SAYFA 28:
HAZIRLIK:
1) Öğretici metinler, bilgi ve haber vermek, ikna etmek, kanıları değiştirmek, uyarmak, düşündürmek, yönlendirmek, tanıtmak gibi amaçlarla yazılan metinlerdir.
2)Çağdaşlaşma: Geri kalmış toplumların ekonomi, bilim, ekin, toplumsal düzenleniş. . . alanlarında günümüz bilim ve uygulayımının olanak verdiği en gelişkin aşamaya gelme çaba ve özlemlerini anlatan geniş kapsamlı toplumsal akım.
Modernleşme:Eski ve geleneksel toplumların modern olmalarına, moderniteye ulaşmalarına imkan veren süreçler için kullanılan genel terim...
Batılılaşma:Batılılaşma Batı'nın bilimde, fende, uygulamada, sanatta, imar ve refah vasıtalarında bulduklarını öğrenmek, yapmak ve bunlardan faydalanmaya çalışmak.
SAYFA 29:
1) Her iki metnin amacı da halka bilgi vermek ve halkı aydınlatmaktır.İkisi de öğretici metindir.
SAYFA 30:
2) Tanzimat Döneminde toplumu bilgilendirmek ve eğitmek için öğretici metinler (fıkra ve makale) kullanılmıştır.Bundaki amaç Batılılaşmayı halka daha iyi anlatmak ve yapılan yeniliklerin halk tarafından benimsenmesini sağlamaktır.
3)
1.ETKİNLİK:
1.grup: Aynı temada yazılmış metinler vardır.
2.grup:Tanzimat dönemi ilmi metinlerinde hürriyet eşitlik, kanun üstünlüğü, bilim ve teknik gibi konular işlenmiştir.
2.ETKİNLİK:
Ana düşünceler başka iletişim araçlarıyla da anlatılabilir.
4a)Eşitlik ve gazetenin gerekliliği temaları dönemin sosyal gerçekliğiyle ilişkilidir.Çünkü o dönemdegazete ve gazetecilik ile Tanzimat Fermanıyla kanun haline getirilen eşitlik fikri mevcuttur.
b) Evet, ele alınıyor.
5.a) Yazarların bu metinleri kaleme almasındaki amaç halkı aydınlatmak için metinler halkla ilişkilidir.
b) Tercüman-ı Ahval metnindeki mazbata, Devlet-i Aliyye,meclis, Serbestlik metnindeki herkesin kanuna bağlı olması, adaletin yukardan aşağıya gelmesi gibi söz grupları bu ilişkiyi yansıtır.
6)Metinler öğretici metin türündedir.(makale)
7a) Tutarsızlık yoktur.
b) Metinler açık ve kesindir.
SAYFA 31:
3.ETKİNLİK:
Arapça ve Farsça kelime ve tamlamaların kullanılması metinlerin Divan edebiyatı'yla bu yönden parallellik taşıdığını gösterir.Fakat metinlerin teması ve ana düşüncesi Divan edebiyatı geleneğinden uzaktır.
8a) Tercüman-ı Ahval Mukaddimesindeki kavramlar: kanuni vazife, millet-i hakime (hakim millet), medeni millet
Terimler: mazbata
günlük hayatla ilgili ifadeler:gazete çıkarmak,nasip olmak,kanuni vazife yükümlü olmak...
SERBESTLİK METNİNDEKİ
kavramlar: hakikat, serbestlik...
terimler: İslam kanunu, ayn-ı adalet
günlük hayat: kadrini bilmek,icra olmak, örseletmek,akıl karı olmak...
b) kanun,adalet,eşitlik, hakim millet...
9) Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik yani eski - yeni çatışması
temada, dilde, ifade biçimlerinde varlığını hissettirir.Örneğin Divan edebiyatı(eski)
geleneğini sürdüren dil anlayışıyla daha önceleri işlenmemiş
temalar(eşitlik,kanun,adalet,hürriyet...) metinlerde yer almıştır.
10. ÖĞRETİCİ METİN GELENEĞİ
1.Dil daha çok göndergesel işlevde kullanılır.
2.Söz sanatlarına, kelimelerin mecaz anlamlarına yer verilmez. 3.Verilen bilgiler örneklerle ve tanımlarla pekiştirilir.
4.Daha çok nesnel cümleler kullanılır.
5.Açıklama, aydınlatma, bilgi verme amaçlarıyla yazılır.
6.Öğretici metnin anlaşılması ve yorumlanması için okuyucunun verilen bilgiyi kavrayabilecek birikime sahip olması gerekir.
7.İfade hiçbir engele uğramadan akıp gider.
8.Gereksiz söz tekrarı yapılmaz.
9.Ses akışını bozan, söylenmesi güç sesler ve kelimeler yoktur.
10.Dil ve ifade sade, gösterişsiz ve pürüzsüzdür.
11.Düşünce ve duygular kısa ve kesin ifadelerle dile getirilir.
12.Bu anlatım türü daha çok ansiklopedilerde ve ders kitaplarında kullanılır.
13.Tarihi metinler, Felsefi metinler, Bilimsel metinler gibi bölümleri vardır
2.Söz sanatlarına, kelimelerin mecaz anlamlarına yer verilmez. 3.Verilen bilgiler örneklerle ve tanımlarla pekiştirilir.
4.Daha çok nesnel cümleler kullanılır.
5.Açıklama, aydınlatma, bilgi verme amaçlarıyla yazılır.
6.Öğretici metnin anlaşılması ve yorumlanması için okuyucunun verilen bilgiyi kavrayabilecek birikime sahip olması gerekir.
7.İfade hiçbir engele uğramadan akıp gider.
8.Gereksiz söz tekrarı yapılmaz.
9.Ses akışını bozan, söylenmesi güç sesler ve kelimeler yoktur.
10.Dil ve ifade sade, gösterişsiz ve pürüzsüzdür.
11.Düşünce ve duygular kısa ve kesin ifadelerle dile getirilir.
12.Bu anlatım türü daha çok ansiklopedilerde ve ders kitaplarında kullanılır.
13.Tarihi metinler, Felsefi metinler, Bilimsel metinler gibi bölümleri vardır
11. Makale,fıkra,tenkit(eleştiri)
SAYFA 34:
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME:
1) D,D,Y
2)Şinasi
Şinasi'nin............Tercüman-ı Ahval
3)B
4)E
5)Atatürk e göre, cehalet ve taassuptan uzak, ilme ve akılcılığa dayanan uygarlık yolu, toplumlar için zorunlu bir yoldur. Çünkü medeniyet öyle kuvvetli bir ateştir ki, ona ilgisiz kalanları yakar, yok eder. Uygar olmayan insanlar ve toplumlar daima uygar olanların ayakları altında kalmaya mahkûm olacaklardır . Oysa Atatürk, Türk Milletinin, karakter, çalışkanlık, zekâ, milli birlik özelliklerinin yanı sıra ilerleme ve medeniyet yolunda, yürümekte olduğunu elinde ve kafasında tuttuğu meşale müspet ilim olduğu için, Türk Milletinin bu uygarlık yarışını kazanacağına inanmaktadır.
SAYFA 34:
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME:
1) D,D,Y
2)Şinasi
Şinasi'nin............Tercüman-ı Ahval
3)B
4)E
5)Atatürk e göre, cehalet ve taassuptan uzak, ilme ve akılcılığa dayanan uygarlık yolu, toplumlar için zorunlu bir yoldur. Çünkü medeniyet öyle kuvvetli bir ateştir ki, ona ilgisiz kalanları yakar, yok eder. Uygar olmayan insanlar ve toplumlar daima uygar olanların ayakları altında kalmaya mahkûm olacaklardır . Oysa Atatürk, Türk Milletinin, karakter, çalışkanlık, zekâ, milli birlik özelliklerinin yanı sıra ilerleme ve medeniyet yolunda, yürümekte olduğunu elinde ve kafasında tuttuğu meşale müspet ilim olduğu için, Türk Milletinin bu uygarlık yarışını kazanacağına inanmaktadır.
0 Yorum var "2013-2014 11.SINIF EDEBİYAT (YILDIRIM YAYINLARI) 28,29,30,31,32,33,34.SAYFA CEVAPLARI"
Yorum Gönder