12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 66

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 66

sayfa 66:
3. Memleketimi Seviyorum şiirinin temasını bulunuz. Şiirde farklı temaların kullanılma sebebi ne olabilir? Bu dönemde Türk şiirinin tema bakımından zenginleşip zenginleşmediğini sorgulayınız.
Şiirin teması memleket sevgisidir. Değişen toplumsal şartlar ile şiirler de genişlemiş ve farklı temalar böylece kullanılagelmiştir. Bu dönemde Türk şiiri tema bakımından zenginleşmiş, "emek" unsuru Anadolu insanına bakışta esas nokta olmuştur. Dolayısıyla Milli Edebiyat Döneminde Anadolu'ya yönelen bakış burada farklı bir boyut kazanmıştır.

4. Şiirin teması dikkate alındığında bunun insana ait hangi gerçekleri dile getirdiği söylenebilir? Açıklayınız.

Şiir insanın toplumsal ve ekonomik alanda ürettiği ürünleri, olaylar karşısında toplumun ve insanın heyecanlanışını ve masumiyetini, insanların cesur ve çalışkan oluşunu anlatmıştır. Toplumsal hayatın gerek kültürel gerek ekonomik  gerçekleri dile getirilmiştir.

5. Söz sanatlarının şiirdeki görevleri nelerdir? Sözlü olarak ifade ediniz.
Söz sanatları şiirde anlamı tekdüzelikten kurtarır, şiirin derinliğini sağlar. Böylece şiir yüzeysellikten uzaklaşır ve imgelere yaslanmış olur. Şiirin çağrışım ve etki gücü böylece zenginleştirilir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 65

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 65

SAYFA 65:
1. Memleketimi Seviyorum şiirinden hareketle metnin meydana gelmesine imkân sağlayan zihniyeti açıklayınız.
Metin Cumhuriyet Döneminde toplumun, ekonominin, sanayinin yeniden inşa edilmesi sırasında yazılmıştır. Bu dönemde Anadolu'ya ve toplumun bütününe bakış, bu bakışla Anadolu insanının ve toprağının yüceltilmesi, emek kavramının önemini kazanması ve emeğe kutsallık atfedilmesi söz konusudur. Toplumsal ilerlemenin ve kurtuluşun halkın bizzat kendisi olduğu düşünüldüğünden halka bir umut kaynağı olarak bakılmıştır.

2. Memleketimi Seviyorum şiirini vezin, kafiye ve nazım şekli bakımlarından inceleyiniz.Memleketimi Seviyorum şiiri serbest nazımla oluşturulmuştur. Dolayısıyla şiir serbest vezine ( ölçüyle ) yazılmıştır. Şiirde düzenli bir kafiye örgüsü görünmese de kafiyeden tamamıyla vazgeçilmemiş, uyaklar ahenk unsuru olarak kullanılmaya devam etmiştir.  ( Erzurum-tanıyorum/ güneye-diye/ iyi-şeyi vs.)

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 64

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 64

sayfa 64
Hazırlık


1. Edebiyat ve sosyoloji arasındaki bağlantıyı göz önüne alarak şiir ile toplumsal hayat ilişkisini açılayınız.
Şiir, tüm sanat dallarında olduğu gibi, toplumsal hayattan büyük izler taşır. Şair de bizzat içinde yaşadığı toplumun etkin bir üyesi olduğundan onun eseri de dolayısıyla toplum içinde yetişen bir meyvedir. Şairin düşünce ve his dünyası nasıl toplumun içinde şekilleniyorsa şiir de şairin bu his dünyası içinde gelişir ve yine bu toplum içinde kendisini ifade imkanı bulur.
2. Serbest müstezadın edebiyatımıza girdiği Servetifünun Dönemindeki kullanılışı ile Cumhuriyet Dönemindeki kullanılışı arasında bir fark var mıdır? Açıklayınız. Servetifünun döneminde serbest müstezat aruz ölçüsüyle ve hece ölçüsüyle yazılmıştır. Mısralarının aruz kalıplarının farklı olabilmesi ve anlamın mısranın dışına taşması ile şiir bir parça özgürleşmiş ve böylece de serbest şiire zemin hazırlanmıştır. Cumhuriyet Döneminde sertbest nazım etkili olmuş ve şiirin biçimsel kuralları kırılmıştır.


3. Önceki bilgilerinizden hareketle Ziya Gökalp ve arkadaşlarının Millî Edebiyat Döneminde ortaya attıkları “halka doğru” prensibi ile toplumcu şiir arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Yorumlayınız.
Toplumcu şiir Milli Edebiyatta olduğu gibi merkezine halkı, özellikle Anadolu halkını alır. Bahsedilen iki dönemde de toplum için sanat anlayışı geçerlidir. İkisinde de edebiyat vasıtasıyla toplumun şekillendirilmeye çalışılması söz konusudur. İkisi arasındaki tek fark ideoloji farkıdır.

4. Sizce sanatçıların halkın yaşayışını, değerlerini ve sorunlarını eserlerinde yansıtmaları gerekli midir?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Sanatçı halkın bir parçası olduğundan kendini toplumsal hayattan ve bunu anlatmaktan soyutlayamaz ve soyutlamamalıdır. Toplum sorunları aynı zamanda kişinin ve sanatçının da sorunlarıdır. Dolayısıyla sanat eserleri toplumdan kopuk olmamalıdır.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 63

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 63

SAYFA 63
5. Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşale topluluğunun tek hikâyecisidir?
A. Kenan Hulusi Koray B. Yaşar Nabi Nayır C. Cevdet Kudret Solok
D. Yusuf Ziya Ortaç E. Ziya Osman Saba
6. Aşağıdakilerden hangisi öz şiir anlayışını sürdüren şairlerin ortak özelliklerinden biri değildir?
A. Şiirlerde ritim önemli olduğundan asonans ve aliterasyonlar kullanılmıştır.
B. Şiirde musiki etkisi uyandırmak için kelime seçimine önem verilmiştir.
C. Şiir, yüce bir ifade vasıtası olduğu için şiirin tek gayesinin sanat olması savunulmuştur.
D. Toplumun vazgeçilmez gerçeklerini dile getirmenin şiirin vazifesi olduğu düşünülmüştür.
E. Şiirde, anlamdan çok hislere ve duyuş tarzına önem verilmiştir.
7. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerini uygun biçimde yapınız.
Ziya Osman Saba  ( ÇOCUKLUĞUM )Ahmet Muhip Dıranas ( GÖLGELER )Necip Fazıl Kısakürek ( BEN VE ÖTESİ )Ahmet Hâşim ( PİYALE )Ahmet Hamdi Tanpınar ( EŞİK )
Etkinlik
Nâzım Hikmet’in fikrî yönü ve edebî dünyası hakkında bir araştırma yapınız (67. sayfadaki 17. soruya
yöneliktir.). Şairin Memleketimden İnsan Manzaraları, Açların Gözbebekleri, Makinalaşmak, Davet,
Sanat Telakkisi isimli şiirlerini bulunuz (64. sayfadaki okul dışı etkinliğe ve 67. sayfadaki 6. etkinliğe
yöneliktir.).

NAZIM HİKMET  (1901-1963)
EDEBİ KİŞİLİĞİ-SANAT ANLAYIŞI
  • Nâzım Hikmet, hece vezniyle yazdığı ilk şiirlerini Yeni Mecmua, İnci, Ümit ve Celal Sahir (Erozan)’ın çıkardığı Birinci Kitap, İkinci Kitap vb. dergilerinde yayımlamıştır.
  •      Serbest nazmın ve toplumcu şiirin öncüsüdür.
  •       Günümüzün pek çok şairini bu yönüyle etkilemiştir.
  •         Fütürist akımın Türk edebiyatındaki temsilcidir.
  •        Şiirlerini siyasi düşüncelerini yaymada araç olarak kullanmıştır.
  •         İlk şiirlerinde hece ve aruz ölçüsünü kullanmakla beraber sonraki dönemde içerik ve biçim bakımından özgün şiirler yazmıştır.
  •         Türkçenin ses özelliklerinden yararlanarak serbest nazıma geçişinde gelecekçi Rus şairMayakovski'nin etkisi olmuştur.
  •         Sanatı yalnız aydınlara yönelik bir etkinlik olarak görmeyip halka yaklaştırmıştır.
  • Divan ve Halk şiiri söyleyişlerini çağdaş bir anlayış içinde eritmiştir.
  • Nazım Hikmet denince akla öncelikle ölçüsüz, yerine göre sık ve seyrek uyaklar, uzun dizelerin ardından gittikçe kısalan kırık dize kümeleri gelir.
  • Genellikle ilk dize büyük harfle başlar sonraki dizeler büyük harfle başlamaz.Kimi zaman sözcükler bölünerek uyak oluşturulur.
  • Nâzım Hikmet, Moskova’da ölmüştür. (3 Haziran 1963). 
  • Nazım Hikmet’in mezarı Moskova’da bulunmaktadır.
Etkinlik
Serbest müstezat hakkında araştırma yapınız (64. sayfadaki 2. soruya ve 66. sayfadaki 3. etkinliğe
yöneliktir.).
Türk Edebiyatına Fransız sembolistlerinin etkisiyle Servet-i Fünun döneminde girmiştir. Geleneksel müstezat nazım şeklinin bozulmuşu görünümündedir. Aruzun her kalıbı kullanılır. Uzun ve kısa dizelerin karışık olarak dizilmesiyle oluşur. Kısa dizelerin ölçüleri uzun dizelerin ölçülerinin birer parçasıdır. Belli bir uyak ve bent düzeni yoktur. Uyaklı, ölçülü örneklerine de uyaksız, ölçüsüz örneklerine de rastlanır. Uzun ve kısa dizeler şiire belli bir düzen içinde de düzensizlik içinde de yerleşebilir. Ölçüsüz ve uyaksız serbest şiirin hazırlayıcısı olmuştur.
Etkinlik

SERBEST ŞİİRİN ÖZELLİKLERİ
1. Ölçüsüz ve uyaksız yazılan, belli kurallara bağlı olmayan şiirlerdir.
2. Edebiyatımızda serbest şiire geçiş üç aşamada olmuştur.
Birincisi, ölçülü ve uyaklı "serbest müstezat" biçimi;
ikincisi, ölçüsüz ama uyaklı serbest şiir;
üçüncüsü ölçüsüz ve uyaksız serbest şiir.
3. Türk edebiyatında serbest nazım, Cumhuriyetten sonra gelişmiştir.
* Serbest şiirde dizelerin uzunluk kısalıkları, uyak, redif, uyak düzeni, nazım birimi gibi nazmın bağlayıcı unsurları önemsenmez. Hatta bu unsurlardan mümkün olduğunca kaçılır.Ama tamamenkafiyesiz ve redifsizdir de diyemeyiz. 
* Serbest şiirde bu şekil serbestliğinin yanı sıra içerik bakımından da bir serbestlik vardır. Hemen her konuda şiir serbest olarak yazılır. Konu sınırsızdır.
* Serbest şiir, ismindeki "serbest" kelimesinin manası gibi "kuralsız" bir şiir değildir. Şiirdeki ses ve ahenk unsurları çok uyumlu bir şekilde sağlanmaktadır.
* Serbest şiir Türk edebiyatına Servet-i Fünun döneminde Batı edebiyatından alınarak yeni Türk şiirine uygulanmış bir biçimdir.


12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 62

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 62

SAYFA 62
Ölçme ve Değerlendirme1. Aşağıdaki ifadeler doğru ise cümlelerin başında yer alan kutulara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.Aşağıdaki dizeleri söyleyen bir şair, öz şiir anlayışına uygun bir şiir kaleme almıştır. ( D )
Üstünde güvercinler gezen şu rahat damın
Kalbi atar ardında birkaç mezarla çamın
Şaşmaz öğle zamanı ateşlerle yaratır
Denizi, denizi, hep yeni baştan denizi
Tanrıların sükûnu çeker gözlerimizi
Bir düşünceden sonra, ah o ne mükâfattır.
Cumhuriyet Döneminde memleket edebiyatına ve sığ toplumsal gerçeklere tepki, Yedi Meşaleciler’den gelmiştir. ( D )
Öz şiirin temelinde toplumsal sorunları dile getirme yoktur. ( D )
Öz şiirin temelinde klasisizmin izleri vardır.( Y )
Bir şiirin yapısını birimler ve birimler arasındaki ilişki belirler.( D )

2. Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
a. Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri, temellerini MİLLİ EDEBİYATTAN alır.
b. Bir şiirdeki ahenk unsurları VURGU, TONLAMA, ÖLÇÜ, UYAK VE REDİF, ASOSANS VE ALİTERASYONDUR .
c. Ahmet Hâşim, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı SAF ( ÖZ ) ŞİİR anlayışının
temsilcileridir.
ç. YEDİ MEŞALECİLER Cumhuriyet Döneminin başlarında memleket edebiyatına tepki olarak
ortaya çıkan bir topluluktur.
d. Deniz Mezarlığı şiirinin oluşmasına imkân sunan zihniyet FRANSIZ SEMBOLİZMİDİR .
e. Deniz Mezarlığı şiirinin teması ÖLÜMDÜR.
f. Millî Edebiyat Döneminde sadeleşen dil SÖZ SANATLARIYLA  şiir dili hâline gelmiştir.
g. Öz şiir anlayışında imgelerin işlevleri ANLAMI DERİNLEŞTİRMEK, DUYGULARI SOMUTLAŞTIRMAK, ÇOK ANLAMLILIĞI SAĞLAMAKTIR.

3. Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşaleciler olarak bilinen topluluk mensuplarından biri değildir?
A. Sabri Esat Siyavuşgil B. Ziya Osman Saba C. Vasfi Mahir Kocatürk
D. Orhan Seyfi Orhon E. Muammer Lütfi Bahşi

4. Aşağıdakilerden hangisi öz şiir anlayışıyla şiir yazan şairlerin etkilendiği akımlardır?
A. Sembolizm-klasisizm B. Realizm-empresyonizm C. Sembolizm-parnasizm

D. Romantizm-realizm E. Klasisizm-realizm

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 61

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 61

SAYFA 61
Anlama-Yorumlama
Git ve Hatırlama şiirlerini ses, yapı, ahenk ve tema bakımlarından karşılaştırınız. İki örnekten yola çıkarak Millî Edebiyat Dönemindeki Türk şiiriyle Cumhuriyet Döneminde öz şiir anlayışını devam ettiren Türk şirinin ortak ve farklı taraflarını maddeler hâlinde defterinize yazınız.
Burada iki şiirde de ses ve ahenk bakımından kuvvet görmekteyiz. İki şiirin teması da aşktır. Milli Edebiyat Dönemi ile Öz Şiir anlayışının görüşleri dilde sadelik konusunda ortaktır. Öz Şiir Hareketi Milli Edebiyattaki ahenk unsurlarını bir adım öteye taşımıştır. Milli Edebiyatta görülen toplumsal temalar Öz Şiirde yerini bireysel temalara bırakmıştır. Öz Şiirde görülen imgesel anlatım ve gizemciliğe Milli Edebiyat şiirinde rastlanmaz.Milli Edebiyatta sanat toplum içinken Öz Şiirde sanat sanat içindir.

2. Şiirdeki gizem duygusunun anlama kattığı derinliği gizemcilik üzerine yaptığınız araştırmalarınızdan faydalanarak açıklayınız.
Gizemcilik sayesinde şiirin ihtiyaç duyduğu yarı belirsiz ortam sağlanmış olur. Böylece şiir okurun hayal gücüne seslenir ve kimi gizemlerin yarattığı boşlukları okurun kendisinin doldurmasını sağlar. Böylece okur şiiri daha fazla hisseder ve içselleştirme fırsatı bulur.

3. Cumhuriyet Dönemi Türk şiirine Millî Edebiyat Dönemi şiirinin yapmış olduğu katkıları tartışınız. Tespitlerinizi defterinize yazınız.
Milli Edebiyat Dönemi şiiri Türk şiirinde bir devrimi ifade eder. Şiirin konusunun genişletilmesi ve toplum gerçekliklerine yönelmesiyle şiir hayatın içinden bir değer haline gelmiştir. Ayrıca bu dönem şiirinin kattığı toplumsal duyarlılık ile şiir toplumu şekillendirmenin lokomotiflerinden biri olmuştur. Burada bir diğer önemli nokta da Milli Edebiyatın fikir bakımından Cumhuriyet rejimini ve anlayışını hazırlamış olmasıdır. Edebiyatta yenilik, eskiden kopma, dilde sadeleşme gibi vasıflarla Milli Edebiyat şiiri Cumhuriyet Devri şiirine zemin oluşturmuştur.

4. Öz Şiir (Saf Şiir) Anlayışını Sürdüren Şiir (1920-1940) başlığı altında verilen şiir örneklerinden yararlanarak öz şiir anlayışını savunan şairlerin şiire özgü nasıl bir düşsel âlem kurduklarını anlatınız.
Öz Şiir bireysel bir şiir alemi kurmuştur. Burada metafizik konular, hayal, belirsizlik, özlem gibi konular ele alınmıştır. Şiirler de bu temalara  göre ince duygulanımları anlatmıştır. İdeolojileri dışlamaları ve insan doğasının evrensel özelliklerini incelemeleri önemlidir. Şiirler genelde soyut kavramlar etrafında ve adeta dumanlı bir atmosferde verilir.

Etkinlik
Fransız sembolist sanatçılarının Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı şairleri üzerinde en çok hangi noktalarda etkili olduklarını belirleyip sınıfta tartışınız. Tespitlerinizi defterinize yazınız.
Fransız sembolistleri dili her şeyi üstün tutmaları bakımından, kullandıkları sanat akımları ( sembolizm, gizemcilik, empresyonizm vs.) ve nazım biçimleri ( sone, terza rima) bakımından, işledikleri bireysel temalar bakımından etkilemiştir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 57

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 57

SAYFA 57
1. Karışan Saatler İçinde şiirinin yazılmasına ortam hazırlayan zihniyeti yorumlayınız.
Şairin derin his ve fikir dünyası, şiir hakkındaki görüşlerini şiirine yansıtabilmesi sayesinde ortaya evrensel bir bireyselliği başarıyla anlatabilen bir şiir çıkmıştır. Şairin bu şiir anlayışı, onu devrinde Öz Şiir hareketine bağlı diğer şairlere bağlar.
2. Karışan Saatler İçinde şiirini meydana getiren birimleri belirleyerek bunların arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
Şiir iki büyük bentten oluşuyor gibi görünse de uyak düzeni bakımından mesnevilerle eşit bir yapı görmekteyiz (aa/bb/cc...). Fakat Divan Edebiyatında anlam beyitte belirlenir ve biterken burada anlamın beyitten aştığını görmekteyiz. Dolayısıyla beyit tarzında kurulmuş bu bentler esasen bir bütünlük ifade eder. Bunu düşünerek şiirin birincisi altı mısradan, ikincisi on mısradan oluşan ve dizeleri anlam bakımından birbirini tamamlayan iki bentten oluştuğu da söylenebilir.
3. Şiirin temasını bulunuz. Burada dile getirilen bireysel duyuş, insanın hangi evrensel özelliklerini yansıtmaktadır? Açıklayınız.
Şiirin teması hasrettir. Buradaki bireysel duyuş insanın sevdiklerine ihtiyacı olduğu,bu özlemle çeşitli hayallere kapılabileceği, doğayı kendi duygularına paralel olarak yorumlaması ve anlaması gibi evrensel özelliklerini yansıtmaktadır.
4. Şiirdeki söz sanatlarını bularak bunların görevlerini defterinize yazınız.
"Bakir hülyasıyla beyaz ve ürkek yarın" mısrasıyla şair yarın kavramını bir insana benzetmiş ve teşhis ( kişileştirme ) sanatına, aynı zamanda bu benzetmede kendisine benzetilenin ( insanın ) bulunmamasıyla kapalı istiare yapmıştır. "Hasret kanat çırpar düşünen ellerine…" mısrasında hasret bir kuşa benzetilmiş ve kapalı istiare yapılmıştır. Yine "düşünen eller" sözü ile ellere insan vasfı kazandırılarak kişileştirme sanatına başvurulmuştur. "Bir yıldız kervanı gibi haftalar, aylar" dizesinde haftalar ve aylar yıldız kervanına benzetilmiştir ve teşbih ( benzetme ) sanatı yapılmıştır. Ayrıca yıldızlar kervana yani insanlara benzetilmiştir ve kapalı istiare kullanılmıştır. "Fısıldanan adın kardeş, dost ve sevgili." mısrasında ise birbiri ile alakalı kardeş, dost, sevgili sözcüklerinin bir arada kullanılmasıyla tenasüp ( uygunluk ) sanatı görülmektedir. Bu söz sanatları sayesinde şiir yüzeysellikten kurtulmuş, çok anlamlılığa kavuşmuştur.
Etkinlik
Kar şiiriyle Karışan Saatler İçinde isimli şiirleri zihniyet, yapı, ahenk ve tema bakımlarından
karşılaştırınız. Şiirler arasındaki benzer tarafları bularak bunları tahtaya maddeler hâlinde yazınız.Sonuçta şiire özgü düşsel bir âlem kuran ve öz şiir anlayışını devam ettiren bu şairlerin şiir ilkelerine ulaşmaya çalışınız.
Bu iki şiir de aynı şiir anlayışı içerisinde ahenk bakımından kusursuzluğa, söyleyiş bakımından müzikselliğe, temalar bakımından bireysel, soyut fakat evrensel temalara ulaşmaya çalışmışlardır. Bu şairler şiirlerini imgeler üzerine kurarlar. Tabiat onların kendilerini anlatmasında sembolik bir araçtır. Şiirlerinin belirttiği rüya alemi ve zaman konusunun yer yer metafizik boyutlarda işlenmesi ile bu şiirlerde gizemli ögelerin yoğun olduğu sonucuna varabiliriz.
5. Bu konu başlığında incelediğiniz şiirlerden hareketle Türkçenin şiir sahasında bireysel duyarlılıkları ifade etmede nasıl zenginleştiğini anlatınız.
Türkçe bu dönemde Divan şiirinin mazmun anlayışından, yani alışılmış ve sabit bağdaştırma ve benzetmelerinden kurtulmuş ve anlamda özgürlüğe kavuşmuştur. Sözcüklerin çok anlamlılık çerçevesinde kullanılması ve şiir kalıplarının genişletilmesi ile şiir bireysel konuları işleme noktasında daha derinleşmiştir. Bu dönem şiirinde de görüldüğü gibi Türkçe müzikal ahenge gayet uygun bir dil yapısına ulaşmıştır.

6. Şairin ruh hâlini yansıtan imgeleri bulunuz ve bunların şiirdeki derinliği nasıl etkilediğini yorumlayınız.
"Bakir hülyasıyla beyaz ve ürkek yarın", "sükût bahçesi", "gül yangını", "bahar sıtması", "ten rengi çiçek", "kader rüzgârında" gibi imgeler hem şiiri özgün hale getirmiş hem şiiri çok anlamlılığa ve çağrışım gücüne uygun olarak derinleştirmiştir.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 56

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 56

sayfa 56
Etkinlik
Bir Günün Sonunda Arzu şiiri ile Karşiirini tema, ahenk unsurları ve taşıdığı gizem ögeleri bakımlarından karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazarak şiirlerin ait olduğu geleneğin özelliklerini belirleyiniz.
Bahsi geçen iki şiir de gizem unsurları taşımaktadır. Sembolist ve empresyonist ögeler iki şiirde de görülmektedir. Bir Günün Sonunda Arzu şiiri aruz ölçüsüyle, Kar şiiri ise hece ölçüsüyle yazılmıştır. İki şiir de ses uyumlarıyla ( aliterasyon ve asonans ) ve diğer ahenk unsurlarıyla öz şiir özelliği göstermektedir. Dil ve anlatım bakımından Bir Günün Sonunda Arzu şiiri Fecriati şiir geleneğine, Kar şiiri ise Milli Edebiyat şiir anlayışını şekil bakımından sürdürmektedir. İki şiirin buluştuğu nokta Öz Şiir anlayışıdır. Ayrıca şiirlerin işlediği temalar da birbirine benzerdir.

5. Şiirin bütününde hangi söz sanatlarının kullanıldığını bularak bunların şiirdeki görevlerini defterinize yazınız. Millî Edebiyat Dönemiyle karşılaştırıldığında bu dönemde şiir dilinin oluşumunda söz sanatlarının rolünü anlatınız.
"Yağmurlu, karanlık bir düşünceden" dizesinde düşünce buluta benzetilmiştir ve kapalı istiare yapılmıştır. İkinci bentte "Sesin nerede kaldı" sözüyle istifham, sesin rüzgara benzetilmesiyle teşbih sanatlarından faydalanılmıştır. Üçüncü bentte sabah ve akşam kelimeleriyle tezat sanatı; gök, deniz, kar kelimelerinin bir arada kullanılmasıyla tenasüp sanatı kullanılmıştır. Son bentte  ise"Ey kış" sözüyle nida, "rüyanın beyaz dokusu" sözünde rüyanın beyaz kumaşa benzetilmesiyle kapalı istiare yapılmıştır. Bu söz sanatları şiirde anlam derinliğini sağlamış, şiirin imge örüntüsünü güçlendirmiş, şiiri çok katmanlı bir hale getirmiştir.
6. Millî Edebiyat Döneminde ortaya çıkan şiir hareketlerinin Cumhuriyet Dönemi şiirini belirlediği kabul edilmektedir. Buradan hareketle önceki döneme göre şairin duygu dünyasını ifade etmede kendisine yardımcı olan imgeleri bulup bunların nasıl zenginleştiğini ve şiirdeki görevlerini sözlü olarak ifade ediniz.
Milli Edebiyat Dönemi şiiri Ahmet Haşim ve Yahya Kemal şiirlerini ayrı tutarsak şiirde imgelerden ziyade gerçekliğe yaslanmıştır. Bu dönem şiirinde didaktiklik esastır. Cumhuriyet Devri ile şiir daha şahsileşmiş ve özellikle Öz Şiir anlayışı ile imgesel bir temele oturmuştur. Yani şiir toplumdan bireye doğru yol almıştır. Bu durum şiiri fikirlerin sahası olmaktan duyguların sahası olmaya taşımıştır.7. Şair bireysel duyarlılıkları dile getirirken Türkçenin hangi imkânlarından faydalanmıştır? Açıklayınız.
Şair bireysel duyarlılıklarını ifade ederken Türkçenin sağlam ses yapısından, kelimelerin çağrışım gücünden ve yan-mecaz anlamlarından, sözcüklerin oluşturduğu müzikaliteden yararlanmıştır.
8. Şiirdeki imgeleri bularak bunların görevlerini ve hangi duyguları ifade ettiklerini tartışınız. Elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
Şiirin en önemli imgesi "kar" imgesidir. Bu imge şiirin gizemli ve karamsar atmosferini sağlamak için kullanılmıştır. " Anadolu " imgesi uzakları ve özlemleri ifade etmektedir.  "Buğulanan ayna" imgesi şiirin rüya atmosferinde belirsizliği daha keskinleştirmiştir. "Göğe uzanan kamış" imgesi ise bu bulanıklık ve karanlık ortamda yalnızlığı ifade etmektedir.
9. Kar şiirindeki asonans, aliterasyon, kafiye, iç kafiye, söyleyiş tarzı gibi ahenk unsurlarını bulunuz.
Ses akışının şiirin ahengini nasıl etkilediğini anlatınız. Şiirin ölçüsünü bulup defterinize yazınız.
Şiir 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.İlk bentte "geceden, düşünceden, inceden" sözcükleri arasında tam uyak, ikinci bentte " sesin, için, içindesin " sözcüklerinde tam uyak; üçüncü bentte " akşam, uyanamam, buram" sözcükleri arasında tam, " sevdiklerimiz aşkına, deniz aşkına " sözleri arasında yine tam uyak vardır. Son bentte " aynanın, rüyanın, dünyanın" sözcükleri arasında yarım uyak, "kamış, kış" sözcükleri arasında tam uyak vardır. "Sırf unutmak için, unutmak ey kış!" mısrası "k" seslerinin tekrarı ile aliterasyon yapılmıştır. Ses akışı şiirin rahat ve bir ritim içerisinde ahenkle okunmasını sağlamıştır. Devrik cümleler ise anlatımda tekdüzeliği kırmıştır.
10. Şiirin ifade ettiği duygu dünyasının günümüz insanını da kapsadığını söyleyebilir misiniz? Yorumlayınız.
Şiirin bahsettiği yalnızlık, karamsarlık temaları evrensel temalardır ve dolayısıyla günümüz insanını da kapsamaktadır. Öz şiir anlayışı bu tars evrensel duyguları işler genelde.
11. Şiirden hareketle Ahmet Muhip Dıranas’ın ait olduğu sanat geleneğini belirleyiniz. Nedenlerini defterinize yazınız.
Şiirden hareketle Ahmet Muhip Dıranas Cumhuriyet şiiri içerisinde Öz Şiir anlayışına bağlıdır. Şiirlerindeki ahenk ögeleri, işlediği bireysel temalar, biçim ve söyleyiş kusursuzluğuna ulaşma çabası, imgelere dayalı bir şiir anlayışı onu bu şiir akımı içine yerleştirmektedir.
12. Kar şiirinde çoğunlukla hangi Batılı edebî akımın izleri görülmektedir? Yorumlayınız.
Bu şiirde genelde empresyonizmin ve biraz da sembolizmin etkisi görülmektedir. Şair tabiattan elde ettiği izlenimleri kendi ruhsal süzgecinde damıtmış ve bunu şiirine yansıtmıştır.
13. Kar şiirinde Batılı edebî akımlarla birlikte millî ve mahallî ögelerden de yararlanılmış mıdır? Tespitlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Bu şiir milli ögelerle Batılı ögeleri kaynaştırmayı başarmış bir şiirdir. Hece ölçüsü, halk dili ve söyleyişleri, vatanın tabiatı Batı Edebiyatı şiir anlayışlarıyla harmanlanmıştır.
14. Kar şiirinde yerli ve mahallî olan ögelerin şiir dünyasında nasıl yüksek bir estetik zevkte ifade edildiğini belirleyiniz.
Bu şiirdeki yerli ögeler evrensel temalarla birleştirilmiş ve çağdaş sanat anlayışları ile birlikte yerelliğin ötesine taşınmış bir şiirdir. Şiirde memleket tabiatı şiirin arka plan fotoğrafı gibidir.
15. Ahmet Muhip Dıranas hakkında yaptığınız araştırma ve Kar şiirinden hareketle onun fikrî ve edebî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz? Bu bağlamda eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz.

AHMET MUHİP DIRANAS EDEBİ KİŞİLİĞİ,SANAT ANLAYIŞI,ESERLERİ MADDELER HALİNDE...


Edebi Kişiliği - Sanat Anlayışı
  • Adı "Fahriye Abla" şiiriyle özdeşlemiştir.
  • Şiirlerinde konu olarak Anadolu'yu memleket manzarlarını, doğa ve tarih sevgisini, aşkı, ölümü hatıraları işlemiş destansı şiirler de yazmıştır.
  • Yayımlanan ilk şiiri, Ankara Lisesi'nden Muhip Atalay imzasıyla Millî Mecmua'da çıkan "Bir Kadına" adlı şiir­dir. 
  •  Tevfik Fikret'in "Rübab-ı Şikeste" adlı eseri­ni Türkçeleştirerek "Kırık Saz" adıyla yayımlamıştır.
  • Şiirde biçime önem verişi, işlediği temalar, simgecilik­ten hareketle yarattığı yeni bir şiir diliyle kendi dönemindekileri olduğu gibi sonra gelenleri de etkilemiştir.
  •  Şiirde ahenge ve sese önem vermiştir.
  • Örneğin Kar şiirinde sesi ön plana çıkarırken Olvido adlı şiirinde ne sesi anlama ne de anlamı sese baskın kılmıştır.
  • Fransız sembolist şiirinin öncülerinden Baudelaire ve Verlaine'in etkisi altında kalan sanatçı, "biçim" ve "ahenk"i kaygı edinmiş, yeni bir yapı içinde ruhun dalgalanışlarını dile getirmeye çalışmıştır.
  • Şiirde yeni bir bütünlük kurmaya çalışmıştır.
  • Ölçü ve uyağa sıkı sıkıya bağlı kalmıştır. Sese ve ahen­ge önem vermiştir.
  • Gerek Fransız şiiri, gerekse kendinden önceki kuşak­tan ustaları Ahmet Haşim ve Ahmet Hamdi Tanpınar'dan aldığı etkileri sanatına yedirerek özgün bir şi­ire ulaşmıştır.
  • Hece ölçüsü sınırlarında kalarak ama durak ve vurgu yerlerini değiştirerek gelenekselde çağdaşlığı yakala­yan, çağrışım gücü yüksek, yurdu, insanı ve doğası ile barışık, alışılmadık deyiş örgüsüyle unutulmaz şiirler yazmıştır.
  • Şiirlerinde aşkı, tabiatı, ölümü, hatıraları, sığ olmayan bir anlatımla ve düşündürücü boyutlar içinde vermiştir.
  • Öykü türünde yapıtı yoktur.
  • ESERLERİ:
Şiir: Şiirler
Oyun: Gölgeler, O Böyle İstemezdi
İnceleme: Fransa'da Müstakil Resim
Şiir Çevirisi: Çalar Saat (Charles Baudelaire'den)
 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 55

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 55


SAYFA 55
1. Kar şiirinin oluşmasına zemin hazırlayan zihniyeti ve şairin içinde bulunduğu duygu ve düşünce
ortamını sözlü olarak ifade ediniz.
Şiir Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı Saf ( Öz ) Şiir çerçevesi içinde oluşturulmuştur. Şair tabiatta gördüklerini bir rüya alemi içinde eritmiş ve kendi gerçekliğini yaratmıştır. Kar imgesi ile bu rüya ve yalnızlık teması pekiştirilmiştir. Şair kendini olabildiğince yalnız ve mutsuz hissetmektedir ve kış mevsiminden bu dertleri ona unutturmasını istemektedir.
2. Şiirin yapı özelliklerini aşağıdaki hususlara göre inceleyerek tahtaya yazınız.
a. Şiiri meydana getiren birimleri belirleyiniz.
Şiir beşer mısradan oluşan dört bentten meydana gelmiştir.b. Şiiri oluşturan birimler arasında ne tür ilişkiler olduğunu açıklayınız.
Şiirdeki birimler yaratılmak istenen atmosferi oluşturan parçalardır ve heps şiirin tümel gerçekliği içinde farklı farklı gerçeklikleri ifade etmektedir. Bir başka deyişle bentler şiirin tümünde hissedilen rüyanın farklı sahneleridir.
3. Ahmet Muhip Dıranas, bu şiirde hangi temaları işlemiştir? Onun bu temalara yönelmesini sağlayan sosyal faktörler bulunup bulunmadığını açıklayınız.
Dıranas bu şiirde kar imgesi üzerinden yalnızlık temasını, hasret temasını, umutsuzluk temasını işlemiştir.  Bu bireysel temalar Milli Mücadele Dönemi sonrası şairlerin tekrar bireysel konulara yönelmesi ile ortaya çıkmıştır.
4. Şiirdeki bireysel duyuş tarzı, hangi nitelikleriyle evrensel bir duyuşu yansıtmaktadır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Yönelmesi ve kendi gerçekliğini oluşturması sadece bu şiirde değil, tüm dünya edebiyatında sıklıkla işlenen konulardır. Çünkü bu tarz duygular insanın temel duygularıdır.

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 54

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) cevaplarını ridkes.blogspot.com aracılığıyla kolayca temin edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) aynı şekilde çözümünü bulamadığınız etkinliklerin çözüm yollarını bu sayfamızdan takip edebilirsiniz. 12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Ders kitabı sayfalarına ve diğer birçok kitabın etkinlik çözümlerine sayfamızdan göz atabilirsiniz. 

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları (Mevsim Yayınları) Sayfa 54

SAYFA 54
8. Örümcek Ağı şiirinin ifade ettiği duyuş biçimini yorumlayarak günümüz insanının da benzer hisler
taşıyıp taşımadığını tartışınız. Böylece şiirin yazıldığı dönem ve zamanımız arasındaki ilişkiyi belirleyiniz.Metinde bahsedilen duygu evrensel bir nitelik taşımaktadır. Şiir böylece güncel temaları aşarak ölümsüz bir duyguyu işlemiştir. Günümüz insanı ve gelecek insan nesli için de geçerli bir konu ve duyuş tarzıdır bu.
9. Örümcek Ağı şiirinin hangi şiir geleneği bağlamında yazılmış bir eser olabileceğini elde ettiğiniz neticeler etrafında tartışınız. Tespitlerinizi defterinize yazınız.
Örümcek Ağı şiiri Milli Edebiyat şiir geleneği ve bundan ayrılmayacak olan Cumhuriyet Dönemi Türk şiir geleneğine bağlıdır. Ayrıca şiirdeki ahenk unsurları bakımından Batı sembolist ve parnasyen şiir genelenklerinden yararlanılmıştır.10. Örümcek Ağı ve Benim Şiirlerim adlı eserlerde Batı edebiyatındaki hangi edebî akımların izleri
görülür? Gerekçeleriyle birlikte sözlü olarak ifade ediniz.
Bu iki şiirde Sembolizm, Empresyonizm ( İzlenimcilik ) ve Gizemcilik akımlarından yararlanılmıştır. İki şiirde de daha kapalı bir anlatımdan, hüzünlü bir havadan, gerçekliğin ruhta bıraktığı izlenimlerden yararlanılmıştır.

Etkinlik
Öz şiir dairesinde eser yazan şairlerin, şiire özgü düşsel bir âlem kurarken nasıl ortak bir anlayışa sahip olduklarını açıklayınız.
Bu şairler toplumsal olaylardan ziyade bireysel şiirler yazmışlardır. Öğreticilikten uzak durmuşlar, şiirleri anlaşılmak için değil hissedilmek için yazmışlardır. Ruhun bunalımları, yalnızlık, ölüm, akşam saatleri ve hüzün gibi genellikle karamsar temalar işlenmiştir.
11. Sessiz Gemi şiirindeki yerli ve mahallî olan unsurları tespit ederek bunların nasıl bir estetik anlayışla ifade edildiğini açıklayınız.
Şiirde öte dünya alemine gidişten söz edilmiştir ve bu gidiş bir gemi metaforu ile anlatılmıştır. Geminin ardından el sallamak gibi unsurlar şiirdeki mahalli unsurlardır. Bu mahalli unsurlar şiirde evrensel temalarla birleşmiş ve böylece gelenekten evrensele bir bağ yaratılmıştır.
12. a. Örümcek Ağı ve Ben isimli şiirler, Necip Fazıl’ın şiir anlayışındaki hangi özellikleri yansıtmaktadır?

Necip Fazıl'ın şiirimizdeki yeri


Her büyük şairin şiir anlayışı ve şiirden beklediği farklıdır. Mesela Mehmet Âkif şiirde aruz veznini asıl kabul eder; sanatı sanat için yapmayı lüzumsuz bulur; yararlı olmasını ister.
Sanatını milletimizin ayağa kalkmasında, kültür ve medeniyetimizin inşasında kullanır. Büyük bir tevazu ile "Şiirimde sanat arayan bulamaz." der ve ilave eder: "Benim mecazla, hayalle işim yoktur." Elbette ki şiirini kalıcı kılan sanatıdır; "Çanakkale Şehitleri", "İstiklal Marşı", "Bülbül" şiirlerindeki mecazları, hayalleri, şiirdeki diğer bütün unsurları kullandığını nasıl görmezden gelebiliriz. Fakat şiirinde en önemli gaye milletini, ümmetini dertlerinden kurtarmaktır: "Ey dipdiri meyyit, iki el bir baş içindir / Davransana! Bak el de senin baş da senindir." 
Yaşadığı yıllar gerçekten milletimizin en dramatik dönemidir; ama imanı ümitsizliğe engeldir. Bundan dolayı onun şiir anlayışını faydalı olmak ve ümit aşılamak tarzında özetlersek yanlış olmaz. Milletimizin ceddimize layık bir yere gelmesinde doğru olarak iki unsurun meczolmasını zaruri görüyor; ilim ve faziletli insan: "Çünkü milletlerin ikbali için evladım / Marifet bir de fazilet, iki kudret lazım."
Ahmet Haşim'e göre şair, Mehmed Akif'in tam zıddında duran insandır: "Şair ne bir hakikat habercisi, ne bir belagatlı insan, ne de bir kanun koyucudur. Şairin lisanı nesir gibi anlaşılmak için değil, fakat duyulmak üzere vücut bulmuş, musiki ile söz arasında sözden ziyade musikiye yakın, ortalama bir dildir." Kanaatince şiirde önemli olan ahenktir; mana değildir, hatta bir adım daha atarak anlamı şiirin katli sayar: "Mana araştırmak için şiiri deşmek, şakıması yaz gecelerinin yıldızlarını ürperme içinde bırakan kuşu (bülbül) eti için öldürmekten farklı olmasa gerek."
Yahya Kemal'in dünü, bugünü, yarını hakkında düşüncelere sahip olduğu bir medeniyet anlayışı vardır. Bu yönünü gerektiği gibi analiz etmeyen şiirini anlayamaz. Medeniyetin vatanda kurulduğunu belirttikten sonra fikrini şöyle açıklar: "Vatan hiçbir zaman bir nazariye değil, topraktır. Toprak ceddinin mezarlarıdır. Camilerin bulunduğu yerdir." Medeniyetteki devamlılık unsurunu ünlü Süleymaniye şiirinde şu benzetmeyle anlatır: "Ta Malazgirt ovasından yürüyen Türk oğlu bu nefer miydi?" Osmanlı'da doruk noktasına varan medeniyetimiz gücünü yitirdi. Şiirinde o medeniyete özlemini derin bir hüzünle ifade etmektedir. Âkif'teki ümit, onda hüzne dönüşür.
Nazım Hikmet'in hamurunda güçlü bir şiir özelliği bulunmaktadır. Çok genç yaşlarda ideolojinin dar kalıplarına girdiğinden maalesef lirizmini yeterince eserlerine yansıtamamıştır. Hayatını verdiği komünizm milliyeti, dini reddeder; her şeyi emekle, madde ile açıklar. Ne gariptir ki bu noktada ideolojisine ters düşmüştür: "Oğlumuzun gözleri böyle kuzey mavisi / Belki de bu yüzden bu ova bana / bizim ovaları hatırlatıyor / yahut da bu yüzden bu Leh türküsü / içimde, derinde, yarı aydınlık / uyuyan bir suyu kımıldatıyor / Lehistan'dan gelmiş dedelerimizden biri / gözlerinde karanlığı yenilginin / Saçları al kana boyalı." Milleti milletinden, dini dininden olmayan bir cemiyet ceddine kucak açmış. Ondan aldığı "Ran" soyadını bırakıp "Borzenski" soyadını almakla, ırkçılığı aşamadığını göstermiştir. Irkçılığı aşamayan, insanlığın türküsü olan şiiri gerektiği gibi söyleyemez.
Necip Fazıl ise şiir anlayışını şöyle açıklar: "Şiir derin bir çiledir... Üstün bir nizamın sırrına ermeyenler onu başaramazlar. Bizce şiir mutlak hakikati arama işidir. Mutlak hakikat Allah'tır." Bu aynı zamanda kâinatın sırrına erişme gayretidir; söz konusu husus ne akılla, ne ilimle başarılabilir; akıldan ve ilimden öte bir şey gerekli olduğunu şu dörtlüğünden anlıyoruz: "Yalvardım gösterin bilmeceme yol / Ey yedinci kat gök esrarını aç / Annemin duası düş de perde ol / Bir asa kes bana ihtiyar ağaç."
Bütün sanat dalları gibi şiirin de samimiyet istediğini üstadın şu çarpıcı ifadelerinde net bir şekilde görüyoruz: "Sırtına bal sürüp tavus tüylerinin üstünde yuvarlanan ve sonra tavuslar meclisine girmeye yeltenen meşhur karganın talihine güven yoktur. Böyle talihler, malik bulundukları hilkat ve tabiat ifadesinin dış planda taklitçisi sahte özenişlerle bilhassa şiir sahasında hemen enselenmeye mahkumdur."
Üstadın yolu çetindir. Ne çare ki elindeki asa, sırtındaki heybeyle bu yolu aşmak zorundadır. Bütün engelleri aşması, ancak bütün zıtları bir araya getirerek ifadesini güçlendirmesiyle mümkündü. Dünyada şu zıtlarla bir vakıayı izah edebilen bir başka şair var mıdır: "Ben ki, toz kanatlı bir kelebeğim, / Minicik gövdeme yüklü Kafdağı / Bir zerreciğim ki arşa gebeyim / Dev sancılarımın budur kaynağı." 

KAYNAK
m.niyazi@zaman.com.tr

Necip Fazıl şiirini kendi ruhsal yalnızlığı ve bunalımları üzerine kurmuştur. Şiiri müziğe yaklaştırmaya çalışan şair, biçimde kusursuzluğa ulaşmaya çalışmıştır. Biçimdeki bu kusursuzluk arayışı, şairin ruhsal çalkantıları arasında kendi benliğini arayışıyla birleşmiştir. Şairin dili sadedir fakat kullandığı kelimelerin çağrışım gücü yüksektir, bu özellik onun şiirine bir derinlik katmaktadır.
b. Necip Fazıl hakkında edindiğiniz bilgiler ve okuduğunuz metin ışığında onun fikrî ve edebî yönü hakkında çıkarımlarda bulununuz.

NECİP FAZIL KISAKÜREK (1905-1983)
Edebi Kişiliği - Sanat Anlayışı:
  • Modern Türk şiirinin mistik şairidir.
  •  Düz yazı türünde yapıtları da olmasına rağmen asıl güçlü yanı şiirlerindedir.
  •  Halk şiirimizin öz ve biçim yapısından yararlan­mış, bunlara Batılı, modern bir özellik kazandırmış, sonraları dinsel duyuşlarda karar kılmıştır.
  • Sağlam bir teknikle, esrarlı iç âlemini, felsefi görüşleri­ni, etkileyici bir anlatımla dile getirmiştir. 
  • Şiirin yanı sı­ra makale, tarih, eleştiri, biyografi, öykü türlerinde de yapıtlar yazmıştır. 
  • Divan, halk, Tanzimat ve Batı edebi­yatını en ince ayrıntılarına kadar bilen bir sanatçıdır. 
  • Serbest şiire karşı çıkmıştır. Kafiyeye sığınmayı sah­tekârlık sayar. Ona göre, duygu ve düşünce harman­lanıp şiir kalıbında, sanat kaygısıyla dillendirilmelidir.
  • Şiirin içyapısıyla dış yapısı arasında bir uyum bulun­ması gerektiği düşüncesinden hareket eden Necip Fa­zıl Kısakürek, 1930'lu yılların başlarına değin süren yo­ğun şairlik yaşamında, lirizmin ağır bastığı şiirler ya­yımlamıştır. 
  • Duygularını değişik biçimde yansıtışı, de­ğişik benzetmeler kullanarak şiirlerini renklendirişiyle bu yılların şairleri arasında ayrı bir yeri olmuştur.
  •  Her şiirinde, sanatından, ruhundan, hissiyatından ve dü­şüncelerinden ipuçları vardır.
  • 1934'de kadar ruh çalkantılarını, korkularını, iç hesap­laşmalarını, çocukluk yıllarına has hatıralarını, dış dün­yadaki varlığı ve kendisiyle didişmelerini, arayışlarını anlatmıştır.
  • Şiirlerinde anlaşılmayan ayak sesleri, periler, cinler, hayaletler, kâbuslar, siyah kediler, geceleri insanın et­rafında fıldır fıldır dönen kambur cüceler gibi ürpertici motiflerle, birtakım gerçeküstü varlıklara yer vermiştir.
  • Bütün şiirlerini içeren Çile'de, şiirlerini şu adlar altında toplanmıştır: Ölüm, Korku, Ukde, Tecrit. Bunlar aynı zamanda yeni, orijinal, sanatkârane ve insana tat ve­ren ifadelerdir.
  • 1934 sonrası şiirlerinde toplumu da sanatına yansıt­mıştır. Şiirlerinde toplumun kandırıldığını, gençliğin kokuşturulduğunu iddia etmiştir.
  • Ona göre, toplum uyarılmalıdır. Türk milleti aslına dön­melidir. "Şiir toplumun his ve fikir hayatını yansıtmalı­dır." derken saf şiirden de vazgeçmemiştir.
  • Tiyatro eserlerinde üstün bir ahlak felsefesini savun­muştur. Cinnet Mustatili adlı eserinde hapishane anıla­rına yer vermiştir.

Eserleri:
Şiir: Örümcek Ağı, Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Sonsuz­luk Kervanı, Çile
Öykü: Hikâyelerim
Roman: Aynadaki Yalan
Oyun: Tohum, Bir Adam Yaratmak, Künye, Para, Namı Diğer Parmaksız Salih, Reis Bey, Abdülhamit Han
KISACA NECİP FAZIL ESERLERİ:
ÖRÜMCEK AĞI: Necip Fazıl Kısakürek; şiir kitabı; sanatçının ilk şiir kitabıdır...
BEN VE ÖTESİ: Necip Fazıl Kısakürek; şiir kitabı...
SONSUZLUK KERVANI: Necip Fazıl Kısakürek; şiir kitabı...
ÇİLE: Necip Fazıl Kısakürek; şiir kitabı...
KALDIRIMLAR: Necip Fazıl Kısakürek; şiir kitabı; şairin en ünlü şiiridir...
BİRKAÇ HİKÂYE: Necip Fazıl Kısakürek; hikâye...
BİRKAÇ TAHLİL: Necip Fazıl Kısakürek; hikâye...
RUH BURKUNTULARINDAN HİKÂYELER: Necip Fazıl Kısakürek; hikâye...
TOHUM: Necip Fazıl Kısakürek; tiyatro; sanatçının ilk tiyatro eseridir; 1935 senesinde Muhsin Ertuğrul tarafından sahnelenmiştir; oyunda " tohum ", millî mücadeleyi, Anadolu halkının öz benliğinde mevcut ruhun bir fışkırışı olarak gösterilmiştir...
BİR ADAM YARATMAK: Necip Fazıl Kısakürek; tiyatro; " incir ağacı " üzerinde dolaşan oyun, yıkılan Osmanlı ile yeni kurulan Cumhuriyet arasında bir çatlaktan incir ağacının çıktığını, ağacın köklerinin geleneği, dallarının ise geleceği temsil ettiğini öne sürer...
REİS BEY: Necip Fazıl Kısakürek; tiyatro; sanatçı bu eserinde bir hâkimin verdiği idam kararı öncesi ve sonrasında yaşadığı gelişmeleri dile getirdiği bir oyundur...
KÜNYE: Necip Fazıl Kısakürek; tiyatro; sanatçı, bu eserinde Birinci Dünya Savaşı'nda cepheden cepheye koşmuş, Harbiye mektebinde hacalık yapmış, Balkan savaşına katılmış, divanı harpte yargılanmış, şahsi hayati olmayan bir dava adamının trajik hikâyesini anlatır...
PARA: Necip Fazıl Kısakürek; tiyatro...
AYNADAKİ YALAN: Necip Fazıl Kısakürek; roman; sanatçının roman kalıpları içinde kaleme aldığı tek eseridir; eserde felsefe fakültesinde asistan ve doçentlik tezini hazırlamakta olan Naci'nin hayat hikâyesini anlatır...