12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 76

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 76


12.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI (MEVSİM YAYINLARI)
SAYFA 76
Temanın halkla ilişkisi: Tema bizzat halkın hayat ve inanç tarzına yaslanarak oluşturulmuştur.Temanın daha önce ele alınıp alınmadığı: Tema daha önce defalarca ele alınmıştır.


4. Şiirdeki söz sanatlarını bularak defterinize yazınız. Bu söz sanatlarının şiirde ne gibi görevler üstlendiklerini sözlü olarak ifade ediniz.
Şiirde Adem ve Havva’nın isminin geçmesi telmih( hatırlatma ) sanatına, “Gökteki öksüz dilim” ifadesinde hilal kastedilmiş ve açık istiare yapılmıştır. İkinci ikilikte tel, mızrap ve yay sözlerinin bir arada kullanılması ile tenasüp ( uygunluk ) sanatına başvurulmuştur. Bu sanatlar sayesinde şiirin imgesel dünyası ve derinliği zenginliğe kavuşturulmuştur.

5. Şiirin dil ve söyleyiş özelliklerini Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri açısından değerlendiriniz.
Şiir yalın dili ve söyleyişte günlük dile yaklaşmasıyla Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinin bütün özelliklerini göstermektedir. Şiir dilde yalınlaşmanın ve sadeliğin güzel bir ifade edilmesidir.

6. Şiirin temasını halkla olan ilişkisi bakımından yorumlayınız.
Şiirin teması ile halkın inanışları arasında paralellik vardır. Allah’ın evreni yaratması ve insanın bu evren içindeki çabalamaları, bizzat halk kültüründen esin almıştır. Sanat bizzat halkın içinden çıkmış ve gelişmiş bir alandır.

7. Sanat şiirinin ahenk ögelerini belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Şiirin ses akışını (asanons, aliterasyon, kafiye) bulunuz.
Ses vermez tellerin bensiz…/Mızrab yontar, yay yaparım!” mısralarında z ve s seslerinin kullanılması ile aliterasyon, “Gökteki öksüz dilimi” mısrasında ünlülerin uyumu ile asonans yapılmıştır. Şiirin tamamında ikiliklerin ikinci mısra sonlarında “yaparım” sözcükleri redif, bu sözcükten bir önceki sözcükler ise uyak olarak kullanılmıştır.
b. Şiirin ölçüsünü tespit ederek bunun şiirdeki görevlerini sorgulayınız.
Şiir sekizli hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bu ölçü şiire ritim kazandırmıştır.

8. Arif Nihat Asya’nın incelediğiniz şiiri hangi özellikleriyle günümüzde millî birliği ve bütünlüğü sağlamada bir araç olarak kullanılabilir? Yorumlayınız.
Bu şiir sanatın insanları etkilemesi etkisiyle milli birlik ve bütünlüğü sağlamada bir araç olarak kullanılabilir. Milli değerler etrafında doğanın bize verdiklerini sanat potasında eritmek, milleti bütünleştirmede faydalanılabilir bir unsurdur.

9. “Gökteki öksüz dilimi / Bayrağıma ay yaparım!” dizelerindeki millî ve tarihî unsurlar hakkındaki fikirlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Bu iki mısra hem Milli Mücadele döneminin zorluklarının hem bayrağın ve hilalin simgelediği manevi değerlerin güzel bir ifadesidir. Türk milletinin tarih boyu simge olarak kullandığı hilale bu dizelerde vurgu yapılmıştır.

10. Sanat şiirinde halk şiirinden gelen hangi özellikler dikkatinizi çekmektedir? Defterinize yazınız.
Bu şiirde halk şiirine en yakın özellik hece ölçüsünün kullanılmasıdır. Mısraların sonunda kimi yerlerde yarım uyak kullanılması, dilde sadelik gibi unsurlar şiiri halk şiirine yaklaştırmaktadır.

11. Sanat şiirinin ait olduğu geleneği belirleyiniz.
Bu şiir halk şiiri çerçevesinde modern şiir geleneğine aittir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 75

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 75


sayfa 75
1. Sanat şiirinden hareketle metindeki düşüncelerin oluşmasını sağlayan zihniyeti tespit ediniz.
Metin milli duyarlılıkları ifade eden bir şiir anlayışından gelmektedir. Şiirde inanç öğeleri ön plandadır. Şiirin tamamında milli ve manevi değerlere saygılı bir söylem görmekteyiz.

2. Şiiri yapı bakımından inceleyiniz.
Şiir dokuz adet ikilikten oluşmuştur. Bu ikiliklerin tamamı şiirin temasını farklı boyutlardan içeren ve tamamlayan öğelerdir.3. Sanat şiiriyle ilgili aşağıdaki boşlukları şiirden örnekler vererek uygun biçimde doldurunuz.
Teması: İnsanın Allah’ın verdikleri karşısında yaratıcılığıMillî ve tarihî ifadeler: Mızrap ve yay ifadesi milli kültürümüzün öğelerinden olan müzik alanına gönderme yapmaktadır. Aynı şey bir sonraki ikilikte kamış-ney ilişkisi gerek müziğimizi gerek tasavvufumuzu anımsatan bir ifadedir. Adem ve Havva’dan, hilalden bahsedilmesi bu tarz unsurları ön plana çıkarır niteliktedir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 74

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 74

12.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI
SAYFA 74
1. Metnin hangi zihniyet etrafında oluştuğunu yorumlayınız.
Bu şiir Halk Edebiyatı bağlamında Memleketçi Edebiyat zihniyeti etrafında oluşmuştur.

2. Bağlamacıya şiirini yapı bakımından inceleyiniz.
Şiir beş adet dörtlükten oluşmuştur. Nazım biçimi bakımından koşmaya benzer, nazım türü bakımından güzellemeye örnektir.

3. Şiirin temasını bulunuz. Bu temanın halkla ve halk şiiriyle olan ilişkisini belirleyerek daha önce Türk edebiyatında ele alınıp alınmadığını tespit ediniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Şiirin teması geçmişe özlemdir. Metinde halk kültürüne, onun eserlerine, şiir ve edebi anlayışına tekrar dönme arzusu ağır basmaktadır.  Bu tema daha önce de mesela Beş Hececiler’ de de sıklıkla görülmüştür.

 
4. Bağlamacıya şiirinde tarihî temalar kullanılmış mıdır? Bunların şiirin bütünlüğü içindeki görevlerini sözlü olarak anlatınız.
Bu şiirde geçmişin kültürel değerleri ve halk edebiyatımızın tarihi karakterlerinden sıklıkla bahsedilmektedir.  Böylece şiir teması oluşturmak için atmosfer sağlanmıştır. Ayrıca şair bu tarihi öğelerle geçmiş özlemini somut hale getirmiş ve gözler önüne sermiştir.

5. Şiirdeki söz sanatlarını bulunuz ve bu söz sanatlarının şiirdeki görevlerini açıklayınız.
 “Dirilt namelerini atalarının” mısrasında nameler ölü bir insana benzetilmiştir. Burada kapalı istiareye başvurulmuştur. “ Dertli, Emrah, Ruhsat” derken telmih ( hatırlatma ) sanatı vardır. İkinci dörtlükte geçen şair isimleri de bu sanata örnektir. “Bağlaman şenliğidir odaların” derken bir teşbih ( benzetme ) yapılmıştır. Üçüncü dörtlükte türkü, varsağı, destan gibi birbiriyle alakalı sözlerin kullanılmasıyla tenasüp ( uygunluk ) sanatı yapılmıştır. “Arkadan yine bir Karacaoğlan” derken Karacaoğlan’dan kasıt Karacaoğlan’ın eserleridir. Burada bir söz benzetme ilgisi olmadan başka bir söz yerine kullanılmış, yani mecaz-ı mürsel yapılmıştır. Son dörtlükteki ozan isimleri yine telmih sanatına örnektir. “Küsmüş parmakları sazları yaslı” derken parmak ve saz insana benzetilmiş yani teşhis ( kişileştirme ) yapılmıştır.

6. Bağlamacıya şiirinde seslerin dizilişi, dil ve söyleyiş özellikleriyle ilgili dikkatinizi çeken hususlar nelerdir? Bunların şairin duygularını ifade etmedeki gücünü sorgulayınız.
Şiirde ses uyumlarına yani aliterasyon ve asonanslara oldukça yer verilmiştir. Halk şiiri özelliği olarak birbirine uygun sesler kullanmak önemlidir. Ayrıca yine Halk şiiri etkisiyle yarım uyaklar ve rediflere de yer verilmiştir. Bu ahenk unsurları şairin iletmek istediği fikri keskinleştirmiş ve daha etkileyici bir biçime getirmiştir.

7. Memleketin değişik görünüşleri, farklı insan manzaraları bu şiire nasıl yansımıştır? Sözlü olarak
ifade ediniz.
Metinde Anadolu bir bütün olarak anlatılmış, her yöreden ozan ve şairden bahsedilmiştir. Şiir ayrıca Anadolu insanının hayatında ozanlığın yerini anlatırken bu insanların yaşayışına dair ipuçları da vermektedir.

8. Bağlamacıya şiirinin ahenk özellikleriyle ilgili aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
a. Şiirin ölçüsünü belirleyerek bunun şiirdeki görevini defterinize yazınız.
Şiir 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. 6+5 durak yapısı kullanılmıştır. Bu özellik şiire ritim kazandırmıştır.b. Şiirin ses akışını yorumlayınız.
Şiirde özellikle mısra sonlarında sesler birbirine benzer şekilde kullanılmıştır. Bu ise kafiye ve redifleri oluşturmuştur. Ayrıca dize içlerinde seslerin birbirine benzeşmesiyle aliterasyon ve asonanslar yakalanmıştır.

9. Günümüzde de Ahmet Kutsi Tecer gibi derlemeler yapan sanatçılar var mıdır? Elde ettiğiniz sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Günümüzde bu tarz çalışmalar genellikle üniversitelerin Halkbilim veya Türkoloji bölümlerince yapılmaktadır.

10. Bağlamacıya şiirinde millî duyarlılığa yer verilip verilmediğini belirleyiniz. Tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Bu şiirde milli duyarlılığa oldukça yer verilmiştir. Folklor öğelerinin sıkça görülmesi, halk kültürüne, tarihine, edebiyat ve müzik alemine örneklerin bolca zikredilmesi bunu gösterir niteliktedir. Milli bir tarih ve kültür duygusu içerisinde milli duyarlılığa yer verilmiştir.

11. Bağlamacıya şiirindeki halk şiiri unsurlarıyla ilgili tespitlerinizi defterinize yazınız.
Metin ölçü, kafiye ve redif yani ahenk unsurları bakımından halk şiiri ile büyük paralellikler gösterir. Söyleyiş olarak da yalınlığın seçilmesi, kimi zaman yiğitçe bir söyleyiş ile halk şiiri söyleyiş tarzına yaklaşılmıştır.

12. Şiirin bağlı bulunduğu geleneği belirtiniz. Bu gelenek ile Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri arasındaki
ilişkiyi anlatınız.
Şiir halk edebiyatı şiir geleneğine bağlıdır. Bu gelenek Milli Edebiyat dönemi ve devamında halk kültürüne ait öğelerin önem kazanmasıyla kendisine modern bir mecrada yaşama şansı bulmuştur.

13. Bizim Memleket şiiri ile Bağlamacıya şiirini zihniyet, ses, dil, tema ve yapı yönünden inceleyiniz.
Şiirlerin benzer ve farklı yönlerini defterinize yazınız.
İki şiir de halk edebiyatı şiir geleneğinden etkilenmiştir. İkisinin de dili sadedir, ikisi de memleket konularını işlemektedir. İki şiir de dörtlüklerden oluşmaktadır.

14. a. “Sanat eseri sanatçının vücudundan kopan parçalar gibidir.” sözünden yola çıkarak Bağlamacıya 
şiiri ile Ahmet Kutsi Tecer arasındaki bağı nasıl ifade edersiniz? Sözlü olarak anlatınız.
Ahmet Kutsi Tecer hayatını halk edebiyatı ve kültürü araştırmalarına, derlemelerine adamıştır. Örneğin Aşık Veysel gibi büyük bir ozanı edebiyatımıza tanıtan ve kazandıran kişi olmuştur. Dolayısıyla bu şiir Ahmet Kutsi Tecer’in dünyaya bakışını da yansıtmaktadır.
b. Ahmet Kutsi Tecer hakkında yaptığınız araştırmadan yola çıkarak sanatçının fikrî ve edebî yönünü
anlatınız.

AHMET KUTSİ TECER MADDELER HALİNDE...

Milli Edebiyat Zevk Ve Anlayışını Sürdüren Şiir

 Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri:
  • Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir.
  • Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
  • Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
  • Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
  • Hece vezni kullanılmıştır.
  • Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.
  • Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır.
  • Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır.
  • Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır.
AHMET KUTSİ TECER (1901-1967)

  • İlk şiirlerinde romantik aşkları,ölüm,yalnızlık ve hüzün gibi bireysel temaları işlemiş, daha sonraları halk kültürünün zengin kaynaklarıyla tanışmasıyla biraz da dönemin havasına uygun olarak ülke ve toplum sorunlarına yönelmiştir.
  • Şiirlerinde yer yer Anadolu halk motiflerini işlemiş, lirik ve memleket şiirleriyle tanınmıştır.
  • Hece ölçüsüne yeni biçimler aramış,Batılı şiir anlayışından aşık tarzı söyleyişlere yönelmiştir.
  • Türk halk şiirinden yararlanarak şiirler yazmıştır.
  • "Neredesin" şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir.
  • En çok bilinen şiiri Orda Bir Köy Var Uzakta adlı şiirini babasının memleketi olan Apçağa Köyü ( Erzincan/Kemaliye) için yazmıştır.
  • Aşık Veysel'i edebiyatımızda tanınmasına katkıda bulunmuştur.
  • İlk ve en önemli oyunu Köşebaşı'nda Batı'ya özenenleri eleştirir. 1961'de sahnelenen son oyunu Satılık Ev yayımlanmamıştır. 
  • Çoğunluğu dergilerde olmak üzere Halk edebiyatı ve folklor konularında çeşitli incelemeleri de vardır. 

  • Eserleri:
  • Şiir: Şiirler
  • Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev,Bir Pazar Günü
ORDA BİR KÖY VAR UZAKTA
Orda bir köy var, uzakta,
O köy bizim köyümüzdür.
Gezmesek de, tozmasak da
O köy bizim köyümüzdür.

Orda bir ev var, uzakta,
O ev bizim evimizdir.
Yatmasak da, kalkmasak da
O ev bizim evimizdir.

Orda bir ses var, uzakta,
O ses bizim sesimizdir.
Duymasak da, tınmasak da
O ses bizim sesimizdir.

Orda bir dağ var, uzakta,
O dağ bizim dağımızdır.
İnmesek de, çıkmasak da
O dağ bizim dağımızdır.

Orda bir yol var, uzakta,
O yol bizim yolumuzdur.
Dönmesek de, varmasak da
O yol bizim yolumuzdur.

 Ahmet Kutsi TECER

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 71

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 71


12.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI 
SAYFA 71
Tema: Memlekete HayranlıkTarihî ifadeler: Zahir, viranTemanın halkla ilişkisi: Tema doğrudan memlekete yönelmiştir. Bu şiirde memlekete romantik bir bakış açısı vardır.Temanın daha önce ele alınıp alınmadığı: Tema daha önce Milli Edebiyat Döneminde ve sonra devamında ele alınmış bir temadır.

4. Bizim Memleket şiirinde tema ile başlık arasında nasıl bir ilişki kurarsınız? Bunun ahenk üzerinde bir etkisi var mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Metnin başlığı temaya uygun bir başlıktır. Bu ikisi halk kültürüne yakın olduğundan şiirin ahengi de halk edebiyatı zevkine göre oluşturulmuştur.5. Şiirdeki söz sanatlarını bularak bunların görevlerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.

İlk dörtlükte “İçinden tanırım ben o elleri” mısrasında eller sözcüğü ile insanlar kastedilmiştir. Burada mecaz-ı mürsel vardır. İkinci dörtlüğün tamamında memleket tabiatı abartılarak anlatılmış, mübalağa sanatı kullanılmıştır. Ayrıca “Baharlar yaratır kışın karından;” mısrasında a ve ı sesleri tekrarlarıyla aliterasyon sanatına başvurulmuştur, bahar ve kış arasında tezat sanatı kullanılmıştır. Üçüncü dörtlükte “Bir tasta yoğurur derdi, sevinci,” mısrasında dert ve sevinç hamura yahut yoğrulabilen bir nesneye belirtilmiştir böylece kapalı istiare yapılmıştır ve dert ile sevinç sözcükleri arasında tezat sanatına yer verilmiştir.. Son dörtlükte şair yerini yurdunu, toprağını aslan payına benzetmiştir. Böylece açık istiare kullanılmıştır.

6. Bu şiirde memleket manzaralarıyla ilgili hangi anlatım özelliklerini görmektesiniz? Açıklayınız.
Şiirde memleket manzaraları büyülü, şifalı topraklarmış gibi anlatılmıştır. Buradaki manzara tasvirlerinde öznel anlatım söz konusudur. Betimleyici anlatım ağırlıktadır.

7. Bizim Memleket şiirinden hareketle Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirlerin dil ve söyleyiş özellikleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz? Yorumlayınız.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir dilde sadelik ve yalınlıktan yanadır. Biçim ve söyleyiş olarak halk edebiyatı şiir geleneğinden yararlanılmaktadır. Seslerin akışı, kafiye ve redifler, aliterasyonlar ile ahenk sağlanmaya çalışılmıştır. Hece ölçüsüyle yazılan şiirler ritmini bu özelliğinden ve duraklarından yararlanarak elde etmiştir. Anlamda kapalılık istenmemiş, dışa dönük ve açık şiirler kaleme alınmıştır.
 

8. Bizim Memleket şiirindeki ahenk unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Şiirin ses akışını belirleyiniz.
Şiir temasına uygun olarak vurgulara, bir ritme ve duraklara sahiptir. Bu akış şiirin anlatımına güç katmaktadır.

b. Şiirin ölçüsünü bularak bunun şiirdeki görevini açıklayınız.
Şiir 6+5=11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bu ölçü sayesinde şiir belli bir ritme ve ahenge kavuşmuştur.

9. Bizim Memleket şiirinin ifade ettiklerini düşündüğünüzde günümüzde bu tarz şiirlere rastlanıp rastlanmadığını açıklayınız. Tespitlerinizi sınıfta sözlü olarak ifade ediniz.
Günümüzde bu tarz memleketçi şiire fazla rastlanmamaktadır. Günümüz şiiri daha bireysel temaları ele alır ve insanın iç dünyasına yönelir genellikle.

10. Şiirde, millî duyarlılığa ait hangi unsurlara yer verilmiştir? Sorgulayınız.
Şiirde milli duyarlılık vatan ve memleket kavramlarıyla somutlaştırılmıştır. Memleketin üretim koşulları, doğasının büyüleyiciliği ile kutsal bir yer olduğu ve uğruna can verilebileceği belirtilmiştir.
11. Bizim Memleket şiirindeki halk edebiyatı unsurlarını bulunuz. Bunları defterinize yazınız.
Şiirin ölçüsü ( hece ölçüsü ) ve dili, şiirde daha çok yarım ve tam uyak kullanılması, koşmalara benzer coşkun bir doğa tasviri, son dörtlükteki yiğitçe anlatış birer halk edebiyatı unsurudur.
12. Bizim Memleket şiiri hangi geleneğin izlerini taşımaktadır? Bu gelenek etrafında edebî akımlardan
da yararlanılmış mıdır? Sebepleriyle anlatınız.
Bu şiir halk edebiyatı şiir geleneğinden yararlanılarak yazılmıştır. Bu gelenek etrafında edebi akımlardan romantizm ve az da olsa realizmden yararlanılmıştır. Şiirin doğa tasvirleri ve memleket gerçeklerini anlatması onu realizme, fakat gerçekliğe duygusal olarak yönelinmesiyle romantizme yaklaştırmıştır.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 72

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 72

SAYFA 72
13. Eserle sanatçı arasındaki ilişki bilinen bir gerçektir. Siz de Faruk Nafiz Çamlıbel hakkında yaptığınız araştırma ve Bizim Memleket şiirinden yola çıkarak Faruk Nafiz Çamlıbel’in sanat anlayışı ve fikrî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz? Eserle şair arasındaki ilişki bağlamında çıkarımlarda bulununuz.

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1974)
  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı  ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de usta­ca kullanmıştır.
  • Sanat adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiir­ler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Cumhuriyet  Dönemi  Türk  Edebiyatı’nda  da  etkili   bir isimdir.
Eserleri:

ŞİİR:
Şarkın Sultanları (1919) 
Gönülden Gönüle (1919) 
Dinle Neyden (1919) 
Çoban Çeşmesi (1926) 
Suda Halkalar (1928) 
Bir Ömür Böyle Geçti (1933) 
Elimle Seçtiklerim (1934) 
Akarsu (1937) 
Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938) 
Akıncı Türküleri (1938) 
Heyecan ve Sükûn (1959) 
Zindan Duvarları (1967) 
Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969)
OYUN: (çoğu manzumdur)
Canavar (1925) 
Özyurt (1932) 
Akın (1932) 
Kahraman (1933) 
Yayla Kartalı (1945)
ROMAN
Yıldız Yağmuru (1936)
Ayşenin Doktoru

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 70

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 70

12.sınıf edebiyat cevapları Mevsim Yayınları
sayfa 70
HazırlıkCumhuriyet’in ilk yıllarında sanatçıların özellikle memleket temalı şiirler yazmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Yorumlayınız.

Bu yıllarda Milli Mücadele Dönemi devamında milli değerlere, Anadolu’ya ve Anadolu insanına, folklora yönelik şiirler yazılmıştır. Dönemin fikir hareketleri içinde tutarlı bir durumdur bu.

1. Bizim Memleket şiirinden yola çıkarak metnin hangi zihniyet çevresinde yazıldığını yorumlayınız.
Metin Milli Mücadele Döneminde halka ve onun yaşamına yönelişin ağırlıkta olduğu bir dönemde oluşturulmuştur.

2. Bizim Memleket şiirini yapı bakımından inceleyeniz.
Şiir dört tane dörtlükten ( birimden ) oluşmuştur. Bu şiirin tamamında tek bir konu anlatılmıştır ve şiirin birimleri bu yüzden birbiriyle alakalı ve birbirini tamamlar niteliktedir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 69


SAYFA 69:
6. Aşağıdakilerden hangisi ahenk ve tema bakımlarından toplumcu gerçekçi bir şiire ait olamaz?
A. Belki avluda bir ağaç bulunur ama
Gökyüzünü başımın üstünde görmek
bana yasak…
B. bana aylardır
kendi sesimden başka insan sesi duyurmayan
bu demirli pencere
C. Dışarda bahar geldi karıcığım, bahar,
dışarda bozkırın üstünde pırıltılar…
Ve içerde artık böcekleriyle canlanan kerevet,
D. Bugün Pazar.
Bugün beni ilk defa güneşe çıkardılar.
Ve ben ömrümde ilk defa gökyüzünün bu kadar…
E. Ben zamanı gördüm,
Devrilmiş sütunları arasından
Çok eski bir sarayın
7. Aşağıdaki eşleştirmeleri uygun biçimde yapınız.
Toplumcu gerçekçilik ( Marksizm-Sosyalizm )Öz Şiir ( Sembolizm-Parnasizm )Memleket Edebiyatı ( Realizm-Naturalizm )
EtkinlikMillî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynaklarını araştırınız (71. sayfadaki 7. soruya yöneliktir.).

Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları


Millî ve memleketçi edebiyatın şiir sahasındaki söyleyiş biçimlerini, temalarını, şiir yazma tekniklerini ve kaynakları
·         Batı taklitçiliğinden kaçınarak milli konulara yönelme, yeni ve milli bir edebiyat ortaya koyma amacı güdülmüştür.

·         Türk kültürü ve tarihi el değmemiş bir hazine olarak kabul edilmiştir.
·         Dil birliğini, ulus*devlet anlayışının temeli olarak gören Milli Edebiyatçılar Türkçeyi bilim ve sanat dili haline getirme, dil bilinci yoluyla milli bilinç oluşturma, halk kültürüne yönelme ve halkı eğitme gibi amaçlarına ulaşmak için dilde sadeleşmeye gitmişlerdir.
·         Dilde karşılığı bulunan ve dilimize fazla oturmayan Arapça ve Farsça sözcükleri kullanmamayı, sade bir Türkçeyi savunmuşlardır.
·         Toplum için sanat anlayışı çerçevesinde eserler ortaya konmuştur.
·         Halkın yaşamı ve sorunlarının yanı sıra bireysel konular da işlenmiştir.
·         Mizahi üslup önemsenmiş, mizah ve hiciv türünde eserler de verilmiştir.
Dil ve üslup sadedir.
EtkinlikFaruk Nafiz Çamlıbel’in fikrî ve edebî yönü hakkında araştırma yapınız (72. sayfadaki 13. soruya yöneliktir.).

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL EDEBİ KİŞİLİĞİ,ESERLERİ MADDELER HALİNDE


FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1974)
  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı  ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de usta­ca kullanmıştır.
  • Sanat adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiir­ler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Cumhuriyet  Dönemi  Türk  Edebiyatı’nda  da  etkili   bir isimdir.
Eserleri:

ŞİİR:
Şarkın Sultanları (1919) 
Gönülden Gönüle (1919) 
Dinle Neyden (1919) 
Çoban Çeşmesi (1926) 
Suda Halkalar (1928) 
Bir Ömür Böyle Geçti (1933) 
Elimle Seçtiklerim (1934) 
Akarsu (1937) 
Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938) 
Akıncı Türküleri (1938) 
Heyecan ve Sükûn (1959) 
Zindan Duvarları (1967) 
Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969)
OYUN: (çoğu manzumdur)
Canavar (1925) 
Özyurt (1932) 
Akın (1932) 
Kahraman (1933) 
Yayla Kartalı (1945)
ROMAN
Yıldız Yağmuru (1936)
Ayşenin Doktoru

Etkinlik
Ahmet Kutsi Tecer’in Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında araştırma yapınız (74. sayfadaki 14. soruya yöneliktir.).

AHMET KUTSİ TECER KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ-ESERLERİ MADDELER HALİNDE


Milli Edebiyat Zevk Ve Anlayışını Sürdüren Şiir

 Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir.
Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri:
  • Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir.
  • Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
  • Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
  • Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
  • Hece vezni kullanılmıştır.
  • Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.
  • Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır.
  • Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır.
  • Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır.
AHMET KUTSİ TECER (1901-1967)

  • İlk şiirlerinde romantik aşkları,ölüm,yalnızlık ve hüzün gibi bireysel temaları işlemiş, daha sonraları halk kültürünün zengin kaynaklarıyla tanışmasıyla biraz da dönemin havasına uygun olarak ülke ve toplum sorunlarına yönelmiştir.
  • Şiirlerinde yer yer Anadolu halk motiflerini işlemiş, lirik ve memleket şiirleriyle tanınmıştır.
  • Hece ölçüsüne yeni biçimler aramış,Batılı şiir anlayışından aşık tarzı söyleyişlere yönelmiştir.
  • Türk halk şiirinden yararlanarak şiirler yazmıştır.
  • "Neredesin" şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir.
  • En çok bilinen şiiri Orda Bir Köy Var Uzakta adlı şiirini babasının memleketi olan Apçağa Köyü ( Erzincan/Kemaliye) için yazmıştır.
  • Aşık Veysel'i edebiyatımızda tanınmasına katkıda bulunmuştur.
  • İlk ve en önemli oyunu Köşebaşı'nda Batı'ya özenenleri eleştirir. 1961'de sahnelenen son oyunu Satılık Ev yayımlanmamıştır. 
  • Çoğunluğu dergilerde olmak üzere Halk edebiyatı ve folklor konularında çeşitli incelemeleri de vardır. 

  • Eserleri:
  • Şiir: Şiirler
  • Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev,Bir Pazar Günü
ORDA BİR KÖY VAR UZAKTA
Orda bir köy var, uzakta,
O köy bizim köyümüzdür.
Gezmesek de, tozmasak da
O köy bizim köyümüzdür.

Orda bir ev var, uzakta,
O ev bizim evimizdir.
Yatmasak da, kalkmasak da
O ev bizim evimizdir.

Orda bir ses var, uzakta,
O ses bizim sesimizdir.
Duymasak da, tınmasak da
O ses bizim sesimizdir.

Orda bir dağ var, uzakta,
O dağ bizim dağımızdır.
İnmesek de, çıkmasak da
O dağ bizim dağımızdır.

Orda bir yol var, uzakta,
O yol bizim yolumuzdur.
Dönmesek de, varmasak da
O yol bizim yolumuzdur.

Etkinlik

Arif Nihat Asya’nın sanat ve edebiyat dünyasındaki yeri konusunda bir araştırma yapınız (77. sayfadaki 12. soruya yöneliktir.). 

ARİF NİHAT ASYA KISACA EDEBİ KİŞİLİĞİ MADDELER HALİNDE

BAYRAK ŞAİRİMİZ ARİF NİHAT ASYA
ARİF NİHAT ASYA (1904-1975)
  • Milliyetçi şiirleriyle tanınan ve Adana'nın kurtuluş günü olan 5 Ocak günü yazdığı ünlü Bayrak şiirinden dolayı "Bayrak şairi" olarak da anılan Türk şairdir.
  • Halk ve Divan şiir biçimlerinin yanı sıra modern şiir biçimlerini de kullanmıştır.
  •  Aruzla başladığı şiirde rubailer, gazeller yazdı.
  •  Özellikle rubailere büyük önem verdi. Rubailerden oluşan 5 ayrı kitap yayınladı.
  • Milliyetçi şiirleriyle dikkat çeken Arif Nihat Asya, yurdun güzelliklerini, doğasını anlatan, kimi zaman yergici ama Türklüğü yücelten şiirleriyle de bilinir.
  • Arif Nihat, nazmın her tür ve şekliyle eserler vermiştir. 
  • Fikrin ağır bastığı şiirlerinde milliyetçilik konusu büyük bir yer tutar. 
  • Çok renkli ve değişik biçimli şiirler yazmış olan Asya, son şiirlerinde biraz da mistisizme yönelmiştir. 
  •  Şiirinde daima bir yenileşme çabası içinde olan şair, etkilerden uzak kalarak kendine özgü bol renkli şiir dünyasını yaratmıştır.
  •  Güzel ve zarif benzetmelerin yanı sıra, keskin zekâsının, şakacı mizâcının mahsûlü olan nükteleri, hicivleri, kelime oyunları üslûbunu tamamlayan önemli unsurlardır.

ŞİİRHeykeltıraş (1924) 
Yastığımın Rüyası (1930) 
Ayetler (1936) 
Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor (1946) 
Kubbe-i Hadrâ (Mevlana üzerine, 1956) 
Kökler ve Dallar (1964) 
Emzikler (1964) 
Dualar ve Aminler (1967) 
Aynalarda Kalan (1969)
Bütün Eserleri (1975-1977) 
Rubaiyyat-ı Ârif (rubailer, 1956) 
Kıbrıs Rubaileri (rubailer, 1964, 1967) 
Nisan (rubailer, 1964) 
Kova Burcu (rubailer, 1967) 
Avrupa'dan Rubailer (1969) 
Şiirler (Ahmet Kabaklı derledi, 1971) 
Bütün Eserleri (1975-1977, Ötüken Yayınları)
MENSUR ŞİİRLERİ:
Yastığımın Rüyası 
Ayetler
DÜZYAZI:
Kanatlar ve Gagalar (özdeyişler, 1946) 
Enikli Kapı (makaleleri, 1964
ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER:
             BAYRAK Ey,mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü, 
Kızkardeşimin gelinliği,şehidimin son örtüsü! 
Işık ışık, dalga dalga bayrağım, 
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım. 

Sana benim gözümle bakmayanın 
mezarını kazacağım. 
Seni selamlamadan uçan kuşun 
yuvasını bozacağım. 

Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder... 
Gölgende bana da, bana da yer ver ! 
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar. 
Yurda ay yıldızın ışığı yeter. 

Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün. 
Kızıllığında ısındık, 
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün. 
Gölgene sığındık. 

Ey, şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalan; 
Barışın güvercini, savaşın kartalı... 
Yüksek yerlerde açan çiçeğim; 
Senin altında doğdum, 
Senin dibinde öleceğim.

Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen !
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim !

ARİF NİHAT ASYA-NAAT