine, Birinci Zamandan beri uzun ve karmaşık bir evrimi geçirdikten ve çoğu yerde aşınmalarla birkaç kez düzleştirildikten sonra Miyosenxi izleyen yakın dönemdeki epirjenik hareketlerle erişmişlerdir.
CEVAP:Sanat metni haline getirmek için amacımızı değiştirmeliyiz.Çünkü edebi metinlerde amaç,bilgi vermek değil,estetik zevk uyandırmak,duygu,düşünce ve hayalleri okuyucuyla paylaşmaktır.Daha sonra dilimiz daha edebi olmalıdır.Yani kelimeler gerçek anlamlarının yanında yan ve mecaz anlamlarında kullanılır,imgeli bir üslup tercih edilir.
Örnek: Aknenizden yayını gererek bir ceylan gibi gerinen toroslar.
Bu sabah vakti sevgidir beni tren garında bekleten. Sevgi mi? O, uğruna her şeylerin feda edilebileceği yüce bir duygudur. Kara tren nihayet cufcuflayarak yanaştı gara. Yolcular birer ikişer indi. Herkesin herkesleri gelmişti, ben yine kimsesizdim; yine beklenen gelmemişti. Belki yarın, diyerek nereye gittiğimi bilemeden uzaklaştım. Yıkık binalar, yamalı yollar ve yerinden kalkmaya bile üşenen köpekler beni anlatır gibiydi.
2.Bu parçada anlatım biçimlerinden hangisi veya hangileri kullanılmıştır?Örnekleyerek cevaplayınız.(10p)
Cevap:öyküleme: Yolcular birer ikişer indi. Herkesin herkesleri gelmişti, ben yine kimsesizdim; yine beklenen gelmemişti. Belki yarın, diyerek nereye gittiğimi bilemeden uzaklaştım. Yıkık binalar, yamalı yollar ve yerinden kalkmaya bile üşenen köpekler beni anlatır gibiydi.
Betimleme: Yıkık binalar, yamalı yollar ve yerinden kalkmaya bile üşenen köpekler beni anlatır gibiydi.
Tanımlama: Sevgi mi? O, uğruna her şeylerin feda edilebileceği yüce bir duygudur.
3.Aşağıdaki günlüğün çeşidini sebebiyle birlikte yazınız.(8p)
10 Aralık.Yazmayı denemiyorum bile.Bu boşlukta yazmak.Niçin?Kimin için?Nasıl?Oradan oraya bocalıyordum.Şimdi biraz duruldum.Yazmak diye bir sorunum yok.Giderek belki okumak diye bile.Yanımda getirdiğim kitapların hemen hiçbirine el sürmüyorum.Bir çukur oluşuyor çevremde,bu çukura gün geçtikçe daha bir gömüldüğümü duyuyorum.
Cevap:içe dönük günlük.sanatçı kendi kendisiyle konuşur gibi yazmış.Olay anlatmamış.
 

Paylaş

0 Yorum var "11. Sınıf Dil ve Anlatım Dersi 1. Dönem 1. Yazılı Sorusu ve Cevapları"

Yorum Gönder