12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz.
12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 56
sayfa 56
Etkinlik
Bir Günün Sonunda Arzu şiiri ile Karşiirini tema, ahenk unsurları ve taşıdığı gizem ögeleri bakımlarından karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazarak şiirlerin ait olduğu geleneğin özelliklerini belirleyiniz.
Bahsi geçen iki şiir de gizem unsurları taşımaktadır. Sembolist ve empresyonist ögeler iki şiirde de görülmektedir. Bir Günün Sonunda Arzu şiiri aruz ölçüsüyle, Kar şiiri ise hece ölçüsüyle yazılmıştır. İki şiir de ses uyumlarıyla ( aliterasyon ve asonans ) ve diğer ahenk unsurlarıyla öz şiir özelliği göstermektedir. Dil ve anlatım bakımından Bir Günün Sonunda Arzu şiiri Fecriati şiir geleneğine, Kar şiiri ise Milli Edebiyat şiir anlayışını şekil bakımından sürdürmektedir. İki şiirin buluştuğu nokta Öz Şiir anlayışıdır. Ayrıca şiirlerin işlediği temalar da birbirine benzerdir.
5. Şiirin bütününde hangi söz sanatlarının kullanıldığını bularak bunların şiirdeki görevlerini defterinize yazınız. Millî Edebiyat Dönemiyle karşılaştırıldığında bu dönemde şiir dilinin oluşumunda söz sanatlarının rolünü anlatınız.
"Yağmurlu, karanlık bir düşünceden" dizesinde düşünce buluta benzetilmiştir ve kapalı istiare yapılmıştır. İkinci bentte "Sesin nerede kaldı" sözüyle istifham, sesin rüzgara benzetilmesiyle teşbih sanatlarından faydalanılmıştır. Üçüncü bentte sabah ve akşam kelimeleriyle tezat sanatı; gök, deniz, kar kelimelerinin bir arada kullanılmasıyla tenasüp sanatı kullanılmıştır. Son bentte ise"Ey kış" sözüyle nida, "rüyanın beyaz dokusu" sözünde rüyanın beyaz kumaşa benzetilmesiyle kapalı istiare yapılmıştır. Bu söz sanatları şiirde anlam derinliğini sağlamış, şiirin imge örüntüsünü güçlendirmiş, şiiri çok katmanlı bir hale getirmiştir.
6. Millî Edebiyat Döneminde ortaya çıkan şiir hareketlerinin Cumhuriyet Dönemi şiirini belirlediği kabul edilmektedir. Buradan hareketle önceki döneme göre şairin duygu dünyasını ifade etmede kendisine yardımcı olan imgeleri bulup bunların nasıl zenginleştiğini ve şiirdeki görevlerini sözlü olarak ifade ediniz.
Milli Edebiyat Dönemi şiiri Ahmet Haşim ve Yahya Kemal şiirlerini ayrı tutarsak şiirde imgelerden ziyade gerçekliğe yaslanmıştır. Bu dönem şiirinde didaktiklik esastır. Cumhuriyet Devri ile şiir daha şahsileşmiş ve özellikle Öz Şiir anlayışı ile imgesel bir temele oturmuştur. Yani şiir toplumdan bireye doğru yol almıştır. Bu durum şiiri fikirlerin sahası olmaktan duyguların sahası olmaya taşımıştır.7. Şair bireysel duyarlılıkları dile getirirken Türkçenin hangi imkânlarından faydalanmıştır? Açıklayınız.
Şair bireysel duyarlılıklarını ifade ederken Türkçenin sağlam ses yapısından, kelimelerin çağrışım gücünden ve yan-mecaz anlamlarından, sözcüklerin oluşturduğu müzikaliteden yararlanmıştır.
8. Şiirdeki imgeleri bularak bunların görevlerini ve hangi duyguları ifade ettiklerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Şiirin en önemli imgesi "kar" imgesidir. Bu imge şiirin gizemli ve karamsar atmosferini sağlamak için kullanılmıştır. " Anadolu " imgesi uzakları ve özlemleri ifade etmektedir. "Buğulanan ayna" imgesi şiirin rüya atmosferinde belirsizliği daha keskinleştirmiştir. "Göğe uzanan kamış" imgesi ise bu bulanıklık ve karanlık ortamda yalnızlığı ifade etmektedir.
9. Kar şiirindeki asonans, aliterasyon, kafiye, iç kafiye, söyleyiş tarzı gibi ahenk unsurlarını bulunuz.
Ses akışının şiirin ahengini nasıl etkilediğini anlatınız. Şiirin ölçüsünü bulup defterinize yazınız.
Şiir 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.İlk bentte "geceden, düşünceden, inceden" sözcükleri arasında tam uyak, ikinci bentte " sesin, için, içindesin " sözcüklerinde tam uyak; üçüncü bentte " akşam, uyanamam, buram" sözcükleri arasında tam, " sevdiklerimiz aşkına, deniz aşkına " sözleri arasında yine tam uyak vardır. Son bentte " aynanın, rüyanın, dünyanın" sözcükleri arasında yarım uyak, "kamış, kış" sözcükleri arasında tam uyak vardır. "Sırf unutmak için, unutmak ey kış!" mısrası "k" seslerinin tekrarı ile aliterasyon yapılmıştır. Ses akışı şiirin rahat ve bir ritim içerisinde ahenkle okunmasını sağlamıştır. Devrik cümleler ise anlatımda tekdüzeliği kırmıştır.
10. Şiirin ifade ettiği duygu dünyasının günümüz insanını da kapsadığını söyleyebilir misiniz? Yorumlayınız.
Şiirin bahsettiği yalnızlık, karamsarlık temaları evrensel temalardır ve dolayısıyla günümüz insanını da kapsamaktadır. Öz şiir anlayışı bu tars evrensel duyguları işler genelde.
11. Şiirden hareketle Ahmet Muhip Dıranas’ın ait olduğu sanat geleneğini belirleyiniz. Nedenlerini defterinize yazınız.
Şiirden hareketle Ahmet Muhip Dıranas Cumhuriyet şiiri içerisinde Öz Şiir anlayışına bağlıdır. Şiirlerindeki ahenk ögeleri, işlediği bireysel temalar, biçim ve söyleyiş kusursuzluğuna ulaşma çabası, imgelere dayalı bir şiir anlayışı onu bu şiir akımı içine yerleştirmektedir.
12. Kar şiirinde çoğunlukla hangi Batılı edebî akımın izleri görülmektedir? Yorumlayınız.
Bu şiirde genelde empresyonizmin ve biraz da sembolizmin etkisi görülmektedir. Şair tabiattan elde ettiği izlenimleri kendi ruhsal süzgecinde damıtmış ve bunu şiirine yansıtmıştır.
13. Kar şiirinde Batılı edebî akımlarla birlikte millî ve mahallî ögelerden de yararlanılmış mıdır? Tespitlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Bu şiir milli ögelerle Batılı ögeleri kaynaştırmayı başarmış bir şiirdir. Hece ölçüsü, halk dili ve söyleyişleri, vatanın tabiatı Batı Edebiyatı şiir anlayışlarıyla harmanlanmıştır.
14. Kar şiirinde yerli ve mahallî olan ögelerin şiir dünyasında nasıl yüksek bir estetik zevkte ifade edildiğini belirleyiniz.
Bu şiirdeki yerli ögeler evrensel temalarla birleştirilmiş ve çağdaş sanat anlayışları ile birlikte yerelliğin ötesine taşınmış bir şiirdir. Şiirde memleket tabiatı şiirin arka plan fotoğrafı gibidir.
15. Ahmet Muhip Dıranas hakkında yaptığınız araştırma ve Kar şiirinden hareketle onun fikrî ve edebî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz? Bu bağlamda eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz.
AHMET MUHİP DIRANAS EDEBİ KİŞİLİĞİ,SANAT ANLAYIŞI,ESERLERİ MADDELER HALİNDE...
Edebi Kişiliği - Sanat Anlayışı
- Adı "Fahriye Abla" şiiriyle özdeşlemiştir.
- Şiirlerinde konu olarak Anadolu'yu memleket manzarlarını, doğa ve tarih sevgisini, aşkı, ölümü hatıraları işlemiş destansı şiirler de yazmıştır.
- Yayımlanan ilk şiiri, Ankara Lisesi'nden Muhip Atalay imzasıyla Millî Mecmua'da çıkan "Bir Kadına" adlı şiirdir.
- Tevfik Fikret'in "Rübab-ı Şikeste" adlı eserini Türkçeleştirerek "Kırık Saz" adıyla yayımlamıştır.
- Şiirde biçime önem verişi, işlediği temalar, simgecilikten hareketle yarattığı yeni bir şiir diliyle kendi dönemindekileri olduğu gibi sonra gelenleri de etkilemiştir.
- Şiirde ahenge ve sese önem vermiştir.
- Örneğin Kar şiirinde sesi ön plana çıkarırken Olvido adlı şiirinde ne sesi anlama ne de anlamı sese baskın kılmıştır.
- Fransız sembolist şiirinin öncülerinden Baudelaire ve Verlaine'in etkisi altında kalan sanatçı, "biçim" ve "ahenk"i kaygı edinmiş, yeni bir yapı içinde ruhun dalgalanışlarını dile getirmeye çalışmıştır.
- Şiirde yeni bir bütünlük kurmaya çalışmıştır.
- Ölçü ve uyağa sıkı sıkıya bağlı kalmıştır. Sese ve ahenge önem vermiştir.
- Gerek Fransız şiiri, gerekse kendinden önceki kuşaktan ustaları Ahmet Haşim ve Ahmet Hamdi Tanpınar'dan aldığı etkileri sanatına yedirerek özgün bir şiire ulaşmıştır.
- Hece ölçüsü sınırlarında kalarak ama durak ve vurgu yerlerini değiştirerek gelenekselde çağdaşlığı yakalayan, çağrışım gücü yüksek, yurdu, insanı ve doğası ile barışık, alışılmadık deyiş örgüsüyle unutulmaz şiirler yazmıştır.
- Şiirlerinde aşkı, tabiatı, ölümü, hatıraları, sığ olmayan bir anlatımla ve düşündürücü boyutlar içinde vermiştir.
- Öykü türünde yapıtı yoktur.
- ESERLERİ:
Şiir: Şiirler
Oyun: Gölgeler, O Böyle İstemezdi
İnceleme: Fransa'da Müstakil Resim
Şiir Çevirisi: Çalar Saat (Charles Baudelaire'den)