11. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı sayfa 215 Cevabı (Evrensel İletişim Yayınları)
Destek olabilmek İçin bir kez reklamlara tıklayabilirsiniz... Teşekkürler
1. Aşağıdaki tabloda söylev hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar verilmiştir. Halide Edip Adıvar’ın "Sultanahmet Mitingi Nutku'nu bu hususlara göre değerlendiriniz. Metinle ilgili düşüncelerimizi örnekler vererek tabloya yazınız.
Söyleve Hazırlarken Dikkat Edilecek Hususlar
|
Sultanahmet Mitingi Nutku
|
Konunun çeşitli yönleriyle bilinmesi
|
Konuşmacı milletin içinde bulunduğu durumu bilmektedir.
|
Söylev verenin söyleyeceklerinize inanması
|
Konuşmacının Türk milletinin gücüne inancı tamdır.
|
İleri sürülen düşüncelerin içselleştirilmesi
|
Milli mücadeleyi, bağımsızlığı içselleştirmiştir.
|
Etkili ve kısa cümlelerle güven içinde söze başlaması
|
Konuşmacıda güven duygusu vardır. Etkili ifadelerle dinleyicilerin dikkatini topladığı anlaşılıyor.
|
Hemen asıl konuya gelişmesi
|
Asıl konuya hemen geçmemiş, aşamalı olarak geçmiştir.
|
Dinleyici kitlesiyle sürdürülen iletişimin kesilmeden konuşmaya devam edilmesi
|
Dinleyicilerle iletişimi kesmeden konuşmayı sürdürmüştür. Bunun için arada hitaplara yer vermiştir.
|
Toplayıcı ve zihinde kalabilecek heyacanlı ve açık cümlelerle söylevin bitirilmesi
|
Söylev, zihinde kalabilecek heyecanlı ve etkili sözlerle bitirilmiş.
|
2. Bilinmeyen, içselleştirilmeyen konularda söylev hazırlamanın nasıl sakıncaları olabileceğini aşağıya yazınız.
Söylev veren kişi söylediklerine yürekten inanmalı, konuyu içselleştirmelidir. Yoksa anlattıkları etkili olmaz, heyecansız, etkisiz, yapmacık bir konuşma olur.
10.ETKİNLİK
Topluluk karşısında yapılacak bir konuşma için ne tür ön hazırlıklar yapılmalıdır? Düşüncelerinizi açıklayınız.
11.ETKİNLİK
“Lise Öğretmen ve Öğrencileri ile Konuşma” ve “Sultan Ahmet Mitingi Nutku” adlı metinlerde dinleyicilere benimsetilmek, aşılanmak istenen fikirler nelerdir? İncelediğiniz metinlerden hareketle söylevlerin temel işlevini açıklayınız.
Lise öğretmen ve Öğrencileri ile Konuşma adlı metinde öğrencilere ve öğretmenlere daha çok çalışma ve bilime daha fazla önem verme konusunda telkinler vardır.
Sultanahmet Mitingi Nutku: Halide Edip, İstanbul halkının düşman işgaline karşı ayaklanmasını sağlamak için bu nutku vermiştir.
12.ETKİNLİK
Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’ni okuyunuz. “Lise Öğretmen ve Öğrencileri ile Konuşma” adlı söylevi de dikkate alarak Atatürk’ün Türk gençlerinden neler beklediğini, Türk gençliğine niçin önem verdiğini ve Türk gençlerinin görev ve sorumluluklarının neler olduğunu belirtiniz.
Atatürk, Gençliğe Hitabe’de gençlerin, ilk olarak cumhuriyete sahip çıkıp onu korumalarını istiyor. Atatürk, Cumhuriyet’i koruyup kalkındıracak gücün gençlikte olduğunu bildiği için Türkiye Cumhuriyet’ini gençlere emanet etmiştir.
14.ETKİNLİK
Atatürk, Gençliğe Hitabe’de gençlerin, ilk olarak cumhuriyete sahip çıkıp onu korumalarını istiyor. Atatürk, Cumhuriyet’i koruyup kalkındıracak gücün gençlikte olduğunu bildiği için Türkiye Cumhuriyet’ini gençlere emanet etmiştir.
Ey Türk gençliği!
Ey Türk istikbalinin evladı!
Büyük Türk milleti!
Ne mutlu Türküm diyene!
• 10. sınıf dil ve anlatım dersi, “Ünlem” konusundan öğrendiklerinizden hareketle “Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi” ve “Onuncu Yıl Nutku”ndan alınan yukarıdaki cümlelerin anlamları bakımından ne tür cümleler olduğunu belirtiniz. Atatürk’ün Konya Sultanisinde öğretmenlere ve öğrencilere yaptığı söylev ile Halide Edip Adıvar’ın “Sultanahmet Mitingi Nutku”ndaki benzer cümleleri gösteriniz. Bu tür cümlelerin kullanılma nedenlerini ve metnin anlatımına katkılarını açıklayınız.
Yukarıda verilen cümleler, ünlem cümleleridir. Ders kitabındaki nutuk metinlerinde ünlem cümlelerine sıkça yer verilmiştir. Ünlem cümlelerinde seslenme, coşku, heyecan gibi anlam özellikleri bulunur.
15.ETKİNLİK
Halide Edip Adıvar’ın “Sultanahmet Mitingi Nutku”ndan alınan aşağıdaki bölümlerde dilin hangi işlevde kullanıldığını belirtiniz. İncelediğiniz diğer söylevi de dikkate alarak söylevlerde dilin hangi işlevlerinin bir arada kullanıldığını söyleyiniz.
Sultanahmet Mitingi Nutku
|
Dilin işlevi
|
Ruhu göklerde olan ecdadımız minarelerimizden yedi yüzyılın şanlı Osmanlı tarihinin bugünkü faciasını seyrediyor. Bu tarihî, bu muazzam meydanda zafer alayları yapan kahraman ecdadımızın ruhları karşısında, dünyanın bir başından bir başına at süren o namağ- lup erlerin gazapları karşısında başımı kaldırıyor ve diyorum ki: “Ben Türk ve Müslüman tarihinin bedbaht bir kızıyım. Eskileri kadar kahraman fakat bedbaht yeni milletin de bedbaht bir anasıyım.”
|
Heyecana bağlı işlev
|
Şimdi yemin ediniz ve benimle tekrar ediniz:
Milletlerin ilahî hakkı ilan olunacağı güne kadar kalbimizde heyecanımız kalacak, eksilmeyecektir.
Yedi yüz senenin en asil ve büyük mirası olan vakarımızı, adalet ve terbiyemizi unutmayacağız.
Yemin ediniz!
|
Alıcıyı Harekete geçirme İşlevi
|
0 Yorum var "11. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı sayfa 215 Cevabı (Evrensel İletişim Yayınları)"
Yorum Gönder